Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gjuta betongplattor  (läst 15071 gånger)

DennisCA

• Finland
Gjuta betongplattor
« skrivet: 09 jun-15 kl 12:16 »
Har två områden till gården som ska ha plattbeläggning, bakom huset vid terassen ett på 32 kvadrat och framför garageporten ett på 9kvm. Jag har sett på plattorna och dom blir snabbt dyra, de billigaste jag hittat är ändå runt 20 euro kvadraten (180kr kanske), det blir snabbt stora pengar och inget av valen gillar jag så mycket heller.

Jag skulle vilja ha lite större plattor som 50x50x6cm. Jag går således och funderar att gjuta egna plattor, jag har ju så jag kan snickra ihop formar och jag har en otrolig massa armering kvar som jag använda för att förstärka plattorna också, vilket jag tror dom behöver vid den storleken. Vad för material borde formarna byggas av, har hört att man brukar använda en form av plywood med en speciell beläggning. Är detta vad jag behöver eller kan jag använda något annat, som plast eller målfärg eller olja?

Går det annars att gjuta plattan direkt på marken?

Tänker ifall jag skulle lägga riktigt stora 1x1m plattor framför garaget, det kunde vara snyggt och användbart. Då skulle dom nästan behöva gjutas på plats, men det är redan sand utspridd där för plattläggning och jag har förstått man ska gjuta på gränerande grus när man gjuter plattor till hus, är det samma problem här? Hade även tänkt lägga växthusplast under plattorna för att förhundra att det börjar växa så kanske det funkar att ha under formen isåfall. Växthusplast från riktiga yrkesväxthus är extremt tålig. Kanske man kunde gjuta på den?

Man skulle behöva formar med tunna väggar, kanske metall, för plattan sitter väl där den är gjuten sen. Om den inte går att knuffa litet... Kanske lättare med samma 50x50 på alla ställen nog. Man kan göra flera formar för serieproduktion.

Ett svart får

• Bohuslän
SV: Gjuta betongplattor
« Svar #1 skrivet: 09 jun-15 kl 12:25 »
Man kan göra formarna av vanliga brädor utan ytbeläggning, enda risken är att man får träets ådring som mönster i betongen. Jag brukar använda gamla kasserade fasadbrädor eller liknande. Det går också fint att gjuta direkt mot sanden i botten. Som armering kan man använda gammal fårnät, kycklingnät i flera lager eller vad man vill. Det är ju inte samma krav som när man gjuter skyskrapor. När jag nyligen gjöt en mindre platta till ett utedass grävde jag bort matjorden och fyllde hålet med krossade tegelpannor. Sedan gjorde jag formen av masonit och packade jord mot utsidorna så den inte skulle pressas utåt. Funkade utmärkt.

DennisCA

• Finland
« Svar #2 skrivet: 09 jun-15 kl 12:30 »
OK att det går men jag har en massa armering, säkert 50kvm om man lägger ut de alla, så jag använder gärna det så jag får nytta av det.

Jag kan lägga plywood på insidan av formen isåfall, eller bara hyvla materialet slätt.

TW

• Finland
« Svar #3 skrivet: 09 jun-15 kl 21:06 »
Jag har en stålform som du får låna om du vill massproducera plattor på det viset.  Jag tror den har måtten 40x40 cm.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

DennisCA

• Finland
« Svar #4 skrivet: 09 jun-15 kl 21:37 »
Jag läser på lite och det verkar som det går åt mycket material, man lär få 13-15 liter ur en 25kg betongsäck, och till en platta på 50x50x6cm vilket är det jag funderat på så går det åt 15 liter, en säck kostar 5 euro. Så det låter inte så lönsamt som jag hade trott. Och man vill förmodligen ha en cementblandare eller liknande att blanda med, har gjutit litet förr med borrmaskin och blandare och det var urbota hemskt.

Skiljer sig en stålform från en träform som gör att det går snabbare? Trodde plattan måste sitta i formen i 2 dar enligt vad jag läst. Därför hade jag tänkt att det inte var värt det om man inte gör 8 former så man får en kvadrat varannan dag, och då har jag även 41 kvadrat att göra för.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 09 jun-15 kl 21:44 »
Sedan blir det alltid lite betong kvar i blandaren så om man måste göra en ny sats till varje platta så blir det mycket spill. Och finns alltid risken för att någon platta inte blir bra och så försvann den lilla förtjänst man gjort

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 09 jun-15 kl 23:04 »
Man köper cement och blandar med grus till betong, annars blir det inte så billigt. Blandare behöver du, om du inte vill handblanda med skyffel. Men det vill man inte...

Gjut hela plattan på plats och gör mönster i den så det ser ut som plattor, då får du inget ogräs i skarvarna. Om du gör skarvarna djupa, så får du en brottanvisning där vilket gör att om plattan spricker så får du förmodligen sprickan där. Då tänker du inte på sprickan, eftersom den knappast syns.

DennisCA

• Finland
« Svar #7 skrivet: 10 jun-15 kl 05:35 »
Sedan blir det alltid lite betong kvar i blandaren så om man måste göra en ny sats till varje platta så blir det mycket spill. Och finns alltid risken för att någon platta inte blir bra och så försvann den lilla förtjänst man gjort

Finns det något bättre sätt än blandare isåfall?

DennisCA

• Finland
« Svar #8 skrivet: 10 jun-15 kl 05:37 »
Gjut hela plattan på plats och gör mönster i den så det ser ut som plattor, då får du inget ogräs i skarvarna. Om du gör skarvarna djupa, så får du en brottanvisning där vilket gör att om plattan spricker så får du förmodligen sprickan där. Då tänker du inte på sprickan, eftersom den knappast syns.

Jag har funderat på detta men vet inte om jag vågar, känns som det lätt blir fel. Jag trodde man ville ha s.k.  finbetong endast till sånahära saker, för en slät och fin yta. Annars blir det nog att kosta med gruset också som måste levereras.

Detta med att gjuta betong känns annars som något värt att lära sig, ett annat projekt är att jag vill göra en utebänk för ett utekök brevid plattorna bakom huset där jag kan förvara grillkol och saker för sommarmatlagning. Även en arbetsbänk med betongtopp känns som den kunde vara bra att lägga nånstans för metallarbete och annat skitigare jobb man gör utomhus.
« Senast ändrad: 10 jun-15 kl 05:43 av DennisCA »

DennisCA

• Finland
« Svar #9 skrivet: 10 jun-15 kl 07:43 »
Borttaget, räknade fel.

Anders G.

• -
« Svar #10 skrivet: 10 jun-15 kl 09:01 »

... Jag trodde man ville ha s.k.  finbetong endast till sånahära saker, för en slät och fin yta. Annars blir det nog att kosta med gruset också som måste levereras...

För ytans skull behöver du inte finbetong. Slät yta fixar du genom att glätta (med "stålskiva") innan ytan stelnat riktigt. Små cirkulerande rörelser så börjar vatten/småmaterial tränga upp.

Grus och sten kan numera köpas i stora säckar, vilka är lätta att förvara  ett hörn av trädgården när man väl fått dit dem.

DennisCA

• Finland
« Svar #11 skrivet: 10 jun-15 kl 09:33 »
Vi har ett grusbolag nära, dom har just skickat räkningen för att grusa hela vår uppfart, blev väl en 380 euros. Tror det var en lastbil eller så, jag var inte där och skötte jobbet. Kanske kunde åka dit med släpvagn isåfall...

Hur mycket grus (vilken sort, 0-16?) per kg torrbruk, och vattenmängd?

DennisCA

• Finland
« Svar #12 skrivet: 10 jun-15 kl 10:36 »
Jag läser på och det verkar som om man köper betong bruk på säck, så ska det inte blandas, det är färdig blandat. Ska man blanda själv ska det vara cementbruk. Man lär visst kunna få 70 liter bruk eller så ur en 25kg cementsäck på det viset.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 10 jun-15 kl 11:39 »
Akta bara så du inte knäcker kärran om du hämtar själv, grus är tungt. Att få det hemkört en så kort sträcka brukar inte kosta mycket, och då får du de volymer du behöver på en bil.

TW

• Finland
« Svar #14 skrivet: 10 jun-15 kl 11:44 »
Med stålform gjuter man med extremt trögflytande massa. Man håller till på underlag av skivbitar. När man har gjutit en platta lyfter man bort formen och betongen skall vara så styv att den håller formen.
Det lär kräva litet träning att få exakt rätt styvhet på massan men sedan är produktiviteten ganska stor. Jag har aldrig använt min stålform men jag har sett andra gjuta på det här viset.

Billigast betong blir det om du köper 0-16 krossgrus och sand í bulk och köper cement i säckar. Cirka 9 stycken 40 kilos säckar cement per kubikmeter färdig massa. Betongblandare är ett absolut krav om produktionen skall löpa.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

DennisCA

• Finland
« Svar #15 skrivet: 10 jun-15 kl 13:31 »
Akta bara så du inte knäcker kärran om du hämtar själv, grus är tungt. Att få det hemkört en så kort sträcka brukar inte kosta mycket, och då får du de volymer du behöver på en bil.

Den erfarenhet jag har är att det kostar mer med transporten än innehållet. Eller så är det lika mycket.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 10 jun-15 kl 16:21 »
Som jämförelse här:

jag har en dryg mil till en täckt, eventuellt 2 mil om de inte kan ta från den första. 15 ton 0-16 tippat på gården kostar 2300 kr (borde väl vara ca 230 euro) och de brukar ta en hundring för en kärra om man kommer in. Låt säga att jag kör 10 ggr för att få hem 15 ton (då har jag en rätt stark kärra) så blir det minst 20 mil bilresa och 2 dagars arbete. Så fast jag hör till den snåla kategorin, så tycker jag det är billigt att beställa grus med lastbil ;D

Skall man bara ha en kärra och inte vill ha en hög ligga så är det ju en annan femma. Men här går det alltid åt 0-16, och jag försöker ha en hög singel hemma också. Grus ruttnar ju inte där det ligger...

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #17 skrivet: 10 jun-15 kl 17:08 »
Skall man bara ha en kärra och inte vill ha en hög ligga så är det ju en annan femma. Men här går det alltid åt 0-16, och jag försöker ha en hög singel hemma också. Grus ruttnar ju inte där det ligger...
Nej, men det börjar snart växa tussilago och annat ogräs i den. Eller som min far som beställde ett större lass sand för att blanda betong av, det som blev kvar blev snart fullt av kattskit och då blir det klumpar i betongen  ;D

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 10 jun-15 kl 18:25 »
Här har grushögen en förmåga att bli diverse hopphinder för grabbens cykelträning ;D Tur att han inte vet var jag lägger nycklarna till grävmaskin...

DennisCA

• Finland
« Svar #19 skrivet: 11 jun-15 kl 07:37 »
Att ta sådana mängder är nog inte möjligt, vi behöver spara pengarna, därför jag ser på möjligheten att gjuta själv. Men jag börjar tro det blir inte ekonomiskt värt det om man inte får en cementblandare billigt och grus i passlig mängd billigt.

Hittade relativt billiga plattor på byggmax, inte 50x50cm men 43,5x43,5cm, ganska nära och €15,80 kvadraten istället för €21-23 kvadraten. Tänker man kan göra det mindre tråkigt genom att kombinera med mindre stenar, matade in dimensionerna i sketchup för plattorna och en röd sten på 14,5x14,5cm som byggmax även säljer:

Stenarna och plattorna går sådär fint jämnt ut med varandra. Kanske går på något liknande. Detta blir en 4x8m att lägga bakom terassen. Jag kommer nog att vilja gjuta något i framtiden ändå, som en bänktop till ett utekök jag vill lägga vid sidan om plattorna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

677 gäster, 3 användare
fyren, Hans Hultén, Toothpaste

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser