Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur hade ni gjort??  (läst 931 gånger)

Lillhönan

• Halland
Hur hade ni gjort??
« skrivet: 29 apr-15 kl 22:21 »
Hej!

Jag har en höna som nu legat på ägg i 22 dagar ( alla äggen ditlagda samtidigt), inget tecken på att någon kyckling var på väg ut, så jag tog in och lyste dem. Resultatet blev att 5 ägg var skvalpiga och två var mörka men inga tecken på liv, knackade på ägget och lyssnade. Jag tog bort alla äggen och släppte ut hönan ur sin ruvbur till de andra hönsen. Ikväll när jag nu skulle gå ut och stänga om hönsen så låg hon i värpredet och ruvar luft, tycker så synd om henne. Provade tidigare idag även att släppa till henne 3 maskinkläckta kycklingar, men dem struntade hon i. Nu till hur ni hade gjort, nu när hon ruvar luft i värpredet: Hade ni lagt nya ägg under henne? Ska tillägga att i höstas när jag inte ville ha några fler kycklingar slängde vi ut henne från redet i ca 2 månaders tid ::), så en riktig surtant med andra ord.

Tacksam för råd från er som kan/vet mer än jag :)

Fembarnsmamma med man och liten gård.

Lapptoka

SV: Hur hade ni gjort??
« Svar #1 skrivet: 29 apr-15 kl 22:45 »
Jag har haft några såna :) jag la några ägg i kläckaren och la dem under den ruvtokiga hönan när jag slutade vända på äggen.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 30 apr-15 kl 05:30 »
Det är klart att du kan ge henne en ny omgång ägg. Men då måste du tänka på att ha mycket noggrann koll på ohyra, och på att hon äter ordentligt och rastar ordentligt. Det blir ju en väldigt lång ruvtid, och hon kommer annars att tappa mycket kondition, eller värre.
Ska du ge henne kycklingar från annat håll måste de vara nykläckta.
Jag sätter envisa , oönskade ruvare i ett annat utrymme, utan något som  på minsta sätt liknar ett rede, i värsta fall sätter jag dit en ung,  underordnad tupp som håller igång henne. Efter några dagar, högst en vecka, har ruvlusten gått över.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Lillhönan

• Halland
« Svar #3 skrivet: 30 apr-15 kl 07:29 »
Tack för svaren.

Nu på morgonen var hon ute och gick, jag får titta till henne senare idag och se om hon lägger sig igen, annars är det ju löst.

Men har ni någon aning om hur det kan ha blivit så med äggen? Hon hade bajsat i redet och det hade kommit lite på äggen, kan det ha något med saken att göra? ( Det var första gången jag flyttade en ruvhöna, men hon låg kvar, men kanske hade hon för lite bur att ligga i. Hur stor bur bör man ha om de ska ligga för sig själv?

Lillhönan

• Halland
« Svar #4 skrivet: 01 maj-15 kl 08:07 »
Igår em hade hon lagt sig i redet igen, så vi får se vad som händer. Hoppas hon ligger tiden ut när det nu blir dubbel ruvningstid.

Hönslust

• Småland
« Svar #5 skrivet: 01 maj-15 kl 08:35 »
Vi hade nyss en höna som låg dubbla ruvperioder utan några som helst problem. Naturen är ju så genialt inrättad (tror jag) att hönorna känner precis hur det skall va.......

Lillhönan

• Halland
« Svar #6 skrivet: 01 maj-15 kl 10:23 »
Ja, jag hoppas för hennes skull att det går vägen denna gången så hon får sina små.

Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser