Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uppsägning Jordbruksarrende.  (läst 6038 gånger)

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
Uppsägning Jordbruksarrende.
« skrivet: 09 maj-15 kl 13:34 »
Finns det någon bra gratismall/dokument att ladda hem för uppsägning av jordbruksarrende (arrendator).

//Mvh

Lainde

• -
SV: Uppsägning Jordbruksarrende.
« Svar #1 skrivet: 10 maj-15 kl 12:25 »
Märkligt!.

Ingen här som sagt upp sin arrendator skriftligen/delgivning.

Vad bör jag som jordägare tänka på att få med i kontraktet, (eget dok).

Tompa01

« Svar #2 skrivet: 12 maj-15 kl 10:13 »
Jag är ingen jurist, och att då ge juridisk rådgivning är vanskligt. Resultatet kan bli mycket fel, så du får ta mina ord med en nypa salt och bilda dig en egen uppfattning.

Men till att börja med så kan jag rekommendera att läsa på arrendenämndens hemsida, där står det vad som krävs. Viktigt att tänka på tidpunt för uppsägning, sker det för sent så förlängs gällande arrendekontrakt för ytterligare en period. När jag sagt upp arrenden så har jag hänvisat dels till arrendekontraktet samt specat vilken mark det gäller på samma sätt som i kontraktet. Bättre att vara övertydlig så det inte finns minsta risk för missförstånd om vilken mark det gäller. Om det finns villkor för hur marken ska avträdas i kontraktet så har jag även nämnt detta i uppsägningen. Givetvis två exemplar där samtliga parter skrivit på att de mottagit och accepterat uppsägningen.

Det är i sig inget komplicerat att säga upp arrenden, men görs det felaktigt så kan arrendatorn hävda sin rätt till förlängt arrende

olivia.k

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 12 maj-15 kl 10:32 »
Har du skriftligt arrendekontrakt då?

Själv har jag sagt upp 3 arrenden muntligt. Ingen av dem hade kontrakt så jag vet inte om man kan kalla det arrende ens.