Vattentips önskas!

Startat av JohannaPåDal, 05 Maj-15 kl 11:07

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

JohannaPåDal

Nybliven stolt ankmamma här! Dock skulle jag uppskatta tips om hur man ska göra för att de inte ska dränka in sitt lilla ankhus fullständigt med vatten...
Vi tar in dem varje kväll och låser in dem över natten. Har sett att en del skriver typ "ha inte vattnet inomhus eftersom de skvätter ner" osv. Men de måste väl rimligen ha tillgång till dricksvatten under natten, eller..??
Hur gör ni för att ha glada ankor, men hyfsat torrt inne hos dem..?  :)

Själv är bäste dräng

Mig veterligen dör inte ankor av uttorkning under natten ;)

Varken ankor, höns eller människor behöver dricka när de sover.

JohannaPåDal

Är ju en rätt bra poäng där...  ;D

Hökenäs

Jag såg någon som hade gjort ett hål i en gammal mjölkdunk till sina ällingar i Usa tror jag det var. Sån 2-3 liters i plast. Hålet var gjort på ena långsidan och dunken användes stående. Hålet var så stort att huvudet kom in utan problem men att ällingarna inte kunde komma in o drunkna. Tyckte jag var smart och tänkte testa själv när det bli dags.
Förstår du någorlunda hur jag menar? Annars får jag försöka fixa bild :)

Nyfikenskåne

Åå alla tips för ällingar och vatten är ju så välkomna. Jag har inte heller vatten inne hos mina vuxna ankor, men situationen blir ju lite annorlunda när man har småttingar! ;)
Skulle vara väldigt intressant med en bild på din lösning, Hökenäs. :)

Hökenäs

Något sånthär jag försökte beskriva :)

Nyfikenskåne

Okej, ingen dum idé kanske... :)
Värt att testa nästa gång jag har ällingar. Har testat med att ha en typ bricka under vattenbehållaren men det hjälper ju inte ett smack.. :P
Små grisar är dom - men ack så söta !! ;)

Själv är bäste dräng

Här har vi mest problem med vaklarna som är väldigt självmordsbenägna. Där får det inte vara mycket vatten.

Skall testa till ällingarna som snart kommer fram här hemma. En hink med lock och 6-8 hål runt om så de inte kommer in med kroppen.

YLVA:)

Jag har också haft problem med vatten överallt i huset
Men jag har nu en liten hink med hög kant ca 25 cm och det blir inte alls lika blött i huset
vet inte varför men det funkar  fyller den bara till 3/4 då
:)
tanken är en plats där allt växer

JohannaPåDal

Tack för svaren! Det där med vattendunken ska jag prova när det blir dags för ällingar tror jag.  :)

Hökenäs

Jag testade dunken till mina ällingar. Efterhand som de växte så skar jag upp öppningen mer. Tyckte det fungerade riktigt bra. Visst blev det blött utanför dunken men inte i samma utsträckning som en öppen vattenskål :)

Själv är bäste dräng

Här misslyckades ankan med sina ägg, men hönskycklingarna har fått en sådan vattenskål. Fungerar bra, inte alls så mycket kutterspån i vattnet.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

1 403 Gäster, 3 användare
Undine, EternalSpiritualFitness, Tur-Johan