Gå vidare efter räven

Startat av Grå, 10 Maj-15 kl 10:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Grå

Så..

I morse kom jag ut för att ge mitt Mignon-par lite frukost och hittar henne halväten efter att räven varit på besök.
Hon var väldigt trevlig, kom alltid vaggande och åt ur handen på mig. Jag oroade mig såklart för att just det här skulle hända men det vara bara ute i inhägnaden hon gjorde reden och låg på ägg och jag ville inte gärna störa henne genom att fösa in och ut henne ur ladan varje natt men nu i efterhand känns det så korkat. Jag grävde ned hönsnät och stärkte med stockar för att säkra inhägnaden men det var uppenbart  inte nog.

Nu funderar jag på vad man skall göra härnäst...

Jag hämtade upp en skärrad stackars drake och stoppade in honom hos hönsen men ett ensamt liv där med badbalja och en le tupp som mobbar honom känns inte värdigt.

Jag frågade han som sålde mig paret om han hade en ny hona till mig för att se om det ens är en möjlighet men om nu räven är här och stryker kanske ankor är utsiktslöst och härnäst är väl hönsen..
Jag skulle kunna fösa in dem i ladan på natten men det blir både omständigt och avbryter deras ruvning.  Kanske ett större hus i "Ankeborg" som man låste på natten om man kunde få dem till att göra reden där inne..

Känner mig missmodig, i förrgår dog en kaninunge och i morse det här. Kanske jag är för blöthjärtat för djur, men äta dem går ju av någon anledning bra.

I det större perspektivet är det väl en liten tragedi men idag känns det tungt.

Någon som har erfarenheter från liknande och vad gör jag härnäst?

Nyfikenskåne

Usch, jag förstår verkligen att det känns tungt! :'(
Det är klart man ska vara lite blöthjärtad, det är väl bara ett bevis på att man bryr sig om sina vänner...det är väl klart att man vill att de ska ha det så bra som möjligt!

Jag tror nog inte du behöver vara så rädd för att du stör deras ruvning med att fösa in dom i ladan på nätterna. Ankor lär sig rätt snabbt att de ska traska in på kvällarna. Dessutom får du ju en ny hona nu, så perfekt tillfälle att börja med en ny vana.
Själv tycker jag det är en häftig känsla att fösa mitt gäng på 20 ankor mot deras hus i ladan varje kväll...rätt rolig syn när man får dom att gå på en lång rad  :D Sen finns det ju alltid någon som ska bryta sig ut ur ledet och krångla lite...men det hör liksom till  ;)

Alternativet med ett större hus åt dom är ju också en bra idé såklart. I vilket fall så är det alltid läge att stänga in dom över natten, precis som med höns.
Tänk på att vara lite extra vaksam nu så inte rävjäkeln återvänder, det är ju tyvärr rätt vanligt
Lycka till och hoppas verkligen du slipper den grymma räven i fortsättningen! Om allt går som det ska kanske du får små ällingar framöver - och då blir det ju ännu viktigare att stänga in dom på nätterna!

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

1 356 Gäster, 1 användare
beekeepern