Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rimlig fuktprocent i väggar på ett vedeldat torp?  (läst 1640 gånger)

Denno

• Västergötland
Rimlig fuktprocent i väggar på ett vedeldat torp?
« skrivet: 01 jun-15 kl 14:34 »
Hej!
Jag håller på och kollar på ett gammalt torp. Nu skall jag ut dit med en fuktmätare och kolla hur det ser ut i väggarna och källare.
Men torpet är inte ett åretruntboende så det har nu stått mer eller mindre använt hela vintern. Vad kan jag förvänta mig i fuktprocent i väggarna?

Vad är rimligt och vad är orimligt när det kommer till fuktprocent?
Givetvis vill man ha så lågt som möjligt. Mätaren mäter enligt manual mellan 6-42%. Så över eller under dessa mäter den inte.

Har försökt kolla runt men inte hittat några riktlinjer.

Ett svart får

• Bohuslän
SV: Rimlig fuktprocent i väggar på ett vedeldat torp?
« Svar #1 skrivet: 01 jun-15 kl 14:45 »
Jag vet inte men om det inte har eldats på länge så kommer fuktkvoten vara mycket högre än den blir efter att du flyttar in och eldar. Så jag vet inte hur mycket du skall hänga upp dig på fuktkvoten så länge det inte finns fuktskador eller mögel.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #2 skrivet: 01 jun-15 kl 14:52 »
Förstår dina funderingar.
Men det går inte att ge dig ett svar som är vettigt.
Mycket beror på byggnadssättet, dvs är det byggt diffusionsöppet så så har du en högre fukthalt i väggarna än om det skulle vara fullständigt diffusionstätt.
Men, det är absolut värt att mäta en del då du kan se om det finns stora variationer i stommen runt om huset.
Samt högt och lågt.

Och givetvis bör du oxå kontrollera rent okulärt efter uppenbara angrepp.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Denno

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 01 jun-15 kl 15:15 »
Jo jag har kollat så gott jag kan vid ett tidigare tillfälle. Så nu tänkte jag få lite mer svart på vitt hur väggarna faktiskt är. Jag är extremt känslig för mögel så jag tror inte det skall vara något. Men man vet ju aldrig. Skadar ju inte att mäta fukten i källarens tak och runt om inne i alla fall. Även undertaket uppe på vinden bör ju kollas. Sedan visst det lär väl vara fuktigare än om man bor där.

Men man är ju lite paranoid! :D
Ju mer man läser om fukt ju mer känns det som man bara skall skita i att bo i hus. ;)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 01 jun-15 kl 15:57 »
Vad som är normal fuktighet i väggarna varierar ju också med årstid och väder, så man har ingen nytta av tumregler och riktvärden om de inte är kopplade till hur vädret har sett ut senaste månaden eller så.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 01 jun-15 kl 15:59 »
Och nu har det varit extremt regnigt och fuktigt den senaste månaden så man får räkna med ett högt värde

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
« Svar #6 skrivet: 01 jun-15 kl 16:34 »
Över 18 % är inte så bra, är det under så kan du ta det lugnt. Tror inte du hittar något över 16 så länge det är tätt o tak osv. Hittar du syllstocken så mät den. Den brukar vara fuktigast.

Denno

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 01 jun-15 kl 17:00 »
Över 18 % är inte så bra, är det under så kan du ta det lugnt. Tror inte du hittar något över 16 så länge det är tätt o tak osv. Hittar du syllstocken så mät den. Den brukar vara fuktigast.

Syllstocken? Vad är det?

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 01 jun-15 kl 17:10 »
Syllstocken? Vad är det?
Den nedersta stocken på huset, den som ligger mot grunden

kurt

« Svar #9 skrivet: 01 jun-15 kl 19:04 »
Jag har aldrig hört talas om att någon skulle ha nytta av fuktmätare i en timmerstomme. Det är de utsatta delarna av stommen som behöver inspekteras, under fönster, syllen, speciellt i hörnen, alla hörn, speciellt uppe vid taget och vinden. Även om det skulle vara omfattande fuktproblem t ex under ett fönster, så sprider sig ju inte fukten långa sträckor, alltså är det inte meningsfullt att mäta fukt, i princip kan det vara ruttet men torrt just nu!

Denno

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 01 jun-15 kl 19:12 »
Nu har jag varit på plats igen. Fotat upp under tak och allt möjligt så skall utvärdera lite i lugn och ro. Dock fick jag ca 20-23% fukt i källarenn bjälklager. Men det behöver ju inte betyda något heller. Det har ju ösregnat i evigheter just nu.

Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser