Nybörjarhjälp - skaffat första pekingällingarna

Startat av runstensfjädern, 11 Maj-15 kl 20:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

runstensfjädern

Hej!

I helgen fick jag hem fyra dagsgamla pekingällingar. Jag har tidigare haft ett vuxet myskankspar men ällingar är helt nytt för mig.
Har försökt hitta info om pekingankor via google men det dyker ju bara upp recept... Har därför lite frågor. :)

1. Vilket är bästa kombon av foder nu när dom är så små? Hur länge gäller denna föda, dvs hur länge räknas dom som små?
2. När börjar dom befjädras?
3. När kan jag börja ha dom ute om dagarna? Dom bor nu första veckan inomhus hos oss, men ska snart flytta ut i lekstuga med värmelampa.
4. Hur länge behöver dom värmelampan?

Nåt annat jag bör tänka på?

Tusen tack på förhand!

grimbart

1. I början ger jag kokt ägg..efter ca 1v får de startfoder..det får de i ca 3-4v och sen övergår jag allt mer till havre/vete/korn/ matrester /bröd/gräs och grönt.

2. De riktiga fjädrarna kommer sent

3. I torrt och soligt väder kan de vara ute en stund dagligen även i början..kolla hur de verkar må..fryser de så in under lampan igen..

4. Värmelampa kan du ha i ca 1mån till dem..  Beror förstås på årstid och temperatur ute.  Håll koll på hur de verkar må. Ge dem mat och vatten en bit ifrån lampan så de tvingas ut i kylan för att äta.

Skydda dem mot rovdjur/måsar/kråkor/katter mm i början. Stäng in dem vid ösregn och undvik att de blir nerkylda..(lunginflammation). Ge inte startfoder för länge utan övergå hellre till allfoder om du satsar på ett helfoder..för mycket proteiner kan ge angelwings. Har du mördarsniglar så ger du små sådana ihop med maten så får du duktiga snigelätare när de lärt sig äta det.
Ha vattnet utanför ankornas bostad så slipper du mycket problem..

Fjäderfän och kaniner

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

1 053 Gäster, 0 användare