Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fermiterat foder  (läst 1648 gånger)

zombivarg

• Jag kan inte leva utan mit liv
    • Skåne
Fermiterat foder
« skrivet: 02 maj-15 kl 17:16 »
Hittar inte opastöriserad ÄCV.
Blivit rekommenderad markattans ÄCV, tror det stavas så.
Har tittat efter yoghurt, fil och liknande som kan ha levande bakteriekultur, men det står ju inte direkt på förpackningarna.
Någon som har förslag på märken på produkter jag kan använda för att kunna börja med mitt fermiterade foder?
Jag har idag lagt frö foder i vatten bad, blir detta fermiterat om jag rör om så ofta jag kan dom första dagarna och tillsätter mer vatten om det behövs?
Gör jag rätt?
When you can live forever
What do you live for

Weasel

• Skåne
SV: Fermiterat foder
« Svar #1 skrivet: 02 maj-15 kl 18:19 »
Fermenterande menar du nog, och på tex A-fil står det väl "innehåller levande bakteriekultur", eller har jag kanske fel?
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

kurt

« Svar #2 skrivet: 02 maj-15 kl 19:04 »
All yoghurt och filmjölk innehåller levande mjölksyrabakterier. Men det är bakterier som är anpassade efter att leva i mjölk, de kommer inte överleva i tarmsystemet på höns (eller för den delen människor).

Stormcrow

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 02 maj-15 kl 20:27 »
Det räcker att ha öppet och röra om, men det tar längre tid. När det börjar bubbla/skumma när du rör om är processen igång.

annepanna

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 06 maj-15 kl 07:08 »
Känner du ingen som bakar? Lite surdeg skulle göra susen. Ekologiskt rågmjöl i lite vatten, som en tunn gröt/välling. Kommer igång på ett par dagar. Sen har du en bra starter.

Ekologisk vitkål innehåller också mycket mjölksyrabakterier.
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

Dela detta:

* Inloggade just nu

416 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser