Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gjuta betongplattor  (läst 15111 gånger)

TW

• Finland
SV: Gjuta betongplattor
« Svar #20 skrivet: 11 jun-15 kl 09:05 »
Jag tycker du skall spara bort plattorna framför garageporten. Det har visat sig att plattor som man kör över ibland med olika fordon gärna trycks ned. När en del trycks ned stiger resten upp. Det blir rena eländet av alltihop. Bortkastade pengar.

Två tryckimpregnerade 2x4 tums plankor nedgrävda på tvären framför garageporten brukar räcka..............

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

DennisCA

• Finland
« Svar #21 skrivet: 11 jun-15 kl 09:22 »
Isåfall gjuter jag en armerad platta om det så krävs. Jag vill ha det där 3x3 området inte för fordon, men som en utökning av arbetsytan till garaget som jag kan rulla ut bänkar och verktyg på så jag kan arbeta utomhus, eller bara rulla ut grejerna för storstädning eller om jag vill arbeta med stora saker.

Detta är också orsaken till att jag letar större plattor, de lär funka bättre på det viset.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #22 skrivet: 11 jun-15 kl 09:28 »
Man måste ju göra ett bra underarbete med ett tjockt lager sprängsten som paddas ordentligt

DennisCA

• Finland
« Svar #23 skrivet: 11 jun-15 kl 09:31 »
Jag trodde du sade det gick att gjuta direkt mot sanden tidigare men var det endast för småplattor? Under sanden finns 0-16 krossgrus. Det har inte paddats, bara fått vara där ett år och blivit nertrampat osv.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #24 skrivet: 11 jun-15 kl 09:41 »
Tänkte inte på att du skulle köra över med bilen, det ger ju enormt mycket större belastning än när man bara går på plattorna. Jag tänkte mer på att man kan gjuta direkt mot sanden utan någon plast eller annat mellan.

DennisCA

• Finland
« Svar #25 skrivet: 11 jun-15 kl 09:45 »
Nå bilen har normalt inget att göra där, det kan hända den får åka över plattorna några gånger per år ifall man måste med bilen längre in. Men annars har bilen inget med mitt garage att göra, den är bannlyst därifrån faktiskt.

DennisCA

• Finland
« Svar #26 skrivet: 11 jun-15 kl 09:52 »
Rudus i Finland har annars 70x70 plattor för 13.35 euro stycket. 80mm tjocka. Kanske borde räcka till med sådana storlekar.

Min farsa sade annars tvärtom, mindre plattor håller bättre. Men det är väl det om marken rör sig lättare då också. Men en 80mm platta måste nog hålla...

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #27 skrivet: 11 jun-15 kl 10:03 »
Förutsatt att den är armerad. Det är inte säkert när man köper färdiga plattor.

DennisCA

• Finland
« Svar #28 skrivet: 11 jun-15 kl 10:22 »
Ja det står inte om den är armerad eller ej, bara "tål den tyngsta trafik lämplig för " och så något mysko finnord jag inte får översatt, katualueillakin, katualue betyder väl gatområde men resten vet jag itne.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #29 skrivet: 11 jun-15 kl 10:26 »
De billiga plattorna är definitivt inte armerade, och det är lätt att spräcka stora plattor. Jag, som sätter funktion före skönhet, skulle definitivt gjutit en platta. Jag brukar hamna på ca 100 kr/m2 när jag gjuter här hemma, och även om byggmax kommer ner till 80 kr/m2 på den billigaste stenen så är den heltäckande plattan så mycket bättre och lättare att få bra. Speciellt om man skall rulla småhjul och hålla på med byggen på den.

Nog måste väl någon i närheten ha en blandare du kan få låna ett par dagar? Det bästa är om blandaren är så stor att den rymmer en säck cement åt gången.

DennisCA

• Finland
« Svar #30 skrivet: 11 jun-15 kl 10:30 »
Kan hända jag vet en som har en blandare, storlek osv vet jag inte. Men det skulle då vara en 9 kvadrats platta att gjuta, är det ens möjigt själv med blandare, eller ska man ringa betongbilen?

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #31 skrivet: 11 jun-15 kl 10:36 »
Kan hända jag vet en som har en blandare, storlek osv vet jag inte. Men det skulle då vara en 9 kvadrats platta att gjuta, är det ens möjigt själv med blandare, eller ska man ringa betongbilen?
Beroende på hur tjockt du gör det så är det 700-1000l. Använder du färdigblandad cement blir det 60-80 säckar, färre om du blandar i sand själv förstås. Är man 2-3 personer med en bra cementblandare så fixar man det men jag skulle inte vilja göra det ensam. Och sedan kräver det lite jobb att få ytan bra, man skall helst ha en "helikopter" att slipa med

DennisCA

• Finland
« Svar #32 skrivet: 11 jun-15 kl 10:44 »
Tror nog jag blir ensam om arbetet så det är en faktor.

Och förresten, sand? Trodde det skulle vara grus?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #33 skrivet: 11 jun-15 kl 10:51 »
Den storleken är inga problem med en vanlig liten blandare där du får ta en halv säck åt gången. Jag har en liten traktorblandare på grållen och den blandar jag en säck åt gången med, går med de större vanliga blandarna också. Grabben och hans kompis gjuter ungefär 30 m2 på sex timmar med den när de är i gasen (20 år och tycker om att ta i), jag gjuter 25 m2 på en full dag när jag hålls själv. Har gjutit några 25 m2 med en kompis och en liten tombola förr, och då fixade vi det på en dag per platta.

Betongbilen är smidig och du får lite bättre kvalitet på betongen, men priset hamnar på ca 300 kr/m2 och jag tycker att det kan vara ide att börja fundera på en bil när plattan blir större än 20-30 m2.

Jag kör med 0-16 och lite singel ibland. Slodar av bara, ingen helikopter.

DennisCA

• Finland
« Svar #34 skrivet: 11 jun-15 kl 10:59 »
Hur brukar ni göra då, om ni bara hinner göra en liten sats åt gången, hinner det börja stelna innan det sista är lagt typ? Är det bara att fylla på blandare, hälla ut den färdiga betongen, och upprepa tills formen är fylld?

Skulle du gjuta på det underlag jag nu har, eller måste det göras om, eller kan jag typ lägga växthusplast under som skydd? Eller är det inte så viktigt...

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #35 skrivet: 11 jun-15 kl 11:24 »
Är det varmt ute kan det bli stressigt att gjuta själv, värmen får ju betongen att brinna fortare. Men den som sköter slodan och krattan behöver inte vara så stark, så det räcker gott med en unge i 10-12 årsåldern eller en pensionär.

Precis som du skriver, bara fylla på, gång på gång på gång... Roligare att vara två :)

Svårt att säga med underlaget, jag brukar lägga rätt tjockt med sten och singel för att slippa markrörelser när tjälen djävlas. Men läger du armeringsmatta och gör plattmönster så att plattan spricker på rätt ställe om något händer så blir kravet på underlaget mindre. Det blir inte mer "sprickor" än om du sätter sten ;) Underlaget är viktigt när man gjuter, men det skall ändå ställas i proportion. Plast är inget bra, men vattengenomsläpplig duk går att använda för att slippa få ner betong i singellagret. Själva plattan blir då tjockare med samma mängd betong.

DennisCA

• Finland
« Svar #36 skrivet: 11 jun-15 kl 11:29 »
Om jag skulle vänta 10 år skulle jag ha två ungar i 12 års åldern som kunde hjälpa....

Har nu begärt en offert från vasa betongstation också.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #37 skrivet: 11 jun-15 kl 11:55 »
Glöm inte att låta ungarna trycka ned händerna eller fötterna i betongen, det är kul avtryck att titta på när de blir större.

Tror att betongstationerna bara levererar vibrationsfri självnivellerande betong, men det kan vara ide att nämna att det är det du vill ha om det blir affär med dem. Kostar bara några kronor extra och flyter ut så fint. Och så får du se till att ha en reservplats där överskottsbetong kan användas om det inte är så att du accepterar att plattans nivå blir lite högre än vad du tänkt dig. Det är svårt att räkna så exakt när man beställer ut bil.

Undrar vad du får för pris på så lite som en kubik? Där är körningen en stor del i kostnaden. Sedan så brukar de ta rätt kraftigt betalt för tid på plats, så det gäller att de får tömma och åka utan strul.

DennisCA

• Finland
« Svar #38 skrivet: 11 jun-15 kl 12:16 »
Jo det kan hända det blir för dyrt, men värt att fråga åtminståne.

Satt också och funderade på var överskottet skulle läggas, för sånt lär det visst alltid bli. Sett några som grävt hål i marken och fyllt med betong när dom gjorde en liten stig.

TW

• Finland
« Svar #39 skrivet: 11 jun-15 kl 13:35 »
Om du gjuter en armerad platta framför garagedörren skall den ju luta litet utåt så att vatten inte rinner mot dörren. Då skall du absolut INTE ha vibrationsfri självnivellerande betong. Sådan betong har dålig slitstyrka och går inte att jämna med lutning. Om du hör formkanterna med rätt höjd och lutning så får du bara dra av betongytan med en bräda jäms med formkanten.'

Om du beställer från Vasa betong skall du beställa leverans med rännbilen med korta rännan. Den har lägst kilometertaxa av deras bilar och där du skall gjuta kommer man åt med den. Säg att du skall ha största kornstorlek 16 mm och att du skall gjuta en svagt sluttande platta så får du rätt konsistens som inte rinner iväg. De blandar med rapidcement som härdar aningen snabbare än vanlig standardcement som man köper i säckar.

Om du vill blanda själv så får du låna min stora blandare. En gammal Puolimatka från 50-talet. Den ger nästan två skottkärrslass per sats. Går på 16 ampere trefas.

En platta som den här vibrerar man antingen med en liten betongvibrator som finns att hyra på Malax Byggmaskiner eller så "jontar" man för hand  med en brädlapp fastspikad på ändan av en bit 2x4.
Enklaste sättet att armera är med färdiga armeringsgaller som du får köpa på Stenco eller Malax byggmaskiner. Gallret lägger du på några lämpliga stenar eller på distansklossar av plast så att du kan gå på det utan att det trycks ned mot bottnen. Armeringen måste ju bli ordentligt innesluten i betongen och avståndet till betongytan skall vara minst 4-5 cm. Annars rostar armeringen med tiden.

Då du har vibrerat eller jontat och dragit av ytan slät med en lång rak bräda tvärs över hela formen väntar du någon eller några timmar så att betongen börjar ta ihop. Det här kan ta allt mellan 2 och 8 timmar beroende på väder. sedan lägger du en skivbit under knäna och en under fötterna så att de inte sjunker ned i den halvhärdade betongen och så börjar du slipa ytan. Först med en rappbräda (en 20x30 cm bit kryssfaner med rundade kanter och ett dörrhandtag ovanpå). Sedan med stålslip (motsvarande verktyg av stål).

Det här är en hel konst.......

Föresten..... Det skulle löna sig att lägga 5 cm styrox av kvalitet "Routa" under hela plattan. Då arbetar tjälen inte så mycket med den. Egentligen skall det vara 10 cm för att hålla mot tjälen men så mycket styrox kan bli litet väl gungig som underlag är jag rädd.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Dela detta:

* Inloggade just nu

718 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser