Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Oväntat kläck  (läst 1122 gånger)

newinthegame

• Uppland
Oväntat kläck
« skrivet: 27 maj-15 kl 20:41 »
Jag har precis byggt en prototyp av min egendesignade äggkläckare med automatisk fuktkontroll. Själva prototypen är byggd av en plastburk till kakor. I den satte jag en kartong med 6 ägg från willys. Tänkte provköra den en hel kläckperiod för att hitta alla brister. Gissa om jag blev förvånad när det efter 21 dygn och 6 timmar kläcktes 5 st kycklingar! Hade inte en aning om att dessa ägg ens var befruktade. Sen har den haft vissa fel som borde varit dödliga för kycklingarna.
Bla var mitt element som jag byggt av enkla motstånd lite snålt dimensionerade så varje natt sjönk tempen till ca 33 grader. Vid ett tillfälle släppte fläkten så jag limmade fast den igen med epoxylim som inte borde vara så nyttigt. Men fuktstyrningen och vändningen fungerade klockrent under hela perioden.

Är det vanligt att man kläcker fram kycklingar från dessa ägg? Var ekologiska från garant.
Detta gör ju att man börjar fundera på om äggen verkligen är så känsliga som man tror.

Kanske skriver ihop en längre artikel sen om exakt hur jag byggt min kläckare mm om någon skulle vara intreserad?

bo_i_dala

SV: Oväntat kläck
« Svar #1 skrivet: 27 maj-15 kl 21:53 »
Hej!
Absolut intresserade!!

Grattis till kycklingarna ;D

MVH/ Bo

Weasel

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 28 maj-15 kl 09:11 »
Grattis!
Det är väldigt vanligt och lätt att kläcka från köpeägg, men att det blir 5 av 6 är nog nästan rekord. Ca 50-75% brukar börja växa, men inte alla klarar sig hela perioden. Då har jag bara testat ekologiska stjärnägg från netto.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Stormcrow

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 29 maj-15 kl 08:49 »
Jätteintresserad av en längre artikel om det.

Jag utbildar mig till elektriker just nu, och hade tänkt bygga en större, helautomatisk kläckare som slutprojekt i en av kurserna, så jag ser gärna en ganska detaljerad beskrivning i artikeln ;)

The Poacher

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 01 jun-15 kl 17:32 »
Har också byggt en kläckare som funkar utmärkt. Men jag har ingen fuktstyrning och ingen automatisk vändning. Hur har du löst de bitarna?
En lång artikel med massor med bilder är det enda jag begär  ;D ::)

newinthegame

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 14 jun-15 kl 16:06 »
Kul att många är intresserade. Ska börja sätta mig och skriva ihop en artikel sen. Kycklingarna mår alldeles utmärkt och växer fint. Jag har byggt hela styrsystemet själv och tillverkat kretskorten i kina. Fukten skapas med en ultrasonic fogger som jag kör i en två liters glassbunke och sen blåser in i kläckaren med en fläkt. Är en mikroprocessor som är hjärnan i systemet. Vändningen körde jag 30 grader åt resp håll med 30 min mellanrum.

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser