Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ögoninflammation?  (läst 6546 gånger)

Insanity

  • Inlägg: 349
Ögoninflammation?
« skrivet: 05 apr-07 kl 12:23 »
Har haft en massa mysstunder med min jätte Embla idag, dessvärre ser hon inte så rolig ut vid ögonen. Det är likadant på båda, möjligtvis värre på det ena, men inte mycket.

Är det ögoninflammation, eller vad är det?
Ögonen rinner inte, men det är litelite tjockare slem typ på nåt ställe.

« Senast ändrad: 05 apr-07 kl 12:25 av Insanity »
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

Insanity

  • Inlägg: 349
Re:Ögoninflammation?
« Svar #1 skrivet: 05 apr-07 kl 12:27 »
Dottern hade också mysstund med Embla i köket :D

På bilden ser man också andra ögat på Embla.
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

Insanity

  • Inlägg: 349
Re:Ögoninflammation?
« Svar #2 skrivet: 05 apr-07 kl 12:30 »
Och en till på två av mina raringar :D

Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Ögoninflammation?
« Svar #3 skrivet: 05 apr-07 kl 13:26 »
Är hon bara svullen i den rosa slemhinnan eller kommer det vätska ur ögonen? Så att hon blir fuktig i pälsen?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Insanity

  • Inlägg: 349
Re:Ögoninflammation?
« Svar #4 skrivet: 05 apr-07 kl 13:29 »
Nope, ingen vätska alls... så det är bara svullet..
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Ögoninflammation?
« Svar #5 skrivet: 05 apr-07 kl 14:05 »
Det svullna i ögat är helt normalt hos de svarta, blå, harfärgade och albino jättarna, är där nåt klet kan det bero på vanligt dam från burbotten, bara att torka bort.

Tycker inte du behöver vara orolig.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Insanity

  • Inlägg: 349
Re:Ögoninflammation?
« Svar #6 skrivet: 05 apr-07 kl 16:16 »
Hmm, ok, varför just hos de färgvarianterna? :)

Pratade med veterinär innan och hon trodde ju ögoninflammation, men det rinner ju inget och ser inte direkt besvärat ut heller så jag blev lite osäker och frågade här istället :)

Men så bra, då slipper jag börja tvätta hennes ögon med salvor då ju  :)
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Ögoninflammation?
« Svar #7 skrivet: 05 apr-07 kl 17:06 »
Hmm, ok, varför just hos de färgvarianterna? :)

Pratade med veterinär innan och hon trodde ju ögoninflammation, men det rinner ju inget och ser inte direkt besvärat ut heller så jag blev lite osäker och frågade här istället :)

Men så bra, då slipper jag börja tvätta hennes ögon med salvor då ju  :)

Där ser du återigen hur lite veterinärerna vet om kaniner.  ;)
Varför det är så vet jag inte riktigt, eller varför just hos dessa färger men så är det bara, och det är i stort sett omöjligt att avla bort enligt de uppfödare jag talat med utomlands som hållt på med Jätteavel i många år. Det står även i den bok om belgiska jättar som jag håller på att översätta. Och är ett allmänt känt fenomen hos just dessa färger.

Som någon sa i en annan tråd här häromdagen: "släng ut din fråga i forumet, det är alltid nån som vet nåt om just det ämnet" ..tror det var Anders i Ljugarbänken :)

/Kimma
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Insanity

  • Inlägg: 349
Re:Ögoninflammation?
« Svar #8 skrivet: 05 apr-07 kl 17:47 »
Ja, det är väl så, bäst att fråga här först :D

Men nu kan jag iaf pusta ut, blev lite smått hysterisk när jag såg att ögonen inte såg ut som jag tycker dom ska, men då är det alltså inget att oroa sig över  ;D
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

Sally

  • Inlägg: 641
Re:Ögoninflammation?
« Svar #9 skrivet: 05 apr-07 kl 18:06 »
Hej! Jag har precis fått hem två jättar/fransk vädurskorsningar och har också funderat på detta med ögonen. Det ser likadant ut på mina två. Trodde också att de ev. hade ögoninflammation, så jag har varit ute hos dem och tittat med jämna mellanrum för att se om slemhinnan svullnat ytterligare eller om det runnit vätska. Det har det inte. Pust!  Vad bra att veta att det är normalt. Tack för att ni finns alla ni kloka!

Sally
Går det...så går det!

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:Ögoninflammation?
« Svar #10 skrivet: 12 apr-07 kl 18:17 »
såg igår att på min ena kanin så har det runnit vätska ur ena ögat! så att det verkligen syns att det runnit alltså och håret  runt ögat är stelnat.
tänkte prova med att badda med kokt avsvalnat vatten...funkar det?

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Ögoninflammation?
« Svar #11 skrivet: 12 apr-07 kl 21:33 »
såg igår att på min ena kanin så har det runnit vätska ur ena ögat! så att det verkligen syns att det runnit alltså och håret  runt ögat är stelnat.
tänkte prova med att badda med kokt avsvalnat vatten...funkar det?

Det funkar alldeles utmärkt, skulle ögat kleta igen eller börja vara kan du köpa ögonsalva för människor på apoteket men som även med gott resultat fungerar på kanin. En gul liten tub som egentligen är till för ögonvagel. Minns inte vad den heter (tuben ligger i stallet och ninerna sover) kan med fördel även användas om kaninen fått drag.

/Kimma
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

357 gäster, 1 användare
Andreas Engvall

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser