Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuk tacka!  (läst 6035 gånger)

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Sjuk tacka!
« Svar #20 skrivet: 12 apr-07 kl 11:12 »
Hur går det med tackan? Hon blir väl inte sämre?

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

klorofyll

  • Gäst
Re:Sjuk tacka!
« Svar #21 skrivet: 12 apr-07 kl 12:10 »
Nej, hon blir inte sämre. Men jag kände att tillfrisknandet liksom stannade upp, vilket kanske är naturligt, att det tar tid för henne att återhämta sej. Men jag ville se lite mer livsgnista, högre medvetandenivå och matlust. Och så var det det där med pupillerna som skrämde mej igår.

Idag stod hon och åt kraftfoder och kändes lite piggare. Lammen får lammnäring några gånger per dag och de är starka och matglada.
Min högsta önskan är att hon ska bli så stark att hon kan få vara med de andra i den nya hagen med gräset spirande.... Men som sagt, hon måste ju orka det.
Funderar på: Kan det vara en lösning att låta det starkare lammet gå ut i hagen och ge mjölk till henne. Orsaken att jag tänker så är att det skulle underlätta för tackan.... Men frågan är hur lammet skulle klara det? De är 7 veckor nu, och hon har ju ingen mamma ute i hagen.
Inte lätt.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Sjuk tacka!
« Svar #22 skrivet: 12 apr-07 kl 12:27 »
Funderar på: Kan det vara en lösning att låta det starkare lammet gå ut i hagen och ge mjölk till henne. Orsaken att jag tänker så är att det skulle underlätta för tackan..

Jag skulle göra så här:
gör en egen liten box åt lammen inne med tackan där du stänger in dom, då kan dom se varandra och nosa på varandra.

I lammens box serverar du Lammfor i fri tillgång till lammen + mjölk.
Mjölk  (ca.9dl om dan) behöver lammen ha tills dom väger 12 kg.
Vet inte vad dina väger nu ?? eller hur mycket lammfor dom äter ??

Eftersom tackan ändå inte är frisk så kan du ju lika gärna låta henne sina ner, så har du större chans att klara henne.
Och man brukar ändå avvänja lammen när de är 8 veckor.
(de ska då normalt väga 12kg, köttraserna 15kg)

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

klorofyll

  • Gäst
Re:Sjuk tacka!
« Svar #23 skrivet: 12 apr-07 kl 12:47 »
Tack, snälla! Det va ju en superbra lösning! Ja, för på så sätt minskar trycket på henne och det hon äter går bara till hennes uppbyggnad, lite det jag varit inne på, men inte klurat ut. Tur för mina får att jag hittat hit till Alternativ!   :-[


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 6 användare (2 dolda)
GeorgiaBur, Galten1, ärt, ManPåGården

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser