Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Överfylla äggkläckare?  (läst 802 gånger)

avocadoo

  • Inlägg: 7
    • Uppland
Överfylla äggkläckare?
« skrivet: 22 apr-15 kl 21:56 »
Jag har denna äggkläckare: http://www.lantbutiken.se/butik/aggklackningsmaskiner-och-aggklackningsmaskin-och-aggklackare/3231-aggklackningsmaskin-fiem-smart-20.html som är anpassad för 20 ägg.
I nästa vecka kommer jag att få ta emot ägg som skickas från 3 uppfödare på olika ställen i Sverige och jag funderar på om det kommer gå att lägga i ett par extra ägg? Om man lyser äggen på dag 5-6 så kommer man ju med säkerhet få plocka bort en del ägg och tjoff så är man nere i <20 ägg iaf?
Tror ni att man försämrar chanserna för äggen om man "överfyller" kläckaren? Är lite orolig för ett stort bortfall med tanke på att alla ägg är post-skickade och vore ju trevligt att få ett litet gäng iaf!

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Överfylla äggkläckare?
« Svar #1 skrivet: 23 apr-15 kl 07:22 »
Du kan få problem med ventilationen.
Är äggen från en mindre hönsras, går det bra att ha fler än vad som står att  kläckaren klarar.
Så länge äggen ligger där de ska, och inte på varandra.
Bor på min lilla gård med min stora familj!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

425 gäster, 1 användare
Rospigg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser