Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vaxbönor  (läst 2171 gånger)

edvin1990

• Uppland
vaxbönor
« skrivet: 29 maj-15 kl 19:46 »
har sått 100 tals vaxbönor men de flesta ruttnar:( försår dom innomhus i pluggbrätten och dom får vatten vid sådd? någon som har någon rekomendation hur jag ska gå till väga med vaxbönor för dom inte ska ruttna? är på andra sådden nu och verkar blivit likadant! står i fönster ca 20grader!

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
SV: vaxbönor
« Svar #1 skrivet: 29 maj-15 kl 21:20 »
Vi drar upp vaxbönor i pluggbrätten. De vill inte stå för länge innan de kommer ut. Jag brukar sikta på max två veckor. Sår imorgon och planterar ut i mitten av juni.

edvin1990

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 29 maj-15 kl 21:25 »
oji! nej jag vet men dom få som kommit upp ser bra ut men det är fröna som ruttnar innan dom äns hinner börja gro! dom som grott har kommit upo som fina pkantor med det är typ bara 20%. resten när man pillar upp dom ifrån jorden har börjat ruttnat!

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #3 skrivet: 29 maj-15 kl 21:30 »
För kallt eller för blött? Har du kollat med termometer vad du har för temperatur i jorden?

Lise

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 31 maj-15 kl 14:44 »
Om det är 20 grader som du skriver då är dwt förmodligen som nån o anför föreslår att du har för blött. Om du ställer dom i ett soligt fönster så det blir varmare än 20 soliga dagar är det bra, bönor gillar 25 ännu bättre.

Bo

« Svar #5 skrivet: 31 maj-15 kl 20:22 »
Jag brukar förkultivera bönor på en bricka eller i en sålåda i såjord jag blandar av upphettad jord (för att ta död på nematoder och smittämnen) och torvmull. - trycker ner bönor med tre centimeters mellanrum i lagom fuktig jord, strör jord över och torvmull överst.

Jag har ofta kommit igång för tidigt. Lagom för utplantering är nog när körsbären är nästan slutblommade och syrenen har börjat blomma och säkrast att täcka med väv där det går.

edvin1990

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 05 jun-15 kl 19:59 »
gjorde nu som bo skrev ovan fungerade alldeles utmärkt :) tack så mkt för du delade med dig av det :) måste man.vänja bönor vid sol.om du är uppdragna i fönster innomhus?

Bo

« Svar #7 skrivet: 06 jun-15 kl 10:08 »
Planterar man ut innan bladen vecklats ut, behövs ingen avhärdning.

Hemmusen

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 17 jun-15 kl 10:19 »
Jag planterar bönor rakt ut i landet utan att dra upp dem inne, känns bara bökigt med ytterligare en förkultiveringsväxt, funkar bra =) brukar så dem i början på juni

Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser