Angus på hereford och simmental, framförallt kvigorna, fungerar bra hos oss. Det ger små kalvar vid födseln, som är pigga och livskraftiga och är snabba upp att dia utan hjälp. Vi har bara behövt hjälpa några kvigor att kalva, de flesta har klarat det själva.
"Stora vita" är det inte charolie det? (Stavning är nog knas). Kräver inte dessa bestar ett oerhört gott bete för att växa samt en hel del kraftfoder jämfört med t e x hereford?
Edit: Eller vänta förresten.... Jag fick för mig att jag läst nånstans hur mycket kor du hade i lagården, men nu blir jag osäker. Jag tar tillbaks, för säkerhets skull!
Jag talar om en stambokförd besättning som skall betäckas med simentjur. Hur är rasen att arbeta med? Är det lätta att stänga in och snälla att hantera? Visar tjurarna humör? Hur är efterfrågan på tjurkalvar från stamboksförda besättningar?
Vidare verkade det som att limousinens kor vägde väldigt lätt på 500dagarsvikten jämfört med de andra etablerade raserna Higland undantaget då.
Jag har ändå fått för mig att slakterierna betalar för de kilo de köper in och inte för exteriören.
I statestiken för klass för kvigor ligger limousine 2:a på 8,8 slagen av Blonde med 9,6. Hereforden klassar 5,8.Vad gör detta rent ekonomiskt mellan djuren i siffror?
Det här var spännande tycker jag. Jag har aldrig hört om formen på köttdjur Rosa: Vad är det med formen dom vill ha? Stora fileér och korta ben? (skämt)Förklara gärna för en okunnig.
Vi har funderat på Simmental för mjölken är bra till ystning samtidigt får man lite avsättning för köttet men man kanske bör titta på övriga köttraser också?