Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp kring fukt i syll/grundstock  (läst 2635 gånger)

Honken79

• Uppland
Hjälp kring fukt i syll/grundstock
« skrivet: 15 maj-15 kl 16:27 »
Hej,

jag har ett hus byggt 1870 och skulle nu måla om detta (slamfärg fasad och linoljefärg resten)

Upptäckte då att panelbräda som ligger i nivå med syllen (se bild 1, brädan längs ned mot marknivå) var mjuk och i stora delar rutten och föll sönder.

Efter att tagit bort den upptäcker jag två saker som jag gärna vill ha kvalificerad hjälp kring:

1. Innanför ligger ett lager av vad som verkar vara isolering (bild 2), vad för material är detta?

2. När jag tar bort isolieringen och således kommer in till syllen/grundstocken som ligger direkt mot grundstenarna så känns denna oroväckande mjuk och smulig på ett flertal ställen, både in mot knuten och innaför där jag tagit bort panelbrädan (bild 3 och 4) Hur orlig bör jag vara och vad bör jag göra? Ska jag ta bort ännu mer och utforska omfattningen...

Är orolig för att jag sprungit på något riktigt allvarligt.... Observera att jag är en vän av byggnadsvård osv så jag vill åtgärda med så få ingrep och så mycket naturliga metoder och material som det bara går.

Stort TACK för all hjälp!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Hjälp kring fukt i syll/grundstock
« Svar #1 skrivet: 15 maj-15 kl 22:18 »
Kan den där isoleringen helt enkelt vara halvruttet och hopbakat sågspån eller liknande?

Jag skulle nog vilja säga att den där typen av "överraskningar" nästan hör till när man har med gamla timmerhus att göra, i synnerhet om marken är fuktig runt huset eller om marknivån har ökat med tiden så att understa stockvarvet inte når upp så långt över matjord och växtlighet som det var tänkt från början.
Det är ganska talande att det understa stockvarvet förr i tiden kallades "rötsyllen" i en del delar av Sverige, man var från början inställd på att den har begränsad livslängd och måste bytas då och då.

Jag skulle föreslå att du gör följande undersökningar:
1) Kolla om understa stocken är dålig runt hela huset, eller om skadan är koncentrerad till en vägg.
2) Kolla om det finns tecken på att golvbjälkarna är dåliga i närheten av skadan (t ex om golvet sviktar).
3) Ta dig in i krypgrunden och besiktiga trossbotten underifrån. Om det är så trångt att det inte går att krypa under trossbotten, eller om den delvis har rasat ner på marken, så får man rikta in sig på att bryta upp golv för att komma åt att åtgärda det.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 maj-15 kl 06:35 »
Ser ut som att huset saknar vattbrädor som ska se till att vattnet droppar bort från grundmuren? Om vatten rinner längs fasaden kommer det gå in mellan syllen och grundmuren. Känns som att någon har gjort en felaktig renovering i så fall.

Honken79

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 16 maj-15 kl 09:45 »
Rubensgården, tack för svar. Jag har själv funderat över vattbrädans vara eller icke vara. Men om du kollar på bild 1 så ser du att fasaden är konstruerad så att fasadpanelen (lockläkt) är avdelad med tvärgående hyvlade brädor. En av dessa går ju längst ned och blir således avslutningen av fasadpanelen. Menar du att jag ska ha vattbräda ovan denna då? Jag ser inga tecken på att det sett ut så tidigare...

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 16 maj-15 kl 16:18 »
Kan det vara någon sorts träfiberskivor de klämt in bakom panelen?

Ibland stoppar de asfaboard på timmerväggarna, bakom panelen, har jag sett. Är nog viktigt med luftspalt bakom panelen, med sådana konstruktioner. De brukar göra det så.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 maj-15 kl 09:46 »
Rubensgården, tack för svar. Jag har själv funderat över vattbrädans vara eller icke vara. Men om du kollar på bild 1 så ser du att fasaden är konstruerad så att fasadpanelen (lockläkt) är avdelad med tvärgående hyvlade brädor. En av dessa går ju längst ned och blir således avslutningen av fasadpanelen. Menar du att jag ska ha vattbräda ovan denna då? Jag ser inga tecken på att det sett ut så tidigare...

Ser inte riktigt på bilderna men längst ner borde det finnas en droppkant som går utanför grundmuren. Om nedersta liggande brädorna ligger i plan med grundmuren kommer det komma in vatten där kappilärt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

433 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser