Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  köttraser?  (läst 9271 gånger)

Falin

• -
Re:köttraser?
« Svar #20 skrivet: 12 apr-07 kl 15:18 »
Vi har några renrasiga charolais också. Jag tycker de är trevliga, godmodiga kor, men de tar ju sån himla plats! Stora som hus är de.  :)

Angus på hereford och simmental, framförallt kvigorna, fungerar bra hos oss. Det ger små kalvar vid födseln, som är pigga och livskraftiga och är snabba upp att dia utan hjälp. Vi har bara behövt hjälpa några kvigor att kalva, de flesta har klarat det själva.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #21 skrivet: 12 apr-07 kl 20:09 »
Angus på hereford och simmental, framförallt kvigorna, fungerar bra hos oss. Det ger små kalvar vid födseln, som är pigga och livskraftiga och är snabba upp att dia utan hjälp. Vi har bara behövt hjälpa några kvigor att kalva, de flesta har klarat det själva.

Precis samma sak med Limousin, fast vi har inte behövt hjälpa någon kviga att kalva  :D

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Falin

• -
« Svar #22 skrivet: 12 apr-07 kl 21:00 »
Men vi har några fler...  ;)

Edit: Eller vänta förresten.... Jag fick för mig att jag läst nånstans hur mycket kor du hade i lagården, men nu blir jag osäker. Jag tar tillbaks, för säkerhets skull!  :)
« Senast ändrad: 12 apr-07 kl 21:05 av Falin »

godegården

« Svar #23 skrivet: 12 apr-07 kl 22:53 »
"Stora vita" är det inte charolie det? (Stavning är nog knas). Kräver inte dessa bestar ett oerhört gott bete för att växa samt en hel del kraftfoder jämfört med t e x hereford?

Jo precis dom menade jag men lättare att stava till vita hehe

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re: köttraser
« Svar #24 skrivet: 13 apr-07 kl 01:16 »
Edit: Eller vänta förresten.... Jag fick för mig att jag läst nånstans hur mycket kor du hade i lagården, men nu blir jag osäker. Jag tar tillbaks, för säkerhets skull!  :)

;D ;D Hej Malin
Jag har inte berättat hur många Limousiner jag har, bara att jag haft rasen i 30 år.
Under dom 30 åren har jag mist 3st Limousinkalvar !!

Och jag använder alltid Limousintjur till alla kvigorna.

Mvh Rosa
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Drevern

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 13 apr-07 kl 09:17 »
Föder sig limousinen lätt på naturbeten?Hur är övervintringskostnaden för dem?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #26 skrivet: 13 apr-07 kl 10:46 »
Jag antar att du pratar om moderdjuren (korna) nu...
Och korna är ju inte så tunga som simmental o charolais kor,
så dom har ju ett lägre underhållsbehov än dessa.
Korna äter allt och blir inte feta av ensilage under vintern  ;D

Jag vet ju inte hur dåligt bete du menar när du skriver naturbeten, men mina kor överlever på ekologiska beten i alla fall som avk bara max ½ av konventionella.

Men det viktigaste att ta hem ekonomi på, är ju % levande kalvar och slaktklassificeringen och  där är rasen överlägsen de andra.

Eller ska du bara ha några gamla kossor som ska gå o beta utan att betäcka dom ?

Mvh Rosa

Drevern

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 13 apr-07 kl 11:50 »
Jag talar om en stambokförd besättning som skall betäckas med simentjur. De beten jag har tillgång till är naturbeten som avkastar 30 mindre än normalbetet. Jag har också tillgång till rent vallbete. Hur är rasen att arbeta med? Är det lätta att stänga in och snälla att hantera? Visar tjurarna humör? Hur är efterfrågan på tjurkalvar från stamboksförda besättningar?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #28 skrivet: 13 apr-07 kl 11:53 »
Jag talar om en stambokförd besättning som skall betäckas med simentjur. Hur är rasen att arbeta med? Är det lätta att stänga in och snälla att hantera? Visar tjurarna humör? Hur är efterfrågan på tjurkalvar från stamboksförda besättningar?

Betäcka med Simmentaltjur! varför det  ???
Vill du inte ha bra form på slaktkropparna och bra betalt ?

mvh Rosa

Charlotte

• -
« Svar #29 skrivet: 13 apr-07 kl 12:01 »
 Det måste vara Semin, du menar väl Drevern?
Men inte är väl Simmental ett SÅÅ dåligt val Rosa? ;)
                        Mvh
                     Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Drevern

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 13 apr-07 kl 13:11 »
Ja, jag menar tjurar av samma ras som mina kor från svensk avel, semintjur alltså, inte simmental. Jag har ägnat mig åt att kolla statistik och ann där att för kor kalvade limousin väldigt lätt och låg högst på levande kalv. Om man däremot sätter in kvigornas kalvningar blir esultate något annorlunda, där låg de bland de högre frekvenserna för dödfödda kalvar. Vidare verkade det som att limousinens kor vägde väldigt lätt på 500dagarsvikten jämfört med de andra etablerade raserna Higland undantaget då. I en besättning föd det ju som bekant inte bara tjurar.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #31 skrivet: 13 apr-07 kl 19:13 »
Men hur läser du Drevern ???
Charolaiskor 387 kg
Limousinkor 363 kg
Simmental  342 kg
Hereford  334 kg
Angus  323 kg
Highland 216 kg

Dessutom är det formklassen som är viktigast!
Strunt samma om en ko är tung om hon har dålig formklass, får du inga pengar i alla fall jämfört med en lättare ko med bra formklass och utan fettavdrag !

Och pratar vi formklass är Limousinkorna de som klassar överlägset bäst !
(bara Blonde klassar bättre, men fåå har Blonde)

Kvigornas kalvningsstatistik i jmf med andra köttraser på 7år:
Limousinekvigor sv. kalvningar 5.4 %  totalt döda kalvar  10,9%
Charolaiskvigor  sv. kalvningar 5,0 %  totalt döda kalvar  11,0%
« Senast ändrad: 13 apr-07 kl 22:31 av Rosa »

Drevern

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 13 apr-07 kl 21:29 »
Enligt Taurus statistik för senaste sässong väger en limousinkviga efter 550 dagar 448 kg. Bara Highland är lättare.
Limousin 448

I statestiken för klass för kvigor ligger limousine 2:a på 8,8 slagen av Blonde med 9,6. Hereforden klassar 5,8. Vad gör detta rent ekonomiskt mellan djuren i siffror?

Jag har ändå fått för mig att slakterierna betalar för de kilo de köper in och inte för exteriören.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #33 skrivet: 13 apr-07 kl 21:59 »
Vidare verkade det som att limousinens kor vägde väldigt lätt på 500dagarsvikten jämfört med de andra etablerade raserna Higland undantaget då.  
Men Drevern i förra inlägget se ovan quote så pratade du ju om korna.Men ok kvigor nu då..

Och du ska ju inte titta på livvikten... Drevern.
Det är slaktvikten på kvigorna du ska titta på !!

Charolais 295 kg
Limousin  288 kg
Simmental 282 kg
Hereford 257 kg
Angus 247 kg
Highland 184 kg

(jag rabblar inte Blonde för dom finns ju nästan inte)
Men varför pratar du slaktvikt på kvigor ?
man slaktar ju inte kvigorna det är ju värdefulla livdjur  ;D

Jag har ändå fått för mig att slakterierna betalar för de kilo de köper in och inte för exteriören.
Då har du missat en hel del Drevern  ;D
Nu tar vi en snabbkurs i slaktkunskap djuren betalas efter tre saker!
vikt - form - fett - (ålder).

Viktigaste är formen, det är den som till störst del avgör hur bra betalt ett djur blir!
Men djuret måste givetvis:
- väga rätt inte för lite och inte för mycket, då blir det avdrag på priset!
-inte vara fett eller magert ,då blir det också avdrag på priset!
-äldre djur betalas mindre också!

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 13 apr-07 kl 22:32 av Rosa »

Drevern

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 13 apr-07 kl 22:57 »
Jaha, det var ett tag sedan jag hade med kor att göra till slakteriet och saker och ting förändras ju. :-\  Jag undrar då om det kan bli så att form betalas över vikt? Jag kollade också på tjurprövningen på Gismestad och där låg limousinen under chairolen och simmental. Hur kan det komma sig? ???

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #35 skrivet: 13 apr-07 kl 23:09 »
På Gismestad prövas ju "tillväxt per dag under ett år", inget annat på de tjurarkalvar som deltar där.
Just i år fick visst Limousingruppen en virusinfektion  :-\ och då inte så hög daglig tillväxt.

I statestiken för klass för kvigor ligger limousine 2:a på 8,8 slagen av Blonde med 9,6. Hereforden klassar 5,8.
Vad gör detta rent ekonomiskt mellan djuren i siffror?
Det gör ca: +1300 kr mer för genomsnitts Limousinkvigan.
10 Limousine kvigor räknar hem ca:13 000kr mer..

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 13 apr-07 kl 23:17 av Rosa »

Drevern

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 14 apr-07 kl 08:51 »
Om man läser på Gismestads hemsida så prövas också lynne, linjär extriör, klöv och benskörhet mm men visst i Bluppen visas bara tillväxt. Ändå så betalas Simmentalen med ett större pris än både Limousin och Hereford.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #37 skrivet: 15 apr-07 kl 17:41 »
Alla är inte så pålästa kanske...?
eller gillar dom tvåfärgade djur...?
kanske vill dom ha samma ras som grannen...?
*

Inte vet jag,
folk får betala hur mycket dom vill för vad dom vill  8)  ;D

*Sanningen är nog att det är avelsbesättningar som köper snygga tjurar med bra T-tal på Gismestad auktionen, därav priset.

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 15 apr-07 kl 18:21 av Rosa »

hönstanten

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 16 apr-07 kl 13:25 »
Det här var spännande tycker jag.
Jag har aldrig hört om formen på köttdjur (har inga heller för den delen  ;))
Rosa: Vad är det med formen dom vill ha? Stora fileér och korta ben? (skämt)
Förklara gärna för en okunnig.
Förresten, är det stor skillnad på mjölken från tex Limousin och Simmental?
Vi har funderat på Simmental för mjölken är bra till ystning samtidigt får man lite avsättning för köttet men man kanske bör titta på övriga köttraser också?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #39 skrivet: 16 apr-07 kl 23:46 »
Det här var spännande tycker jag.
Jag har aldrig hört om formen på köttdjur
Rosa: Vad är det med formen dom vill ha?
Stora fileér och korta ben? (skämt)Förklara gärna för en okunnig.
Formen på slaktkroppen är jätteviktig!
Slaktkroppens innehåll av kött uppskattas; genom en bedämning av den slaktade kroppens form.
15 olika klasser finns; E+ är den bästa och P- den sämsta.

När man pratar om ett slaktat djur så pratar man om
vilken  vikt - form - fett  djuret hade.
T.ex: Ungtjur   350 kg  R  3+
alla de här tre sakerna avgör djurets kilopris.
Olika raser har olika bra form.

Vi har funderat på Simmental för mjölken är bra till ystning samtidigt får man lite avsättning för köttet men man kanske bör titta på övriga köttraser också?
Är man intresserad av mjölken så är Simmental den enda intressanta rasen. Och då får man sen välja mjölk Simmental, finns väl några få besättningar i Sverige..

Mvh Rosa

Dela detta:

* Inloggade just nu

449 gäster, 4 användare
LimJans, Galaxie, ärt, köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser