Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klumpig höna?  (läst 1786 gånger)

rosita51

• Skåne
Klumpig höna?
« skrivet: 27 apr-15 kl 21:47 »
Vi har en höna som ruvar, hon har ruvat de två senaste åren också och då blev det endast en kyckling. Första året var det kletigt under hönan ett par gånger och till sist var det bara ett par ägg kvar och ett av dem kläcktes. Förra året var det ett surt ägg som gick sönder, det luktade inte gott. Men hönan gav inte upp, hon fick nya ägg och till sist kläcktes ett ägg. Nu har hon ruvat i 7 dagar och idag när jag kom ut i hönshuset, hade hon slängt ut ett kletigt ägg ur redet. Det verkar som att något ägg gått sönder igen och kletat ner övriga. Jag lyste ägget som hon slängt ut och det var inte befruktat, så tydligen visste hönan att detta inte var lönt att ruva! Är de så kloka?!
Eftersom det blir samma visa varje år, så börjar jag undra om det är hönan som är klumpig, eller vad kan det bero på?
Hon ligger ensam i sitt rede och är inburad för att få vara ifred, så det kan inte vara någon annan höna som slåss om platsen.
MVH Rosita zon 1

Nina W

• Värmland
SV: Klumpig höna?
« Svar #1 skrivet: 28 apr-15 kl 00:25 »
-Har du lyst æggen så att du vet om dom ær befruktade? Om ett ægg går sønder så att resten blir kletiga så tvætta dom førsiktigt med bara vatten och ge henne en ny, ren bædd.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 28 apr-15 kl 05:09 »
Det sägs att stora, tunga hönor ofta trampar sönder sina ägg. Men det kan nog också vara så att det är för tunna skal på en del ägg.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

rosita51

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 28 apr-15 kl 07:52 »
-Har du lyst æggen så att du vet om dom ær befruktade? Om ett ægg går sønder så att resten blir kletiga så tvætta dom førsiktigt med bara vatten och ge henne en ny, ren bædd.

Jag hade tänkt lysa äggen, men hann inte före
Jag har, vid tidigare ruvningar, tvättat ägg, men det hjälpte inte. Därför låter jag nu hönan sköta sig själv.
« Senast ändrad: 28 apr-15 kl 14:40 av rosita51 »
MVH Rosita zon 1

rosita51

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 28 apr-15 kl 07:53 »
Det sägs att stora, tunga hönor ofta trampar sönder sina ägg. Men det kan nog också vara så att det är för tunna skal på en del ägg.
Jag upplever inte det som att skalen är tunna, men det är en ganska tung höna, blomme.
« Senast ändrad: 28 apr-15 kl 14:40 av rosita51 »
MVH Rosita zon 1

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 28 apr-15 kl 13:29 »
Vi hade det ungefär som du beskriver i några säsonger (alltså att ruväggen krossades ett efter ett under ruvningen så att slutresultatet bara blev någon eller några få kycklingar) innan vi ledsnade. Jag tror att det var en kombination av att hönan var klumpig och att andra hönor skulle tränga sig in i redet för att lägga ägg. Ett alternativ för oss var att stänga in ruvhönan under hela ruvningsperioden för att hindra att andra höns tränger in i redet men det tyckte vi kändes lite konstigt.

Sedan ett antal år gör vi nu i stället så att vi "ruvar" äggen i maskin och lägger in dem under hönan när det är dags att stänga av vändningen så att hon kläcker fram kycklingarna. Då kan vi vara säkra på att hönan får levande kycklingar (vi lyser äggen som vi lägger under hönan) och hon behöver bara vara instängd de få dagar det tar att kläcka fram de små. Och ändå får man en mamma till kycklingarna.

Det här har fungerat jättebra för oss men kräver förstås att man har tillgång till kläckare. Och att man kan acceptera den lilla genvägen.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

rosita51

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 28 apr-15 kl 14:39 »
Vi hade det ungefär som du beskriver i några säsonger (alltså att ruväggen krossades ett efter ett under ruvningen så att slutresultatet bara blev någon eller några få kycklingar) innan vi ledsnade. Jag tror att det var en kombination av att hönan var klumpig och att andra hönor skulle tränga sig in i redet för att lägga ägg. Ett alternativ för oss var att stänga in ruvhönan under hela ruvningsperioden för att hindra att andra höns tränger in i redet men det tyckte vi kändes lite konstigt.

Sedan ett antal år gör vi nu i stället så att vi "ruvar" äggen i maskin och lägger in dem under hönan när det är dags att stänga av vändningen så att hon kläcker fram kycklingarna. Då kan vi vara säkra på att hönan får levande kycklingar (vi lyser äggen som vi lägger under hönan) och hon behöver bara vara instängd de få dagar det tar att kläcka fram de små. Och ändå får man en mamma till kycklingarna.

Det här har fungerat jättebra för oss men kräver förstås att man har tillgång till kläckare. Och att man kan acceptera den lilla genvägen.

Precis så har vi också tänkt och därför har vi några ägg i kläckare denna gången, mest för att vara säker på att hönan får någon kyckling. Vi tänker också lägga in dem till hönan när det är slut med vändningen.
Däremot ligger vår höna gärna inburad under ruvningen, så det gör hon ändå. Hon verkar inte alls glad att inte vara ifred.
MVH Rosita zon 1

rosita51

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 28 apr-15 kl 14:40 »
Tack alla, för era råd!
MVH Rosita zon 1

Wolftiger

« Svar #8 skrivet: 03 maj-15 kl 22:48 »

Jag hade tänkt lysa äggen, men hann inte före
Jag har, vid tidigare ruvningar, tvättat ägg, men det hjälpte inte. Därför låter jag nu hönan sköta sig själv.

Tvätta inte ruvägg. Då kommer bakterier åt ägget lättare. Äggskalet har en skyddande hinna.

annepanna

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 04 maj-15 kl 09:24 »
Jag hade några brahmahönor som var väldigt klumpiga och ständigt trampade sönder sina ägg, även om de var instängda.

Vid ett tillfälle hade ett ägg gått sönder och kladdat ner alla äggen. Då täpps lufttillförseln till ägget och kycklingen riskerar att kvävas. Jag tvättade äggen försiktigt med ljummet vatten och skrubbis innan jag lade tillbaka den under hönan. Det blev kycklingar av alla de äggen.

Nu har jag tre dvärghönor som trängt sig in under värpredena och ligger där tillsammans och ruvar. Inga trasiga ägg där inte!
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

Dela detta:

* Inloggade just nu

353 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser