Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  drottningen smet!  (läst 1006 gånger)

nisse-b

drottningen smet!
« skrivet: 05 jun-15 kl 16:19 »
Hej alla!
Första inlägget i forumet, så var snälla fast jag gjort något korkat... :-P
Idag bär jag tittade in i min nya avläggare så hittade jag drottningen på stört, hon har krupit ut under de senaste dagarna. Men hon flög iväg när jag blev för närgången, och jag såg henne såklart inte komma tillbaka!!!!!
Är det alls möjligt att hon återvänder?
Jag hängde in en ram med ägg från modersamhället för säkerhets skull.
« Senast ändrad: 05 jun-15 kl 17:14 av nisse-b »

CMB

• Uppland
SV: drottningen smet!
« Svar #1 skrivet: 05 jun-15 kl 17:09 »
 Vi har alla klantat oss, välkommen i gänget  ;) Om hon är parad i avläggaren och du inte flyttat den så är det nog en god chans att hon kommer tillbaka.
Det tog 45 år att komma på vad jag skulle bli när jag blir stor men nu vet jag äntligen att det är biodling som är mitt kall. Om jag stavar konstig så beror det på dyslexsi. Sån tur att bin inte bryr sig om sånt...

nisse-b

« Svar #2 skrivet: 05 jun-15 kl 17:14 »
Tack! Kan hon vara parad efter mindre än en vecka, alltså? (Fredag för sju dagar sedan hade hon inte krupit ut) Det jag är rädd för är ju att det här är hennes första flygtur - är det kört i så fall?

christelle

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 05 jun-15 kl 18:14 »
Har du varmt och fint väder så kanske hon var på väg ut och tog den genaste vägen. Såg drönare här som flög ut och in direkt i den öppnade kupan idag när jag gjorde en avlägga. Är hon född i kupan och den inte är flyttad så hittar hon hem.
Om du är jätteorolig så kolla om några dagar om de dragit fram viseceller på ramen du hängde in.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #4 skrivet: 05 jun-15 kl 20:29 »
Tack! Kan hon vara parad efter mindre än en vecka, alltså? (Fredag för sju dagar sedan hade hon inte krupit ut) Det jag är rädd för är ju att det här är hennes första flygtur - är det kört i så fall?
Parad är hon kanske inte men varit ut och orienteringsflugit har hon troligen gjort. Det ger en mycket god chans att hon hittar tillbaka. 7 dagar från kläck är helt normalt för parningsflygning så det är mycket möjligt att hon precis varit ute ändå.

Det är lättare att se bortflugna drottningar i terrängen om man märkt dem som nykläckta och med en ljus färg. Fråga mig inte hur jag vet :-[

Jano

• Halland
« Svar #5 skrivet: 05 jun-15 kl 22:24 »
Om du kollar i kupan om ett par dagar så får du svar på om hon är förlorad eller hon går där. Är hon borta så finns påbörjade viseceller på den inhängda yngelramen.Inga celler så finns hon där.

Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser