Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uppsägning Jordbruksarrende.  (läst 6038 gånger)

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
Uppsägning Jordbruksarrende.
« skrivet: 09 maj-15 kl 13:34 »
Finns det någon bra gratismall/dokument att ladda hem för uppsägning av jordbruksarrende (arrendator).

//Mvh

Lainde

• -
SV: Uppsägning Jordbruksarrende.
« Svar #1 skrivet: 10 maj-15 kl 12:25 »
Märkligt!.

Ingen här som sagt upp sin arrendator skriftligen/delgivning.

Vad bör jag som jordägare tänka på att få med i kontraktet, (eget dok).

Tompa01

« Svar #2 skrivet: 12 maj-15 kl 10:13 »
Jag är ingen jurist, och att då ge juridisk rådgivning är vanskligt. Resultatet kan bli mycket fel, så du får ta mina ord med en nypa salt och bilda dig en egen uppfattning.

Men till att börja med så kan jag rekommendera att läsa på arrendenämndens hemsida, där står det vad som krävs. Viktigt att tänka på tidpunt för uppsägning, sker det för sent så förlängs gällande arrendekontrakt för ytterligare en period. När jag sagt upp arrenden så har jag hänvisat dels till arrendekontraktet samt specat vilken mark det gäller på samma sätt som i kontraktet. Bättre att vara övertydlig så det inte finns minsta risk för missförstånd om vilken mark det gäller. Om det finns villkor för hur marken ska avträdas i kontraktet så har jag även nämnt detta i uppsägningen. Givetvis två exemplar där samtliga parter skrivit på att de mottagit och accepterat uppsägningen.

Det är i sig inget komplicerat att säga upp arrenden, men görs det felaktigt så kan arrendatorn hävda sin rätt till förlängt arrende

olivia.k

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 12 maj-15 kl 10:32 »
Har du skriftligt arrendekontrakt då?

Själv har jag sagt upp 3 arrenden muntligt. Ingen av dem hade kontrakt så jag vet inte om man kan kalla det arrende ens.
Bonde 1 fortsatte söka Eu-stöd på aktuell åker, men eftersom jag också gjorde det så blev länsstyrelsen lite förvirrad.
Bonde 2 fortsatte söka Eu-stöd på aktuell betesmark, men eftersom jag inte gjorde det , (under första året efter uppsägning) så fick han stöden det året, men nästa år sa jag åt han på skarpen.
Bonde 3 var det inga problem med, fast jag tog bara tillbaka en liten bit dessutom.

Alla ovan var gratisarrende vilket troligen har betydelse för avsaknad av kontrakt.

bo_i_dala

« Svar #4 skrivet: 12 maj-15 kl 10:59 »
Hej!

Ett arrende som inte finns på papper är jättelätt att säga upp- för det finns inte o:)

Bonden som sökte stöd för din mark som du söker stöd för får ju väldigt svårt att motivera detta- du söker på din mark och han har inget arrendekontrakt (:)

Rent allmänt är det bästa att säga upp ett arrende skriftligt- för framtida diskussioner- se dåtill att den uppsagde signerar din kopia på uppsägningen..

Muntliga arrenden är vanliga- gäller bara ett år i taget- så länge man är överens- blir man oense finns det inget avtal.....

Hoppas du blev lite klokare/ Bosse

olivia.k

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 12 maj-15 kl 11:34 »

Ett arrende som inte finns på papper är jättelätt att säga upp- för det finns inte o:)

Tack. Det är bra att veta om jag ska ta igen mer mark av bonde nr 3.
Sen glömde jag "bonde nr 4", en kvinna som hade sina hästar på en 0,5 hektar beteshage men där gick det smidigare att säga upp, eftersom hon inte sökte några stöd. Hon hade stängselstolpar runt hagen, så först sa hon att jag fick använda hennes stolpar, sen i juni kom hon på att hon skulle ha tillbaka dem, så då fick jag stängsla om mitt i sommaren samtidigt som mina djur gick där. Då var jag rätt trött på henne. Så det är inte helt problemfritt att ta igen sin egen mark.

Lainde

• -
« Svar #6 skrivet: 12 maj-15 kl 12:44 »
Tack för svar alla!.

Markerna är utarrenderade skriftligt, på sk " rullande ettårskontrakt" med 8 månaders uppsägning fr uppsägningsdatum.
Den jag ska säga upp har inga stödrätter och gäller bara vall/spannmål.
"Kutym" är att arrendatorn blir uppsagd kommande/nuvarande växtsäsong, och att uppsägningen trätt i kraft inför nästa (2016). så har iaf jag fått lära/höra av andra som sagt upp sina arrenden.
Har även hört att muntligt kan vara lika bindande som skriftligt, men exakt hur vet jag ej?. Kanske om man har vittnen?.

Skulle dock ha varit himla smidigt om det funnits en "gratismall" för uppsägning av kontraktet. :)

olivia.k

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 12 maj-15 kl 14:10 »

Skulle dock ha varit himla smidigt om det funnits en "gratismall" för uppsägning av kontraktet. :)

Jag hittar inte heller något gratiskontrakt. Däremot hittar jag vanligt arrendeavtals-kontrakt för jordbruk.
Jag hittar dock en fil som kostar pengar, men förstorar man upp den ser man ju att det inte står många rader så jag föreslår att du skriver av den.

Det står något i stil med:
"Härmed säger vi upp mellan oss gällande arrendeavtal avseende arrendet på fastighet .. med adress X i kommun Y per gällande datum Z" Eller vad står det?
Texten som står intill är ju också intresannt så det måste ju vara rätt slags uppsägningsavtal jag hittat?

http://www.dokumera.se/uppsagning_for_avflyttning_av_arrendator_3485_dd.html#

bo_i_dala

« Svar #8 skrivet: 13 maj-15 kl 15:17 »

Lainde

• -
« Svar #9 skrivet: 18 maj-15 kl 11:50 »
Arrendenämndssidan har bra info Bo, så jag får väl hålla mig efter deras råd och riktlinjer, inkl vad mitt eget kontrakt avtalat om, alt köpa ett uppsägningskontrakt (Olivia), eftersom det var ganska ofullständigt exet som låg ute på nätet.

Mvh

Dela detta:

* Inloggade just nu

789 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser