Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hemmabygge av spånsug med impeller och allt  (läst 21021 gånger)

DennisCA

• Finland
Hemmabygge av spånsug med impeller och allt
« skrivet: 29 maj-15 kl 12:15 »
Gör denna tråd på begäran.

Att bygga en spånsug och med egen impeller som vore effektivare än de flesta designer och dimensionerad till den motor jag har, har varit något jag grunnat länge på och nu så gör jag något åt det. Och såklart ska den va billig.

Det började med att jag läste Bill Pentz sidor och spånsugsfunderingar:
http://billpentz.com/woodworking/cyclone/index.cfm

Det lämnade mig med ett starkt intryck av att komersiella spånsugar är oärligt klassade och inte så vidare effektiva designer heller, dom är oftast gjorda med en impeller med raka blad som ska hantera material. Den är enklast att bygga, det är ju lätt att kunna låta allt gå igenom fläkten. Men dom är ganska ineffektiva per motorhästkraft.

Det ser ut som man kan få upp till 2ggr mera sug per hästkraft med andra designer, dock är där den nackdelen att dom inte kan hantera material. Men med en separator före och galler och/eller filter före fläkten så går det. Och det är vad jag tänkte försöka mig på.

Jag hittade flera som redan hade gjort samma sak:
https://woodgears.ca/dust_collector/blower_build.html
https://woodgears.ca/reader/richard/dust_collector2.html
https://woodgears.ca/reader/marius/dust_collector.html

Och dom verkar alla funka, så jag är inte först med detta koncept, annars skulle jag nog inte försöka heller.

Jag bygger min impeller av björkplywood 12mm, fläktbladen är gjorda av ett 400mm tjockt plaströr som jag sågat till.

Började med att jag sågade ut en skiva och ritade upp på den vart allt skulle gå:

(Fast jag gjorde om detta senare och vände bladen åt det andra hållet)

De huvudsakliga delarna

Jag har fräst spår i dom där bladen ska gå, men jag ändrade planen lite då jag hittade det där plaströret det var tjockare så det krävde tjockare spår, inte ett problem att fräsa spåren bredare med en annan fräsbit men diametern var för annorlunda så de passade inte bra hursomhelst.

Så jag gjorde en ny skiva för detta rör och här är impellern efter jag kapat fläktbladen och monterat dom med tvåkomponents epoxy och 2st skruvar i varje blad underifrån:

Balanseringsdags:

Jag har en 30mm diameter kula från ett kullager i centrumhålet och den står på en tjock och flat metallbit som i sin tur står på en träbit

Den stod ganska bra från början men det var en synbar lutning mot ena sidan. Jag började lägga till och ta bort vikt tills den såg ut som ovanför. Jag gav den en litet slag för att sätta den i gungning och sen väntade jag 10 minuter för att den skulle sluta gunga och kollade på vattenpasset:

Ganska nära, liiite off center men kanske det duger? Det är inte sagt det går att få den mkt bättre utan nån proffsmaskin...

Gick att vända upp och ner:

Förstås hemligheten här är att jag tog bort metallbiten under kulan och satte ner den hårt på träet, det gav tillräckligt med friktion för att den skulle hållas i den ställningen.

Nästa steg är att montera på motorn och testa att nu allting håller ihop. Har svarvat en fläns direkt på motorn för att få en flat fästyta för impellern. När jag gör detta test vill jag helst vara en bit bort eller bakom skydd.

Finns ju alltid risken att det här projektet inte kommer att funka, men skam den som ger sig.

DennisCA

• Finland
SV: Hemmabygge av spånsug med impeller och allt
« Svar #1 skrivet: 29 maj-15 kl 12:29 »
Annars, fläkten ska åka med bladen så att dom kurvar bakåt, inte framåt. Det kanske inte känns intuitivt att det är så, men så är det uppenbarligen, fläkten tar in luft från mitten och slänger ut den från sidorna och kurvningen av fläktbladen ger upphov till en liten korioliseffekt eller hur det nu var, som ökar lufthastigheten ännu mera. Fläkten måste stängas in i en container av korrekt design dock för att det ska funka. Som tur är har jag ritningar jag kan utgå ifrån.

Humle

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 29 maj-15 kl 17:59 »
Mycket intressant! Ska bli kul att se denna skapelse växa fram. Har själv bara haft planer på att prova göra en "cyklon" och ha till min vanliga dammsugare...
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

andtol

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 29 maj-15 kl 18:18 »
Tummen upp!

DennisCA

• Finland
« Svar #4 skrivet: 02 jun-15 kl 08:00 »
Inte hunnit se vidare på detta projekt tyvärr, nån nämde en grovdammsugare med cyklon och det har jag faktiskt gjort:

Från en gammal dammsugarmotor. Cyklonen köpte jag online. Använder denna för att hålla lite ordning i verkstan men den är nog för svag, så därav spånsugsprojektet.

DennisCA

• Finland
« Svar #5 skrivet: 02 jun-15 kl 19:16 »
Explosion! Jag testade den idag och det var nästan som jag befarade från småtester innan, den höll inte, motorn är så stark att den accelererar upp den till full fart omedelbart. Ett blad lossnade och hela motorn blev i obalans och hela saken skakade sönder sig innan jag han trycka av den.

Som tur är stod jag med skarvsladd på andra sidan bakom skydd.

Hade jag haft mjukstart hade det varit OK tror jag.

andtol

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 02 jun-15 kl 19:55 »
Ojoj!

Du får filma nästa gång! :)

DennisCA

• Finland
« Svar #7 skrivet: 02 jun-15 kl 20:30 »
Jag har inspekterat vraket och det verkar som den här epoxin inte alls fäste på plastbladen och det är en orsak till att det gick som det gick. En annan orsak är att bladen har så mycket massa och "stretar" emot, dom vill inte gärna accelerera sådär snabbt. Skruvskallarna var också för små, dom hjälpte inte mycket, skulle varit brickor.

Eftersom jag inte har råd med mjukstart får jag helt enkelt köpa en impeller i tjock plåt, eller bygga denna lite annorlunda, får ge upp idén om att köra med dessa plastbitar och istället bygga med lättare material, säkrare så också. Projektet fortskrider, jag har lärt mig nya qsaker iaf.

DennisCA

• Finland
« Svar #8 skrivet: 03 jun-15 kl 05:58 »
Jag har funderat och gått igenom detta, jag tror det går att bygga med det här plaströren, men den blir så tung och jag vet inte med vilken limmetod som skulle funka, de designer som använer bara trä och trälim hade förmodligen starkare fästning än vad jag hade med detta epoxy skräp.

Jag ska bygga en ny men med lättare och tunnare plywood blad, ifall den går sönder så blir det inte lika tunga bitar som flyger runt. Kanske minskar djupter från 10 till 8cm samt gör basskivan av 18mm plywood istället för 12mm, den får nog va tyngre, det är bladen som ska va lätta. Och inget test utan topplock.

Humle

• Västerbotten
« Svar #9 skrivet: 03 jun-15 kl 06:07 »
Blir nog bra det! Plast är som fasen ibland.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 03 jun-15 kl 08:49 »
Jag har funderat och gått igenom detta, jag tror det går att bygga med det här plaströren, men den blir så tung och jag vet inte med vilken limmetod som skulle funka, de designer som använer bara trä och trälim hade förmodligen starkare fästning än vad jag hade med detta epoxy skräp.

Jag ska bygga en ny men med lättare och tunnare plywood blad, ifall den går sönder så blir det inte lika tunga bitar som flyger runt. Kanske minskar djupter från 10 till 8cm samt gör basskivan av 18mm plywood istället för 12mm, den får nog va tyngre, det är bladen som ska va lätta. Och inget test utan topplock.
Epoxi är bra, men inte till alla plaster.

Låter som en säkrare modell du tänker bygga nu. Jag är inte helt säker, men jag tror att de elektrostatiska laddningarna blir svaga i bara trä, medan plast kan vara lite vanskligt ur gnist/explosionssynpunkt. Förutom den mekaniska hållfastheten så har man ju lite att tänka på när det är trädamm med i bilden.

DennisCA

• Finland
« Svar #11 skrivet: 03 jun-15 kl 11:00 »
Om man läser Bill Pentz sidor (en auktoritet inom spånsugs-businessen) så verkar han tycka att risken för gnist/explosioner orsakade av statisk elektricitet är inget att bry sig om.

Men att det är bättre på den punkten är det ju inget fel med. En annan sak jag funderar på är om man borde måla eller lackera impellern när den är färdig. En lackyta blir enklare att hålla ren och damm fastnar inte på den och man minskar på träets rörelser, fast det borde allt vara minimalt redan med plywood.

DennisCA

• Finland
« Svar #12 skrivet: 04 jun-15 kl 10:48 »
Hmmm, detta var inte ett dyrt pris annars, 7,5kw mjukstarts enhet, cirka 150 euro med frakt hem:

http://www.ebay.co.uk/itm/Softstarter-Sanftanlauf-7-5kW-mit-Stromregelung-Nr-8700-0137-/170986812942?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item27cf9bb60e

Jag antar en 7,5kw enhet är OK för en mindre motor, det är väl 7,5 som den är max-ratad för. Ändå ingenting man har råd med nu tror jag, men intressant och billigare än jag trodde.

DennisCA

• Finland
« Svar #13 skrivet: 21 jun-15 kl 20:35 »
Jag har inte haft så mycket att skriva om detta på siståne, laminerat ihop fläktblad och har bara en form så det går sakta, snart färdig dock. Har beställt en 28mm borr så jag ska få bättre kvalitét på centerhålen men den tar jättelänge att komma hit så jag tror det blir en flaskhals. I väntan på får jag ta mig an andra projekt.

DennisCA

• Finland
« Svar #14 skrivet: 30 jul-15 kl 13:07 »
Den där jäkla borren kom aldrig och försenade allting ganska ordentligt. Men nu har jag limmat ihop Mark II versionen:

Den ska trimmas ännu på bandsågen så den blir rund och konsistent. Även balanseras, men för det behöver jag några 28mm kullager jag har beställt och går och väntar på.

DennisCA

• Finland
« Svar #15 skrivet: 18 aug-15 kl 20:34 »
Fick äntligen kullagrerna så jag rundade till fläkthjulet i bandsågen

Balanserade det på en gängbit

Monterad igen:

Stod med brytaren på en 10 meters skarvsladd och slog på den utanför garaget.

Ja den håller, startade och stannade säkert 10-12 ggr, bara någon sekund per gång dock. Sista gången hade jag den på full fräs i 5 sekunder. Vilket ljud, vilket jävla monster. Tur den ska in i separat rum.

DennisCA

• Finland
« Svar #16 skrivet: 03 okt-15 kl 14:16 »
Börjat på fläkthuset nu, tagit länge, fick designa om det och sen blev det en massa väntande på delar för att tillverka det.

Skaffat en bättre fräs och gjorde en cirkelskärar jig:

Blev att fila lite på storleken på hålet, enklast och bäst går det med en skavhyvel.

Jag ska ha ett hål som fläkten passar igenom och på motorn ska en större rund bit sitta bakom fläkten, den ska passa in i hålet, på detta vis kan jag demontera fläkthuset från fläkten utan verktyg eller bök i framtiden.

DennisCA

• Finland
« Svar #17 skrivet: 03 okt-15 kl 20:37 »
Fick mera gjort idag t.om.

DennisCA

• Finland
« Svar #18 skrivet: 04 okt-15 kl 17:08 »
Fortsätter med fläkthuset idag, tog stopp nu då skruvarna tog slut:

Jag har lagt en skruv var 5:e cm, förborrat alla hål. Efteråt när en hela sida är färdig så skruvar jag upp skruvarna lite och trycker dit lim så mycket jag får och skruvar åter igen. Men det ska nog läggas nån form av fog på insidan, har massa med akrylfogstuber från husbygget, vet inte om det passar här. Silikon kanske är bättre. Eller sikaflex.

DennisCA

• Finland
« Svar #19 skrivet: 06 okt-15 kl 18:37 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 2 användare
Berberis, skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser