Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När vet hönan?  (läst 2094 gånger)

rosita51

• Skåne
När vet hönan?
« skrivet: 29 apr-15 kl 16:57 »
När vet hönan om ett ruvägg innehåller ett liv?

Det händer att vår höna som brukar ruva, slänger ut ett ägg ur redet och när jag kollar, är det tomt. Det hände sist på dag 9 under ruvningen. Kan verkligen hönan veta att där inte finns liv i det ägget?
MVH Rosita zon 1

rosita51

• Skåne
SV: När vet hönan?
« Svar #1 skrivet: 29 apr-15 kl 18:40 »
Finns det ingen här som har en aning?
MVH Rosita zon 1

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 29 apr-15 kl 22:00 »
Mina hönor vet det då aldrig. De ligger gladligt på tomma ägg, så länge som jag tillåter det. De puttar aldrig ut någonting.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

rosita51

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 30 apr-15 kl 06:49 »
Ja, jag har hört att hönor kan ligga länge på tomma ägg, de har ju ingen tidsuppfattning. Men det verkar som att de vet att det finns liv när de hör kycklingen innanför de sista dagarna. Och det jag funderar över, är om hönan kanske hör/känner kycklingen innan vi kan höra den genom skalet.
« Senast ändrad: 30 apr-15 kl 11:12 av rosita51 »
MVH Rosita zon 1

karsan

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 30 apr-15 kl 08:03 »
Det finns väl knappast något att höra vid dag 9.  Men kanske äggen med foster i håller sig varma längre när hönan rastar, eftersom de har egen ämnesomsättning. Så att hönan puttar ut de som är kallare än de andra när hon kommer tillbaka.  Eller kan hönan känna/höra hjärtslag?
Fosterrörelser?

rosita51

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 30 apr-15 kl 13:38 »
Det finns väl knappast något att höra vid dag 9.  Men kanske äggen med foster i håller sig varma längre när hönan rastar, eftersom de har egen ämnesomsättning. Så att hönan puttar ut de som är kallare än de andra när hon kommer tillbaka.  Eller kan hönan känna/höra hjärtslag?
Fosterrörelser?

Det var just så jag menade! Hon hör kanske inte något vid 9 dagar, men kanske hon märker av det på annat vis. Djur har ju intensivare sinnen än människor! Och det kan ju nog vara så som du skriver, att ägg med liv i håller sig varmare.
MVH Rosita zon 1

Wolftiger

« Svar #6 skrivet: 03 maj-15 kl 22:44 »
Mina ligger hårt på döda ägg. Aldrig har jag hört talas om att de rensar bort dåliga ägg själva. Jag har haft mkt höns i 6 år och läst det mesta i litteratur som är.
Jag har aldrig om någon fågeln alls med detta beteendet faktiskt.

rosita51

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 04 maj-15 kl 09:45 »
Mina ligger hårt på döda ägg. Aldrig har jag hört talas om att de rensar bort dåliga ägg själva. Jag har haft mkt höns i 6 år och läst det mesta i litteratur som är.
Jag har aldrig om någon fågeln alls med detta beteendet faktiskt.

Nej, det kan nog vara så att hönan inte märker av insidan av ägget... Men de sista dagarna vet hon att det finns liv där, åtminstone när hon hör pipandet och hålslaget.
MVH Rosita zon 1

annepanna

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 16 maj-15 kl 19:07 »
Jag har inget bra svar men tre av mina små dvärghönor har tryckt in sig under värpredena där de ligger tillsammans och ruvar på alla ägg de kan hitta och sno åt sig. Från början märkte jag upp ett gäng ägg som de skulle få hållas med.
Mina intentioner föll om intet då de blev jättearga när jag visade mig så nu har de X antal ägg och det har också börjat kläckas under dem. X antal kycklingar!
Nu när jag var och tittade till dem (försiktigt för att inte reta upp dem)hade de puttat ut två ägg. De var alldeles kalla så jag tog bort dem. Av nyfikenhet knäckte jag dem i komposten och de var tomma båda två.
Kanske är det så att en del hönor har stenkoll på sina ägg medan andra styrs mer av sina instinkter. Vad vet jag?
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

rosita51

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 16 maj-15 kl 23:24 »
Kul att höra! Jag tror att vår höna vet, åtminstone sista veckan, om det finns liv i äggen.
MVH Rosita zon 1

Dela detta:

* Inloggade just nu

693 gäster, 3 användare (1 dolda)
Nina W, Undine Lines

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser