Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hemmabygge av spånsug med impeller och allt  (läst 21025 gånger)

DennisCA

• Finland
SV: Hemmabygge av spånsug med impeller och allt
« Svar #40 skrivet: 14 okt-15 kl 09:49 »
Köpt filter nu då, fick ett bra pris till slut. Då har jag 22m2 i filteryta jämfört med 3,6m2 som två säckar skulle ha gett.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #41 skrivet: 14 okt-15 kl 09:54 »
Det var inte dåligt! Vad blev det för filter?

DennisCA

• Finland
« Svar #42 skrivet: 14 okt-15 kl 10:05 »
Via Dinair, modell DCA 21080:
11 kvadrat
260 grams polyester patronfilter
Metallnät på insidan
Öppet i båda ändarna
Storlek 325x600 mm
0,5 mikron filterakapacitet

Jag köpte då två st. Dom ska lära hålla i många år för hobbybruk har det sagts. Hoppas på det.

DennisCA

• Finland
« Svar #43 skrivet: 20 feb-16 kl 15:56 »
Hade tagit paus igen i projektet men nu har jag kommit över den största problemet jag satt och grumlade länge på. Att få upp den här klumpen till motor!

En annan ändring jag gjort är att jag ska bygga en bill pentz cyklon ändå och inte en thien baffle. Vågar inte prova på en okänd design med mina dyra filter, mera jobb och utrymme med en cyklon men det ryms nog. På andra sidan väggen är då min verkstad. Då jag nån gång i framtiden bygger ett riktigt förråd på gården (5x6m) så gör jag en dörröppning och expanderar verkstaden in i detta rum.

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #44 skrivet: 01 mar-16 kl 20:44 »
Är det bara jag som inte kan begripa varför du inte köpte en komplett spånsug ifrån början? Hur du än räknar din timpeng så kommer du aldrig ner i kostnaden för att köpa in hela suganläggningen fabriksbyggd gissar jag.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Halte

• Östergötland
« Svar #45 skrivet: 01 mar-16 kl 20:56 »
Är det bara jag som inte kan begripa varför du inte köpte en komplett spånsug ifrån början? Hur du än räknar din timpeng så kommer du aldrig ner i kostnaden för att köpa in hela suganläggningen fabriksbyggd gissar jag.
Det finns ju andra värden än kronor och ören här i världen
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

DennisCA

• Finland
« Svar #46 skrivet: 02 mar-16 kl 14:18 »

Jag begriper inte sånahära kommentarer själv. Min timpeng? Min timpeng? Detta gör jag för att det är roligt. Min "timpeng", jag förstår inte ens hur man kan tänka så...

Thomas_

• Skåne
« Svar #47 skrivet: 02 mar-16 kl 18:39 »
Aha, det är med andra ord din hobby? Det ger ju saken ett helt annat ljus. Förhoppningsvis har du då en inkomst från annat håll får jag förmoda, för det är ju inte gratis att leva...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

tropfrog

• Västergötland
« Svar #48 skrivet: 02 mar-16 kl 18:47 »
Thomas: hur tänkte du när du tyckte att det skulle vara bättre att köpa en när du samtidigt antog att han inte hade någon inkomst? Jag får inte ihop logiken.

Jag lägger massvis av timmar på att odla grönsaker som går att köpa billigt trots att jag har en inkomst. De flesta på jobbet tycker att jag är knäpp, men inte här.

Snyggt Dennis, du är en förebild. Jag bygger soffbord här, kan nog bli färdigt inom ett par år:)

Mvh
Magnus

DennisCA

• Finland
« Svar #49 skrivet: 02 mar-16 kl 19:56 »
Jo detta är min hobby i mitt garage där hemma där jag puttrar på på fritiden, jag arbetar på kontor till vardags med IT relaterade grejer. Jag har lär mig en massa än så länge i det här projektet som jag annars aldrig skulle ha vetat om luftströmmar, impellerdesign, filterteknik, osv. osv. Jag lär mig en massa nya saker och det är min lön.

Tack topfrog, jag vet hur länge det kan ta då man har så många andra saker att göra.

Thomas_

• Skåne
« Svar #50 skrivet: 02 mar-16 kl 21:30 »
Thomas: hur tänkte du när du tyckte att det skulle vara bättre att köpa en när du samtidigt antog att han inte hade någon inkomst? Jag får inte ihop logiken.

Jag tänkte endast i min värld ska jag erkänna. Där köper jag in saker, tex tjänster av kollegor, eller en maskin, för att genom dessa investeringar få bättre ekonomi i firman. Ju fortare jag tex får en ny maskin att börja producera alster åt kunderna, dess mera fritid blir det i slutet av månaden, när jag tjänat de pengar som behövdes till räkningarna. Fritid kan vinnas genom ekonomiska investeringar med andra ord. Och ja - jag har hobbys som inte är det jag har som yrke till vardags...

Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 2 användare
Karlsdotter, Skogsträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser