Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sticklingar på förvedade grenar?  (läst 3328 gånger)

ginkgoseed

• Småland
Sticklingar på förvedade grenar?
« skrivet: 18 maj-15 kl 14:21 »
Hej, undrar om någon kortfattat vill ge mig genvägen till att bli framgångsrik med att ta sticklingar på ett träd som är över hundra år gammalt. med inte så många nya skott ska sägas. Vill därför i första hand testa att föröka trädet genom att ta något år gamla kvistar med nya bladskott. När skördas grenarna bäst, hur stora bör löven vara, samt är det ens möjligt?
Jag har tidigare försökt ta upp trädet direkt från nöten men inte lyckats och vill ge detta ett försök.

Tacksam för er kunskap, mvh

ginkgoseed

• Småland
SV: Sticklingar på förvedade grenar?
« Svar #1 skrivet: 18 maj-15 kl 14:22 »
Att det är ett ginkgoträd jag vill föröka bör väl nämnas!  (:)

kurt

« Svar #2 skrivet: 18 maj-15 kl 17:46 »
Det skall inte vara något problem att ta sticklingar och plantera i kanten på kruka med sandblandad jord, däremot tar det tid. Så det är säkrast att gräva ned krukorna så att de inte torkar ut

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 18 maj-15 kl 23:00 »
Finns det inga skott alls? Det är väl för tidigt på säsongen ännu men om du väntar några veckor borde det komma. Man brukar ta mjuka årsskott precis när de börjar förvedas. Men jag har inte provat själv, däremot har jag en planta som grodde från en nöt nu tidigare denna vår. Den grodde ganska enkelt så prova igen, nästa gång går det säkert bättre.

ginkgoseed

• Småland
« Svar #4 skrivet: 20 maj-15 kl 08:51 »
Tack för svaren.

Bör man skala av barken längst ner eller är det bara att stoppa ner? När du säger lång tid, är det så att jag bör räkna med en vinter innan den rotar? Kallstrat. gäller kanske även med sticklingar?

Jag gör nog som du säger och avvaktar några veckor och ser vad som händer, förhoppningsvis kommer det några nya skott. Fungerar inte det så för jag vänta in hösten och plocka nötter då istället för ett nytt försök. Kallstratifierade du i kylen?

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 20 maj-15 kl 09:19 »
Jag gjorde i ordning en kruka med jord och stoppade ner nöten och lät den stå ute under vintern, sedan tog jag in krukan i februari och då grodde fröet. Jag hade några till som stått kvar ute hela tiden, antingen gror de så fort det blir varmt nog eller så har mössen ätit upp nötterna, de har varit elaka mot andra frön jag haft ute.

Du skall inte skala av barken på en stickling, men du kan skrapa den lite försiktigt. Rötterna utgår från kambium som är det gröna lagret direkt under ytterbarken så de kommer kanske ut lite lättare då

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser