Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp, kan jag rädda kycklingen???!!  (läst 4240 gånger)

Gasten

• Småland
Hjälp, kan jag rädda kycklingen???!!
« skrivet: 11 jun-15 kl 16:52 »
Hej!

Har en höna som legat på ett ägg nästan en vecka över tiden, och idag tänkte jag slänga det eftersom jag var säker på att det inte var liv i det. Ändå hackade jag försiktigt ett litet hål i det för att kunna se om det var obefruktat eller om det hade dött under ruvningen. Då kom det först en droppe blod - och sen  pep det!!!!! Nu är jag helt bedrövad över att jag kanske lyckadts skada/ev döda en kyckling som faktiskt levde, och jag vet varken ut eller in ifall jag ska försöka hjälpa den lille ut eller bara låta den vara. Så snälla, kom gärna med tips och råd omgående!

Den ruvande hönan hade vid tillfället gått ut för att äta och dricka, så ägget ligger ensamt i redet. Jag var så säker så säker på att kycklingen var död (det var tre ägg från början och två av dem hade gått sönder förut för att de var sura, så jag trodde det var samma med detta.... Så vad ska jag göra?????

Tacksam för svar!
Höns och rock n' roll!

Gasten

• Småland
SV: Hjälp, kan jag rädda kycklingen???!!
« Svar #1 skrivet: 11 jun-15 kl 17:04 »
Nu är hönan tillbaka i redet o värmer ägget!
Höns och rock n' roll!

Gasten

• Småland
« Svar #2 skrivet: 11 jun-15 kl 18:03 »
Märker att det blir lite rörigt när jag svarar mig själ, men jag vill bara poängtera att jag alltså råkade göra sönder både äggskal och hinnan där innanför.  :( Om jag låter ägget ligga kvar hos hönan (och kanske sprejar med lite vatten ibland?) finns det då nån chans alls att den kan överleva trots att det alltså även gick hål på hinnan???
Höns och rock n' roll!

Gasten

• Småland
« Svar #3 skrivet: 12 jun-15 kl 20:14 »
Är det verkligen inte någon som kan hjälpa mig här inne?..  :(

Kycklingen är ute nu. Den knackade själv hål på skalet imorse och mitt på dan var den ute, pep och sprattlade. Men gulesäcken verkar inte vara helt indragen, alltså om jag har förstått det hela rätt! En liten röd tråd hänger utanför med en en liten gul plutt närmast magen. Klarar den sig verkligen inte när det ser ut så?? Och trots att den var så livskraftig förut så tycker jag den verkar lite hängig nu...  :(
Höns och rock n' roll!

Nyfikenskåne

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 13 jun-15 kl 09:14 »
Oj, vad orolig du måste ha varit om du skadat kycklingen...har själv upplevt precis samma sak...men den klarade sig, hoppas din kyckling också klarar sig!
Har du tur så torkar den lilla tråden och ramlar av, om detta händer när dom går kvar i en kläckare brukar jag lägga dit en bit papper för att den ska torka lättare. Du hade i alla fall bara en kyckling? Då har du inga syskon som hackar på den i alla fall...
Verkar kycklingen hängig så ge den lite vatten med druvsocker/honung så den får lite extra energi. Sen är det bara att hoppas.
Lycka till!
berätta hur det går.

Gilbert

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 jun-15 kl 10:16 »
De ägg som kläcks lite senare i t ex maskin där kycklingar pickat ett litet hål men inte kommer ut har jag hjälpt ut genom att avlägsna lite skal. När man tar bort skal på dessa kan det rinna en droppe blod från själva säcken (hinnan) kycklingen ligger i. Det är absolut ingen fara, jag har haft ett par sådana och i början är de minst men tar snabbt igen allt även i konkurrens med andra.
Jag brukar ta vatten på ett finger och peta på näbben, då dricker de och då vet man att det funkar.
Låt de torka upp under lampa eller i kläckaren innan de hamnar i strö etc.

Gasten

• Småland
« Svar #6 skrivet: 13 jun-15 kl 16:50 »
Hej och tack så mycket för era svar!

Den lilla kycklingen låg tyvärr död under sin mamma när jag kom dit imorse. Sorgligt som bara den. Vi begravde den lille ihop med en pärluggleunge som katten tyvärr hade tagit och lade dit en bukett ängsblommor. Tyckte det kändes lite bättre så, men dessa erfarenheter var dyrköpta... Vi har inte så många hönor från början och jag har som sagt inte råkat ut för nåt liknande då våra förra ruvhönor har varit pålitligheten själv.

Tack i alla fall så väldigt mycket för svaren, det värmde i hjärteroten och nu vet jag mer till nästa kläckning.  <3
Höns och rock n' roll!

Nyfikenskåne

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 13 jun-15 kl 17:44 »
Tråkigt att höra att det inte gick vägen, det känns ju alltid som ett misslyckande när man inte kan hjälpa dom som man önskar. Tyvärr kan man inte göra något åt naturens gång...
Hur hårt det än låter så lär man sig alltid något vid en sån här händelse, så bättre lycka nästa gång!!

Korpen

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 14 jun-15 kl 22:00 »
Förstår paniken!
Kycklingen kan ha dött ändå oavsett du knäckt skalet eller ej. Tänker att de är så himla känsliga och kanske gick hönan ifrån kycklingen igen förlänge utan att du märkte så den lille frös ihjäl.
Det är alltid ett dilemma om man ska spela gud eller ej. Jag har två år i rad räddat övergivna pipande ägg, dessa har haft ett litet hål eller endast spricka i skalet. Lagt dem i BHn ihop med en fuktig ylletrasa (typ amnings/bröstvärmare) och i det ena fallet kläcktes ägget helt och hållet innan kvällens slut. Hade ingen äggkläckningsmaskin så jag byggde en egen kuvös av en stor glasburk, fuktig handduk på botten av den, upptill plastfolie med stora hål i. Ställde burken under en vanlig skrivbordslampa, la i en termometer för att hålla rätt temp.
I det andra fallet tog kycklingen längre på sig att kläckas. Lite svårt att ha ett ägg i BHn över natten så jag la ner ägget i kuvösen. Ett par timmar in på natten vaknade jag av pip från en nykläckt kyckling! Tror jag hade tur båda gångerna, inget jag rekommenderar att göra men i detta fall ansåg jag det bäst.

Lycka till i framtiden, finns säkert någon här på alternativ som kan ge eller sälja dig kycklingar om du har för få.

Korpen

• Västerbotten
« Svar #9 skrivet: 14 jun-15 kl 22:07 »
Glömde skriva att jag sedan lät kycklingarna ligga kvar i kuvösen en liten stund, kanske en 20-30 min för att ta igen sig. Sedan tog jag ur dem, frotterade lite försiktigt och la sedan under vanlig hönsvärmelampa. En del kycklingar är lite klenare än andra men efter ett dygn kommer de i kapp och piggnar till.
Verkar de trots det må dåligt är det nog bäst att låta de gå så de inte plågas i onödan.
Håller även med Gilbert, det kommer alltid lite lite blod, om du kollar på äggkläckningsrester i hönshuset ( de gånger det gått "normalt" till) så finns det blodrester där med.

Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser