Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kycklingarna byter mamma  (läst 2065 gånger)

Bergalund

• Västergötland
Kycklingarna byter mamma
« skrivet: 19 maj-15 kl 14:35 »
Har tre hönor som ligger jämte varandra och ruvar. Har försökt flytta till egen bur var men de blev jättearga. Den ena hönan har börjat kläcka. Hon har två kycklingar. Hon ligger dock kvar på sina ägg. Nu var hon ute och åt och då pep kycklingarna in under hönan jämte. Hon släppte in dom men hon har bara legat en vecka på sina ägg. Mammahönan kom tillbaka snart och fortsatte ruva. Kommer hönan som bara legat en vecka ta kycklingarna och lämna sina ägg? Kan jag göra nåt? Har Brahma. Dom brukar vara trogna ruvare, och bra mammor...

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kycklingarna byter mamma
« Svar #1 skrivet: 19 maj-15 kl 16:13 »
Då MBL förhandlingar mellan människa och höna är svåra att föra så rekommenderar jag att gruppen (hönor) skall få lösa uppgiften på egen hand med varsam övervakning av ägaren.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 19 maj-15 kl 20:05 »
Jag hade tagit tillbaka kycklingarna till den första mamman och satt upp en spärr mellan redena. Dock var det konstigt att hon gick ut under kläckningen, så hon kan behöva bevakas.
Om kycklingarna är kvar hos den andra hönan kommer hon att gå ut med dem och överge äggen.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

annepanna

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 20 maj-15 kl 07:06 »
Jag har ungefär samma situation. Tre av mina dvärghönor har tryckt in sig under värpredena och ligger där och ruvar tillsammans. De flyttar runt hela tiden och stjäl ägg av varandra.

Nu har det kläckts tre kycklingar (ok, jag har sett tre kycklingar - det kan finnas fler) och de verkar betrakta alla hönorna som mamma. De har mat och vatten alldeles intill och ser pigga och fina ut.

Jag tror det är bäst att hönorna får lösa detta på egen hand. De blir vansinnigt arga när jag närmar mig - i synnerhet den lilla svarta. Hon kan nog skada både sig själv och kycklingar i sina försök att skrämma mig.

Jag får vänta och se hur uthålliga de är men jag räknar kallt med att en del ägg inte kommer att kläckas. Det är väl smällar man får ta.
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

annepanna

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 09 jul-15 kl 14:16 »
Skulle vara kul, Bergalund, att höra hur det gick. Blev det några kycklingar?

Jag fick tre kycklingar, som hade tre mammor. Det såg rätt kul ut när mammorna och kycklingarna kom i samlad tropp.

Nu har två av mammorna gett upp men den tredje tar sitt uppdrag på allvar även om bebisarna är sju veckor nu.
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

Molly333

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 10 jul-15 kl 22:56 »
Jag har haft hönor som gjort just sådär flera gånger. Och som orolig "hönsmamma" brukade jag fundera ut olika lösningar (skilja dem åt, olika reden, osv)...trodde jag  :-[! Men efter 20 år med höns har jag insett att de vet bättre än jag i 98% av fallen när det gäller ruvning och kycklingar. Jag försöker numera i största möjliga mån låta dem sköta det själva (men med ett vakande öga, naturligtvis!). Det händer t.ex. då och då att en ung höna "boar in sig" hos en van hönsmamma och "kläcker ägg tillsammans med henne". Hon agerar dock mer som storasyster när väl äggen är kläckta och det har visat sig att just dessa "storasystrar" har blivit mina bästa hönsmammor, så småningom   :) ;)!!!

Molly

Hönslust

• Småland
« Svar #6 skrivet: 11 jul-15 kl 09:03 »
Våra Brahmahöns har delat upp jobbet. 3 Veckor ung efter kläck så går en annan Brahmahöna in och tar över. Kycklingarna lever helt med sin nya mamma och den "riktiga" mamman återgår till ett ordinarie hönsliv.
Det är ju deras första kull alla är unga så det kanske ändrar sig men det har varit fullt fungerande.

Lillhönan

• Halland
« Svar #7 skrivet: 19 aug-15 kl 22:13 »
Hej!

Förra året hade jag två svarthönor som la sig samtidigt. Den ena fick en kyckling, den andra ingen. De hjälptes åt att passa kycklingen, jag tom gav dem några maskinkläckta kycklingar också och det gick jättebra :)
Fembarnsmamma med man och liten gård.

Dela detta:

* Inloggade just nu

672 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser