Jag har en enskild firma för min kaninuppfödning och, framför allt, mitt hantverk med angoraull. Jag skattar och betalar moms enligt konstens alla regler.
Nu kommer jag att lägga ner, eller i alla fall ta en paus, med angoraprodukterna. Kvar i firman är då bara en liten uppfödning av kaniner som inte alls motiverar att strula med moms osv.
Vi har försäljning av ägg från gården, en liten verksamhet som vi inte tagit upp inför Skatteverket. Där får vi en vinst på ca 2000 kr/år. Inget som vi tagit upp i deklarationen. Borde vi det?
Nu ska vi skaffa bin. Första året blir det en förlust på kanske 10000 kr eftersom vi köper in mycket. Nästa år blir det troligen också röda siffror på biskötseln då ytterligare investeringar behövs. Vi räknar inte med någon större verksamhet så det kommer aldrig att bli fråga om några stora pengar där heller, inte ens när allt flyter på och de flesta investeringar är gjorda.
Nu är frågan vad som är vettigast att göra med firman och momsredovisningen. Ska jag lägga ner firman och köra resterande kaniner, bin och ägg svart? Hur mycket får man tjäna på bisyssla utan att skatta? Ska jag lägga in bin och ägg i företaget och köra allt med moms och NE-blanketter? Kan man över huvud taget sluta att redovisa moms när man väl börjat om någon del av verksamheten finns kvar?
Snälla, någon som har några tankar? Jag behöver input i min diskussion med mig själv och med maken.