Se befruktning på ankägg som på hönsägg?

Startat av Lillhönan, 23 Apr-15 kl 13:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Lillhönan

Hej!

Jag fick mina första myskankor för snart två månader sedan så jag kan inte så mycket om dem ännu. Nu har en av mina honor lagt sitt första ägg! Jätteroligt, men nu till min fråga: Kan man se befruktningen på pricken i gulan som man kan på hönsägg?
Är mina honor för unga för att ruva? De är 8 mån i maj.
Hur ser man att de är sugna på att ruva? Hönorna är ju lätta, de ligger ju som paddor och hackar en i fingrarna...
Vill ankorna ha riktigt ombonat rede med mycket halm eller hur vill de ligga när de ruvar?
Hur gör man med ankägg om man vill kläcka i maskin? Har fått för mig att det inte är riktigt samma som med hönsägg, de ska väl doppas/sprayas med ljummet vatten, men hur många ggr/dag? Och ska de också vändas?

Oj, blev lite mer än en fråga :) men jag vill ju gärna lära mig mer.

Med vänlig hälsning
Lillhönan
Fembarnsmamma med man och liten gård.

Kanin-Eva

Ja, du kan se en "måltavla" på befruktade ankägg, precis som på hönsägg. Min erfarenhet är dock att ankornas måltavla, konstigt nog, är lite mindre än hönsens trots att äggen och gulan är större. Det gäller mina pekingankor i alla fall.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

744 Gäster, 0 användare