Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Medeltidskollektiv med självhushåll – Vision  (läst 4980 gånger)

Kun en Spillemand

Medeltidskollektiv med självhushåll – Vision
« skrivet: 15 maj-15 kl 17:50 »
Tänk er en medeltida by. Små knuttimrade stugor omgivna av hagar och ängar. Människor i medeltidskläder. Kor, får, hästar och höns. Människorna som bor i byn lever av jordbruket. De bakar sitt bröd av rågen de odlar, lagar sin mat av vad jorden och djuren ger. De spinner ull och lin till garn som de väver till tyg och syr sina vackra kläder av. De smider sina redskap och brygger sitt öl, kokar sin saft och gör själva sitt smör och sin ost. De lever av vad jorden ger dem och behöver inget mer. På kvällarna sitter de och pratar, berättar historier, spelar musik, dansar och ägnar sig åt hantverk. När natten faller kryper de ner i sina bäddar och blåser ut ljusen, trötta och glada.
Konceptet för denna kollektivgemenskap är medeltid, självhushållning och miljömedvetenhet. Vi har en medeltida livsstil, vi lever av vad vi själva producerar, och vi förstör inte jorden som ger oss det.
Vår kollektivby är lite som en konstant medeltidsfestival eller ett evigt lajv. Fast vi leker inte. För oss själva är det bara vardag. Vi är vana vid medeltida liv. Att laga mat på öppen eld, värma våra stugor med ved, arbeta i jordbruket med enkla redskap, skriva med bläck och penna (eller rista runor i trä). Vi har roligt utan skype, google och TV4. Vi äter inga e-nummer och dricker ingen sliskig läskeblask. Våra liv är mer genuina på något sätt. Vårt livstempo är lugnare, men inte tråkigt. Vi bombarderas inte med mängder av mediainformation varje dag. Vi har en naturlig biologisk dygnsrytm utan elektriskt ljus. Vi kan inte snabbt hitta fakta genom att gnida fingrar mot glas, men vi är visa ändå. Vår jordnära, stressfria tillvaro ger oss tillfälle att begrunda livet och världen. Vi blir rika, fast inte på pengar. Vi blir kloka, fast inte på lärdom. Vi lever nära jorden och nära varandra.
Vår by är ordnad i stugor familjevis, men vårt jordbruk drivs som ett stort arbetarägt företag. Vi hjälps alla åt och delar lika på allt vi producerar.
Vårt byföretag tjänar också pengar på medeltidsturism. Vi ordnar festivaler, evenemang, har gästhus, kurser och försäljning av kläder, hantverk, sylt etc. Vi far runt på medeltidsmarknader och säljer, uppträder, föreläser. Visar att det vi gör är möjligt. Ger stressade 2000-talsmänniskor hopp. Sprider medeltidsglädje över Skandinavien. Med hårdvalutan vi tjänar kan vi betala skatt till kungen (han har nog slutat uppbära den i smör), räntor och amorteringar på våra lån till banker och csn, och köpa sådant som vi inte kan producera själva, till exempel vissa verktyg, veterinärtjänster, tågbiljetter.
Dock strävar vi efter största möjliga självhushåll. Och vi köper aldrig något gjort av plast, det förstör jorden. Vi åker helst tåg när det är för långt att rida, undviker fossila bränslen. Vi har självklart inga bilar själva och åker i dem bara i nödfall. Vi har ingen el, inga vattenledningar, inga spoltoaletter. Man klarar sig faktiskt utmärkt utan. Inga telefoner, inget internet. Det ger frid och ro. En nergrävd nödtelefon att ringa 112 med.
Skulle vi behöva mer hårdvaluta än vi får in på den verksamheten, så får några av oss ha tillfälliga lönejobb utanför. Men det ska undvikas för självhushåll är en av våra grundpelare. Vi behöver inte så mycket pengar. Vi har allt vi behöver.
Vi isolerar oss inte, mer än teknologiskt. Vi handlar i affären i närmaste samhälle när vi måste, vi umgås med våra 2000-talsgrannar och våra barn går i närmaste skola. Vi är inte slutna utan vill gärna visa alla att det faktiskt går att leva i frid och harmoni med varandra och naturen.
Vi gör undantag från medeltidsramen. Kollektivjordbruk, religionsfrihet, ingen främlingsfientlighet. Snigelpost, spinnrock, 1700-tals-vävstol. Men knappast fönsterglas, cykel eller skrivmaskin. Vi trivs helt enkelt bäst i medeltiden.
Detta är min vision. Delar ni den? Har ni tusen idéer? Vår by finns, det är bara tiden som skiljer oss från den. Låt oss tillsammans göra verklighet av den.
Som jag ser det behöver vi initialt vara ca 30-50 medeltidsnördar som kan lägga ihop till en lämplig gårdstomt med skog och bygglov samt djur och utsäde. Sen är det bara att börja knuttimra. Vi måste också ha pengar att leva av tills första skörden är bärgad, och vara beredda att lära oss massor om plöjning, vävning etc. Jag ser framför mig hur det här projektet växer till något riktigt stort. Och till en vacker framtid för oss och våra barn.
Detta är inte ett skämt, jag är helt seriös.
Jag hoppas att jag här har hittat rätt forum att kasta ut min vision i. Kanske kan den här växa till något stort.
Frid över er.
« Senast ändrad: 15 maj-15 kl 17:59 av Kun en Spillemand »

Juniperus

• Gäst
SV: Medeltidskollektiv med självhushåll – Vision
« Svar #1 skrivet: 19 maj-15 kl 10:45 »
Kom upp till Lappland, jag är på gång här, behöver fler folk på gården.

Det finns ingen el här bara gamla nedgångna hus, nybygge är på gång, stolpbod och timmerkåta nästa år kanske timmerhus.

evamarta

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 25 jun-15 kl 00:16 »
Det kommer att ta en jävla tid att bygga upp affärsverksamheten utan telefon och internet. Det är väl bara den lilla detaljen, då...
evamarta@live.se
0767-933525

Nymans

• Gotland
« Svar #3 skrivet: 26 jun-15 kl 16:21 »
Hur stor areal räknar du med att ni behöver? Jag antar att vallodling går fetbort? Så åkermark bara till spannmål. rovor och sånt, men hur många hektar?

Det knepiga blir väl att få tag i ett ställe med bra ängsmark. Och att lära er att slå med lie.

evamarta

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 26 jun-15 kl 22:56 »
Det kommer att ta en jävla tid att bygga upp affärsverksamheten utan telefon och internet. Det är väl bara den lilla detaljen, då...

Men vänta nu, jag kanske tänkte lite för smalt där. Marknadsföringen kanske löser sig per automatik, om besökare börjar hitta dit och marknadsför stället på egen hand. Men sen... Själva affärsverksamheten. Vad ska vi ha pengarna tlll, om vi inte ska köpa nya mobiler och datorer?  ???

evamarta@live.se
0767-933525

Luff

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 27 jun-15 kl 12:40 »
Jag tänker bara att; -Å vilken fantastisk idé.
Och sen tänker jag, fy fasen va kallt. När far min vaknade som barn på vintern var det is på vattenhinken i köket. En vargavinter fick dom såga ner mellanväggen i vedskjulet för att ha torr ved att tända med.
Och sen kommer tanken på barnen som skulle gå till skolan i rökdoftande kläder och som idag måste lämna in läxor via datorn. Iden funkar för vuxna absolut som vill jobba jämt och vara lite skitiga och ha umbäranden - som man mår gott av enligt mig.

Men barnen har inget val och ska inte behöva bo så mer än någon kortare säsong.

Men min farsa klarade ju sig - nja, han var för evigt märkt av fattigheten och känslan av hopplöshet.
//Luff

evamarta

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 28 jun-15 kl 16:05 »
Oj!
Min son går faktiskt till skolan i rökdoftande kläder, och vi har också svinkallt här på vintermorgnarna, om än inte minusgrader inomhus. :) (Vi bor ju i Skåne.) Och sedan värmer jag industritillverkad O'boy till honom i mikron! :D 

Vi får åtminstone välja. Vilket din pappa inte kunde... :/

Byn måste hur om helst ligga i Skåne! Det kan väl vara ett grundkrav? ;)

Jag tänker bara att; -Å vilken fantastisk idé.
Och sen tänker jag, fy fasen va kallt. När far min vaknade som barn på vintern var det is på vattenhinken i köket. En vargavinter fick dom såga ner mellanväggen i vedskjulet för att ha torr ved att tända med.
Och sen kommer tanken på barnen som skulle gå till skolan i rökdoftande kläder och som idag måste lämna in läxor via datorn. Iden funkar för vuxna absolut som vill jobba jämt och vara lite skitiga och ha umbäranden - som man mår gott av enligt mig.

Men barnen har inget val och ska inte behöva bo så mer än någon kortare säsong.

Men min farsa klarade ju sig - nja, han var för evigt märkt av fattigheten och känslan av hopplöshet.
evamarta@live.se
0767-933525

Luff

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 29 jun-15 kl 22:33 »
Oj!
Min son går faktiskt till skolan i rökdoftande kläder, och vi har också svinkallt här på vintermorgnarna, om än inte minusgrader inomhus. :) (Vi bor ju i Skåne.) Och sedan värmer jag industritillverkad O'boy till honom i mikron! :D 

Vi får åtminstone välja. Vilket din pappa inte kunde... :/

Byn måste hur om helst ligga i Skåne! Det kan väl vara ett grundkrav? ;)
Jo visst sjutton kan det funka att dofta lite rök, men lägg medeltida klädedräkt på det och inget internet så har du ungar som skulle få problem i sin skolgång. Nä lagom off the grid när barn är inblandade - du klarar nog balansgången alldeles ypperligt och skulle nog inte utsätta ditt barn för medeltidens alla prövningar. ;-)

Som sagt för vuxna så låter det underbart.
//Luff

evamarta

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 03 jul-15 kl 00:58 »
Men problemet med själva affärsverksamheten kvarstår ju. Hur lägga upp kurser mm utan dator och telefon? Ursäkta mej, men är jag helt insnöad nu?
evamarta@live.se
0767-933525

JohannaMaria

« Svar #9 skrivet: 07 aug-15 kl 19:38 »
Det här är fantastiskt! Precis vad jag gått och drömt om i sommar- och så finns det fler som gör det!!!
Ja jag vill vara med!
Vad gäller problemet med att ta hänsyn till barn och övrig familj kanske det inte måste vara allt eller inget? Först måste vi ju bygga och röja mark, sen driver vi väl den till att börja med under odlingssäsong och lånar in djur.  När sen folk vill förlänga säsongen till året runt gör de det och köper loss djuren medan de som vill emigrera till 2000 talet med sin familj under vintern gör det. Så blir alla nöjda!
Jag antar att vi behöver rätt mycket mark, enligt Seymour behövs det 2,5 hektar per familj om man är helt självförsörjande. Så 30 - 60 hushåll skulle ju behöva 100 - 150 hektar. Helst med så få hus som möjligt, helst i den mer tätbebyggda delen av landet om vi vill locka besökare...
Örebrotrakten t.ex...😉
Vad spännande, det här kan bli hur bra som helst!

JohannaMaria

« Svar #10 skrivet: 24 feb-17 kl 14:38 »
Såg att det finns billig mark i Torsby Värmland. 200 ha för 1800 000. Om man vore ett lite större gäng skulle man kunna gå ihop och skapa en medeltidsvärld där...

snowbird

• Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
« Svar #11 skrivet: 06 apr-17 kl 16:02 »
Hej
Det här med att barnen får lida i skolan för den dom är
Är ett väl känt begrepp för mina barn när dom gick i skolan för 25 år sedan
För det första kommer deras far från karribean-mulatos,det går ju inte att skrubba bort och sen dessutom så var vi veganer och blev trakasserade av både dagis och skolan p.g.a.av mitt matval i vår familj
Barnen fick nötter och frukt istället för godis ,oj vad barnen fick lida av detta men inte från de andra barnen i skolan och dagis
Neej från personalen som anmälde mej för matmisshandel till socialen
Nu gick det bra men vad jag menar är att :Vi har inte skyldighet att behöva leva som de flesta andra valt att leva
Skolan går att lösa med att starta en egen friskola
Är det fel på oss som vill leva ett annat meningsfullt Liv eller är det fel på de andra som lever ett liv i slit och släng och ser till att våra barn används som slavar till detta kapitalistiska samhälle
Valet är ju den enskilde individens och att förutse att barnen blir mobbade för att de är annorlunda är ju att gå händelserna i förväg
Dessutom har jag märkt att när jag talar med de barn som går i skolan här nedanför mitt hus,jag har gått omkring i min egensydda medeltids klänning i flera år och min egen gjorda jacka av stuvbitar så har både barn och lärare berömt mina kläder,lärarna har kommit fram och sagt att det är fina kläder och frågat om jag gjort dom själv
Ungdomar ropar efter mej och frågar om jag är Same för jag har så annorlunda kläder och ungdomarna uppskattar verkligen mina kläder som är utsidan av mej själv
Det går att komma på ett samtal i skolan där barnen ska gå och berätta om Livsstilen som vi valt att leva i klassrummen
Så på så sätt så tar en bort udden till det som eventuellt komma skall men det är inte alls säkert
Vi ska INTE underskatta våra barn ,vi kan bjuda in de andra skolbarnen till vår by
Då har vi säkert fått fler barn som blir intresserade  av att leva annorlunda i sina vuxna Liv istället för att de åxså ska bli kapitalister och förstöra Jorden vi Lever i
Jag verkligen skulle vilja LEVA detta LIV ,det kommer som ett brev på posten
Trodde inte att jag skulle få höra om nån som verkligen vill leva såhär
Jag är kraftigt elöverkänslig så jag välkomnar denna idee varmt och att leva enkelt har jag inga problem med
Som liten bodde vi över gården i Vasastan med utedass i ett litet skjul på gården där cyklarna stod och bada fick vi göra på Sturebadet ,tvätta fick vi göra i en tvättinrättning och endast kallvatten kom från en enda kran ,2 gasplattor på en liten gasspis
Jag har Gård i Jämtland ,försöker finna nåt annat tillsammans med andra som verkligen vill värna om Jorden
På min gård badar jag i en liten badbalja av zink ute i Naturen,härligt
Jag har många olika ideer som kommer och går så nu söker jag med ljus och lykta efter likasinnade männskor som vill göra något Härligt Annorlunda Med Sina Liv
Det här är det häftigaste jag hört på länge
Snälla hör av dej du som startade  tråden och berätta om det har blivit verklighet eller om du jobbar på ideen eller vad som händer

TACK

Med vänlig hälsning
Snowbird/Nicole
« Senast ändrad: 06 apr-17 kl 16:10 av snowbird »

Nattlorden

• Framtiden var bättre förr.
    • Skåne
    • Nattlordens nätslott
« Svar #12 skrivet: 07 apr-17 kl 09:13 »
Standard besökare: "Tar ni inte kort?  Nähä, då får vi åka hem igen..."

snowbird

• Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
« Svar #13 skrivet: 07 apr-17 kl 13:50 »

Besökarna kan ju alltid`jobba av entren`hahaha       
Varför måste alla vara stöpta i samma form ???
Hur klarade vi oss innan korten kom och innan datan kom och innan allt d här moderna som många anse sej behöva i dagens läge ?

malarmaster

• Småland
« Svar #14 skrivet: 07 apr-17 kl 15:54 »
man använde sig av den tidens media,dvs reklam i främst tidningar. kostar i daqsläget stora pengar och når bara ut till ett fåtal.Det är idag och ännu mer i framtiden digital teknik som gäller. vill man driva en besöksnäring gäller det att hänga med i teknikutveckling.
innan "korten" gällde kontanter. de är idag på stark tillbakagång och troligen inom ett fåtal år i stort borta från vardagen. redan idag finns det problem med att t.ex tanka bilen (sedelautomaternas tid är över),vissa affärer tar bara kort (kontanthantering är för dyrt och parat med rånrisk) ,bankerna har i stort slutat med kontanter vilket innebär att du får svårt att hantera kontantkassor i affärsvärlden vilket ytterligare driver på det kontantlösa samhället.
Vill man alltså driva en besöksnäring gäller att hänga med i tekniken både på reklam/marknadsföring och hur man tar betalt för sina attraktioner. Själv använder jag numera endast kort  och så gör en majoritet av befolkningen idag.
Du lär också få problem med myndigheterna då en kassaapparat idag kräver el för lagring av uppgifter.utan apparat blir det svårt med försäljning.
Bygga ett medeltidssamhälle kan förmodligen verka lockande för ett fåtal,besöka ett sådant kräver åtminstone från min sida att det blir historiskt korrekt och då skulle jag kunna tänka mig betala en slant,per kort.Tyvärr funkar inte de försök som gjorts att bygga sådana miljöer,investeringarna blir stora och besökarna få.

JohannaMaria

« Svar #15 skrivet: 10 apr-17 kl 15:39 »
Visionen blir verklighet!
På snowbirds gård i Jämtland bygger vi medeltidsbyn!
Vi har visionen och platsen, nu behöver vi folket, träd fram alla som vill vara med på ett eller annat sätt!

snowbird

• Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
« Svar #16 skrivet: 10 apr-17 kl 19:04 »

Malamaster ! Ursäkta mej men vårt samhälle är på väg mot andra vyer precis som du sa men en behöver inte gå den vägen alls som du säger
Det är att vara en slav under samhället ,det finns andra vägar att gå för den som har fantasi och modet
Du får göra vad du vill med ditt liv och det får andra åxså göra

snowbird

• Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
« Svar #17 skrivet: 10 apr-17 kl 19:11 »

YES !
Nu blir det medeltidskollektiv på min gård i Jämtland precis som JohannaMaria säger och det ser jag verkligen framemot

Så det finns plats för några fler ,gården är på cirka 3,5 ha ,1 ha skog å 2,5 ha odlingsmark

Välkomna

Snowbird

TL

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 12 apr-17 kl 00:40 »
Håller tummara för er som vågar prova.
mvh Thomas
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

snowbird

• Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
« Svar #19 skrivet: 12 apr-17 kl 20:23 »

Hej TL

Tack för de fina orden det är mer uppmuntrande än det negativa

Det ska verkligen bli väldigt roligt och spännande,kom och hälsa på vetja om du finns i närheten,vi planerar att starta igång i sommar/höst
Vi har just förstått att vi kan vara 5 personer som kan leva på den arealen som finns men jag tror att vi kan få låna eller arrendera mer mark i närheten
Men det återstår att se när vi väl är där uppe

Ha en Fin Kväll

Med vänlig hälsning
Snowbird
« Senast ändrad: 13 apr-17 kl 07:55 av snowbird »

Dela detta:

* Inloggade just nu

172 gäster, 3 användare
mattias_33, Mike.Erlandsson, kickan1971

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser