Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta in ny verksamhet i liten enskild firma  (läst 1283 gånger)

Kanin-Eva

• Dalarna
Ta in ny verksamhet i liten enskild firma
« skrivet: 17 maj-15 kl 12:34 »
Jag har en enskild firma för min kaninuppfödning och, framför allt, mitt hantverk med angoraull. Jag skattar och betalar moms enligt konstens alla regler.

Nu kommer jag att lägga ner, eller i alla fall ta en paus, med angoraprodukterna. Kvar i firman är då bara en liten uppfödning av kaniner som inte alls motiverar att strula med moms osv.

Vi har försäljning av ägg från gården, en liten verksamhet som vi inte tagit upp inför Skatteverket. Där får vi en vinst på ca 2000 kr/år. Inget som vi tagit upp i deklarationen. Borde vi det?

Nu ska vi skaffa bin. Första året blir det en förlust på kanske 10000 kr eftersom vi köper in mycket. Nästa år blir det troligen också röda siffror på biskötseln då ytterligare investeringar behövs. Vi räknar inte med någon större verksamhet så det kommer aldrig att bli fråga om några stora pengar där heller, inte ens när allt flyter på och de flesta investeringar är gjorda.

Nu är frågan vad som är vettigast att göra med firman och momsredovisningen. Ska jag lägga ner firman och köra resterande kaniner, bin och ägg svart? Hur mycket får man tjäna på bisyssla utan att skatta? Ska jag lägga in bin och ägg i företaget och köra allt med moms och NE-blanketter? Kan man över huvud taget sluta att redovisa moms när man väl börjat om någon del av verksamheten finns kvar?

Snälla, någon som har några tankar? Jag behöver input i min diskussion med mig själv och med maken.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Sonnarps naturbruk

• Skåne
SV: Ta in ny verksamhet i liten enskild firma
« Svar #1 skrivet: 17 maj-15 kl 13:31 »
Jag hade gjort enligt följande.

Kaniner och höns i liten skala hade jag haft som hobby och inte haft momsredovisning på utan bara tagit upp eventuell vinst, som inkomst av hobbyverksamhet.

Med bin är det lite mer tveksamt. Skall man sälja honung till er än ett fåtal privatpersoner, så kommer dom troligen att vilja ha kvitto och kunna dra momsen. Det är ju absolut en fördel att kunna dra moms på inköpen också.

Men allt är ju beroende på vilken skala man skall ha på verksamheten och om det motiverar det extra papperjobbet

Ex.

• -
SV: Ta in ny verksamhet i liten enskild firma
« Svar #2 skrivet: 17 maj-15 kl 18:20 »
Om du redan har en firma så är det väl bara att lägga in alla verksamheterna där. Vill du vara riktigt noga så skickar du in en ny registrering där du tar med dom nya verksamheterna, så behöver ingen klaga vid en eventuell momsrevision där du dragit moms på ett bisamhälle fast du enligt papprena sysslar med ull.

Dessutom brukar momsen i såna här sammanhang 'gå ihop sig' eftersom det är 25% moms på mycket av materialet du köper in, men bara 12 % på ägg, honung och andra livsmedel.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Dela detta:

* Inloggade just nu

846 gäster, 4 användare
Berberis, Seimo, ASIO Sweden, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser