Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En dillnöt att knäcka!!!  (läst 2301 gånger)

LennartL

• Övriga världen
    • gertlennart.com
En dillnöt att knäcka!!!
« skrivet: 11 jun-15 kl 11:05 »
Först ett tack för att man fick komma med i detta underbara forum!
Nu till "nöten" som vi ska se om någon kan hjälpa till med.
Bor nere i sydöstra Spanien och har svårt att få tag på dill till bla gurkinläggning.
Min bror tog med sig dillfrön ner för att jag skulle sätta själv.
MEN det växer väldigt dåligt.
Satte första fröna för ca 6 veckor sedan och dom har blivit ca 6-8 cm höga men verkar ha stannat i växten.
Har hört att det kan vara svårt att odla dill här nere.
Vi har just nu temperaturer runt 30 grader så jag har flyttat in odlingslådan i skuggan.

Har någon ett bra tips på vad dill behöver för "plats" att växa på.

Tacksam för alla svar o tips jag kan få.

LennartL
LennartL

Ett svart får

• Bohuslän
SV: En dillnöt att knäcka!!!
« Svar #1 skrivet: 11 jun-15 kl 11:46 »
Dill har ganska höga anspråk på den jord de växer i. Det skall helst vara mulljord med mycket näring och att den håller jämn fuktighet. Jag vet inte, men i Spanien kanske det fungerar bättre att odla dill på våren innan det blir för varmt och torrt?

Bo

« Svar #2 skrivet: 11 jun-15 kl 12:23 »
Dill behöver väl fosfor som finns i vedaska.

christelle

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 11 jun-15 kl 13:08 »
Den finaste dillen här är den som fröat sig från året innan, den tål ju också att sättas väldigt tidigt så den kanske inte gillar den starka värmen som du har. Vet inte vad det är för odlingssäsonger hos dig men jag tror som Fåret att den kan sättas under den lite kallare (års)tiden.
http://www.impecta.se/sv/artiklar/dill.html
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

LennartL

• Övriga världen
    • gertlennart.com
« Svar #4 skrivet: 12 jun-15 kl 10:01 »
Tack för svaren! Ett av problemen här är väl att det finns ingen direkt mulljord att köpa. Den enda jord som finns är blomjord typ Substral.
Men jag ska försöka lite senare i höst eller tidigt nästa vår.
Finns det nåt "husmorstips" på vad man kan "gödsla" jorden med?

Det kanske också inte är bra att vattna med väldigt kalkrikt vatten.
Här nere är vattnet kalkrikt men har en vattenrenare som tar bort det mesta av kalken så kanske ska prova att vattna med det.
LennartL

MissT

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 12 jun-15 kl 22:19 »
Kan du inte fixa kompostjord? Hästgödsel eller liknande, vedaska och lite kalk skulle jag försöka med. Prova att odla tidigt, kanske går det även att odla på hösten.

LennartL

• Övriga världen
    • gertlennart.com
« Svar #6 skrivet: 13 jun-15 kl 12:07 »
Får fixa till en egen kompost av allt löv vi får ner på gården och försöka så tidigt i vår.
Jag tackar och bugar för alla tips.
Kommer att meddela hur det går med dom små plantor jag har nu. Om det blir nåt på dom.
 8)
LennartL

kurt

« Svar #7 skrivet: 13 jun-15 kl 14:35 »
Det vanligaste problemet med att odla dill är en svampsjukdom som angriper dem. Enda lösningen mot den är att prova att odla på så många olika ställen som möjligt d v s sprida ut frön på en massa olika ställen

christelle

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 13 jun-15 kl 19:11 »
Det vanligaste problemet här numer är att när den nysatta dillen är 5-10 cm hög så kommer det ett gäng mördarsniglar och äter upp hela odlingen (så fiberduk runt och noga koll är också bra).
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Grönsaksfredde

« Svar #9 skrivet: 19 jun-15 kl 22:35 »
Dill har inte alls så hårda krav på växtplats, vi odlar själv runt ett halvt hektar dill och då mest på platser där inte mycket annat skulle trivas. Ett exempel är på ett surhål med kompakt lera där dräneringen är täppt och ett annat i ett stenig söderslutning med ren sandjord. Det viktiga att ha i åtanke är gärna ge en svagare giva npk11/5/18 och sedan en till två givor med kväve när det har blivit 10cm. Om sjukdomen denaria som är vanlig vid regniga och fuktiga år kan man då hellre så en aning glesare som 90frö/m ist för ca120frö/m om man har 6cm Bill. Bra med breda radavstånd med såsom 25/30cm med. Blåsiga lägen motverkar med. Om man vill undvika att spruta den. Om ni har en medeltemperatur mellan dag och natt på 16-19grader bör du kunna få fram dillen på 6-7veckor från sådd till skörd på gröndill.

Det är min uppfattning och mina erfarenheter och behöver inte va mer rätt eller mer fel.
Lycka till!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #10 skrivet: 20 jun-15 kl 15:08 »
Jag har sett vildväxande dill på Samos i Grekland. Den verkade trivas. Jag har sparat några frön nånstans, men kanske inte så lätta att hitta efter flytt. Ligger i kartong nånstans.

Dill härstammar från Medelhavsområdet och Mellersta Östern. Den borde kunna trivas i Spanien, men lokala förhållanden kan variera. Du bör se till att skaffa spanskt dillfrö, eller frö av en sort som odlas i Spanien.

Se t.ex.
http://www.extension.umn.edu/garden/yard-garden/vegetables/dill/

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #11 skrivet: 20 jun-15 kl 15:21 »
För mer lokala anvisningar på spanska, mata in något i den här vägen i Google:
("el eneldo" | "Anethum graveolens") cultivo España

Då kan man t.ex. hitta detta:
http://www.infoagro.com/aromaticas/eneldo.htm

Mina språkkunskaper tillåter mig dock inte att läsa texten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

424 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser