Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur tidigt kan ni könsbestämma era kycklingar?  (läst 8777 gånger)

rosita51

• Skåne
Hur tidigt kan ni könsbestämma era kycklingar?
« skrivet: 04 jun-15 kl 10:52 »
Hur tidigt brukar man se kammen på en kyckling? Är det tidigare på en tuppkyckling än på en hönkyckling?

Vi har de senaste 3 åren fått en enda kyckling och de två första blev tuppar. Årets kyckling ser också ut att bli tupp, i alla fall om man går efter kammen, som syns redan. Kycklingen är 3 veckor.

Vad tror ni? Bild finns på http://ankispassion.blogg.se/?tmp=806158 

MVH Rosita zon 1

annepanna

• Västergötland
SV: Hur tidigt kan ni könsbestämma era kycklingar?
« Svar #1 skrivet: 04 jun-15 kl 12:40 »
Jag tror att det är väldigt olika för olika raser. De kycklingar som kläckt hos mig har alla haft kam. Tupparna lite större och hönorna lite mindre.

Det som har skilt hemma är att tupparna har slör, hönorna inte.

Färgen är också en indikator. Färggrann kyckling=tupp. Grå-beige kyckling=höna.

När de blir 5-6 veckor kan man även se på hållning, kroppspråk men man ska komma ihåg att även hönskycklingar slåss och rangordnar sig.
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

rosita51

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 04 jun-15 kl 13:35 »
 Ja, just det, slören är ju också ett tecken. På vår kyckling syns inget slör ännu.

Vi har skånsk blommehöna och det kan vara svårt att se före 8 veckors ålder på dem. Men jag har hört att hönorna kan vara lite senare att visa både kam och slör, att man kan se tidigare på tupparna...

Det är ju bara att vänta och se, men man är ju nyfiken!
MVH Rosita zon 1

annepanna

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 04 jun-15 kl 14:18 »
Jag vet! Man är jättenyfiken! Just nu har jag fyra kycklingar som är en 5-6 veckor. Där kan man klart och tydligt se att tre kommer att bli tuppar och en höna. Det är min gamla Brahmatupp som är pappa till dem.

Sen har jag tre små som blir tre veckor till helgen. De är efter en brun Leghorntupp. Där har jag ingen susning. Varannan dag tror jag hönor och varannan tuppar. Det är bara att utrusta sig med tålamod! ;D
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

Tova_Jobark

« Svar #4 skrivet: 18 jun-15 kl 06:50 »
Kan du posta en bild på den? Samt vad är det för ras ? 😃
MvH Tova 😄

rosita51

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 02 jul-15 kl 22:05 »
Kan du posta en bild på den? Samt vad är det för ras ? 😃
MvH Tova 😄

Jag blir inte klok över hur jag ska lägga in bilder, hur jag än gör (förminskar mina bilder till 10%) blir de för stora.
Jag har blommehöns och du kan se bild på den nu 7 veckor gamla kycklingen här:  http://publishme.se/ankispassion.blogg.se/entry/5594365fddf2b34c3341fe99?saved=True&new=False
MVH Rosita zon 1

rosita51

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 04 jul-15 kl 08:10 »
 Någon som vill gissa om det är tupp eller höna?
  http://ankispassion.blogg.se/?tmp=735615
MVH Rosita zon 1

Dela detta:

* Inloggade just nu

678 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser