Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tälta när det åskar  (läst 2588 gånger)

ahau

• Värmland
Tälta när det åskar
« skrivet: 04 maj-15 kl 18:50 »
Hej!

Jag avser att tälta en längre tid i naturen (främst i skog) och undrar hur jag bör placera tältet vid eventuellt åskväder. Blixten träffar ju i regel de högsta punkterna, så jag tänker att det inte är så smart att slå upp tältet intill de högsta träden då det väl finns en risk att de klyvs och välter på tältet. Det logiska borde väl vara att slå upp tältet intill medelhöga träd, eller?

Övriga tips på val av tältplats vid åskväder tas tacksamt emot!

Ett svart får

• Bohuslän
SV: Tälta när det åskar
« Svar #1 skrivet: 04 maj-15 kl 18:58 »
Att ett träd skulle träffas, splittras och träffa tältet så illa att det är farligt är extremt osannolikt. Jag skulle koncentrera mig mer på att tältet hamnar på en liten kulle så regnvatten rinner bort. Åskan skulle jag inte bekymra mig över huvud taget.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Tälta när det åskar
« Svar #2 skrivet: 04 maj-15 kl 20:59 »
Då är det nog mer farligt med spänningsskillnaderna som uppstår i marken vid ett åsknedslag i närheten.

En annan bra tumregel är att ju sämre ledningsförmåga marken har, desto mindre är risken för åsknedslag just där. Och dålig ledningförmåga innebär ju torr mark, långt ner till grundvattnet, hellre grusig och sandig mark än lera och mylla, inga ytliga mineralstråk i berggrunden osv.

Ett ställe där man kan anse sig ganska säker i samband med åskväder är under en stor högspänningsledning, helst då mitt emellan två stolpar. Om åskan slår ner i ledningen så sprids blixtströmmen via den eller de jordlinor som sitter längst upp, och leds sedan ned i marken via jordtagen vid närbelägna stolpar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

406 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser