Älling går dåligt

Startat av Hökenäs, 01 Jun-15 kl 12:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Hökenäs

En av mina  2,5v gamla ällingar har så svaga ben att den knappt står upp.
Efter efterforskning på nätet verkade det kunna röra sig om niacinbrist. Så jag införskaffade detta för att se om det kunde vara brist på vitamin B3.
Dagen efter första givan så stod ällingen upp normalt och gick bra. Men dagen efter det var den dålig i benen igen. Jag fortsätter med att ge vitaminen med hopp om att den ska bli bra igen men jag tycker att läget varit oförändrat  eller möjligtvis blivt ännu sämre ett par dagar nu.

Några råd? Brist på något annat? De äter kyckling startfoder, kokta ägg,  och gräs. En och annan snigelbebis har också slunkit ner.

Hökenäs

Malin S

Du kan prova att ge snäckskal. Ällingar kan ibland få Engelska sjukan och brukar bli bättre av snäckskalen. Brukar märkas efter ett par dagar redan om det ej gått för långt. Nu kan jag ju inte veta om det är det, men det skadar ju inte att testa. Lycka till!

Malin S

Kanske får krossa snäckskalen när den är så liten... Vår älling var äldre när han fick det och veterinären sa att det drabbar oftast drakar som växer för fort. Vet alltså inte om det är det, men som sagt om de kan äta snäckskal i den åldern kan man ju iaf testa.

a.svedjan

:har testat att lägga lite halm/hö som underlag så får de bättre grepp med fötterna, funkar även på höns mm där benen är lite felande.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

3 494 Gäster, 1 användare
skräptanten