Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bäverskinn  (läst 8380 gånger)

Okki

• Västerbotten
Bäverskinn
« skrivet: 06 maj-15 kl 13:32 »
Halloj. Jag sköt en bäver igår kväll och nu funderar jag på att eventuellt göra ett sittunderlag av det, men jag har ett antal frågor om detta. Först och främst så har jag för tillfället inte tid att garva det för tillfället så jag undrar om det är möjligt att jag flår bävern nu för att sedan frysa in skinnet tills jag har mer tid. Sedan så är det den stora frågan om hur jag breder och garvar skinnet sedan. Det har jag ingen aning om hur man gör. Vad är era tips och hur går ni tillväga?

Tackar för svaren.

kurt

SV: Bäverskinn
« Svar #1 skrivet: 06 maj-15 kl 14:07 »
Frys in det saltat

J.S

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 06 maj-15 kl 14:37 »
Frys in det saltat

Jag skulle nog frysa in det osaltat, har läst att man inte ska salta skinn man ska frysa in, men inte lagt på minnet varför...

fjällfäll

• Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
« Svar #3 skrivet: 06 maj-15 kl 15:55 »
För att saltning och frysning motverkar varann

DrMussla

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 08 aug-15 kl 22:48 »
Ska du göra sittlapp av bäverskinnet och lämna det till konservator rekomenderar jag att frysa in det som det är. De skär skinnet istället för att skrapa det och saltning är inget de gillar. Vill du ta vara på det själv är den en jävla massa skrapning för att få bort skinn & fettrester. Sen kan man lämpligtvis spika upp det så runt som möjligt och torka det för att organismer ska dö, sen ska man mätta det med ägggula och olja alternativt hjärna. En ganska tidskrävande procedur men du får ett fint skinn som kan användas i många år. Själv brukar jag bara skrapa och torka bäverskinnen och använda dem så länge det går sen kasserar jag dem. En del skinn håler flera år innan de är uppnötta om inte vorstehrn får tag i dem vill säga ;)

fredde e

• Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 03 apr-16 kl 23:46 »
Jag rekommenderar att Du låter bereda det. Frysa går bra utan salt. Skall Du göra ett sittunderlägg, sätt nåt kraftigt tyg under och vik skinnet i kanten över och sy. Bäverskinn är ganska tunna och lätt att riva in från kanten. Därför skall Du vika den över underlaget. Då får Du en hårsida även i kanten.
Grattis till Bävern förresten.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

sunken

« Svar #6 skrivet: 20 apr-16 kl 12:07 »
Okki:

Grattis till bävern!

Jag brukar lämna mina bäverskinn till Jakt och Trofè i Boliden. Nu har jag förvisso endast beredit dem för inomhusbruk ( bara vanlig beredning alltså) men vill du ha skinnet som sittunderlag så har de en metod där de stryker en gummistruktur på köttsidan av skinnet. Detta gör att skinnet tål väta.

Har bara hört bra saker om denna metod och vill man ha ut full livslängd av sitt bäversittunderlag så är det nog vägen att gå.

Off topic: Bävrar är ett fantastiskt jaktvilt där man kan ta tillvara mycket. Köttet smakar riktigt gott och jag brukar röka låren. Sen skinnet förstås men även svansen kan användas som slöjddetalj (exempelvis knivslida, börsar etc). Gällpungarna kan användas till att krydda brännvin ( försiktighet anbefalles , för stadig blandning ger en lustig andedräkt)

//

Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 2 användare
Karlsdotter, Youngemepe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser