Nybörjare inom Ankor

Startat av Fiddeli, 04 Jun-15 kl 10:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Fiddeli

Hej!

Jag är väldigt inresserad av att skaffa ankor och behöver mera kunskap om dom. Nån här som vill dela med sig av sin kunskaper? Hur ska dom bo? Hur stor damm/badsäng behöver dom? Ger dom mycket ägg? Smakar ankägg bra? Måste man vingklippa ankor?

Som sagt jag behöver mer "kött" på benen innan jag skaffar dessa vackra djur  :)

Tacksam för svar och tips!

Malin S

Hej!
Ankor är jättemysiga! Vi har två löpankor och tre gula ankor. Vi har haft fler men fick omplacera två stycken eftersom vi hade för många drakar (hanar) i förhållande till honor. Man brukar säga att man bör ha tre honor till en drake etc. för att honorna inte ska skadas och att hanarna inte ska slåss med varandra. Ankor tål kyla bra så ett dragfritt utrymme som är torrt räcker. Vi har en värmelampa till dem när det är riktigt kallt, samt när de fortfarande var ällingar.
I början hade vi en liten bassäng till dem att bada i, men grävde senare en damm som de är i större delen av dagen i :). Det är lite olika hur mycket de gillar att bada och hur stort de vill ha. Myskankor brukar inte vara lika sugna på att bada, men det är olika. Alla ankor behöver dock bada ibland för att hålla ordning på fjäderdräkten. Löpankor har rekordet i äggläggning; de kan lägga runt 300 ägg per år. Men det är från individ till individ. De övriga raserna lägger kanske runt 150-200 per år. Vi har inte smakat ankägg än, men de säger att det smakar ungefär som hönsägg, men lite "fylligare". Går utmärkt att ha i matlagning iaf.
Vi behöver inte vingklippa våra ankor; de flyger som högst 15 cm och dessutom visar de inga indikationer på att vilja förflytta sig från sitt revir. Det händer dock att ankor ger sig iväg och vissa ankor kan flyga.
Vill man ha "tama" ankor så kan jag inte rekommendera löpankor. De blir sällan särskilt tama. Däremot är de otroligt charmiga. De gula ankorna nästan snubblar man på ibland för de är så tillgivna och orädda.
Lycka till!

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

990 Gäster, 1 användare
Galaxie