Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga stuga "off grid"  (läst 12306 gånger)

Annnor

• Gästrikland
Bygga stuga "off grid"
« skrivet: 16 apr-15 kl 11:19 »
Jag har en dröm om att en dag äga/bygga en stuga (ca 60 kvm) där man skulle kunna leva och bo helt oberoende. Vad jag anser detta oberoende vara är att jag inte skulle vara ansluten till elnätet, inte ha anslutet vatten och avlopp (förutom en brunn på gården). Jag skulle vilja ha solpanel och en liten vindsnurra för att klara elförsörjning av en liten kyl/frys samt att kunna titta lite på TV och ladda dator/mobil - dvs två eluttag, ett i köket och ett i sovrummet (som jag faktiskt skulle kunna klara mig utan om det skulle knipa). Jag vill ha en jordkällare/matkällare på gården och ett utedass med tillhörande tvättmöjligheter av något slag. Innomhus tänker jag mig en stor kakelugn/braskamin/tälgstenskamin/.... i vardagsrummet för att värma upp stugan (även vintertid) och i köket en vedspis att laga mat på. Tanken är inte främst att bygga billigt (även om det inte ska vara jättedyrt) utan att det ska gå att bo där billigt. Jag skulle vilja bygga så mycket som möjligt själv trots att jag inte direkt har några kunskaper om detta.

Nu till mina "frågor": Vad är bästa materialen, vad kan man göra själv, hur ska man tänka kring uppvärmning, toa, matförvaring,....  Jag vill ha alla möjliga svar, tankar, åsikter, erfarenheter, mm kring detta. Det är inte dags än på några år, men jag vill ha hunnit tänka igenom detta och vrida och vända på allt många gånger.

Tacksam för alla inspel.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Bygga stuga "off grid"
« Svar #1 skrivet: 16 apr-15 kl 11:50 »
Kul! Det perfekta huset är alltid intressant.

Jag skulle först och främst satsa på god isolering. Sedan en redigt stor klump till murstock, alternativt ackumulatortank om du inte är rädd för att krångla till det lite.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 16 apr-15 kl 12:04 »
Jag skulle vilja bygga så mycket som möjligt själv trots att jag inte direkt har några kunskaper om detta.
Du kan bygga allt själv, om du bara tar det lugnt och läser på mycket före alternativt gör om och rättar till efteråt. Första huset blir en läroperiod.

kurt

« Svar #3 skrivet: 16 apr-15 kl 12:09 »
Om du inte vet hur man bygger hus, så kanske det är lättare att bara köpa ett torp utan el, kostar dessutom mycket mindre och de flesta lösningar är väl utprovade sedan hundratals år!

christelle

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 16 apr-15 kl 12:12 »
Eller läser du under rubriken "Vägar till Självhushållning" så får du ta del av andras liknande drömmar och genomförda projekt/byggen  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 16 apr-15 kl 12:19 »
Jag bor ungefär så, och det finns massor av hus i enkel standard som blir billigare att köpa än att bygga nytt. Det är dyrt att bygga timmerhus.

Jag har inte tilläggsisolerat någonstans. Jag förstår inte vad det ska vara bra för. Timmerhus är varma på vintern, svala på sommaren.

Något behov av kylskåp (eller frys) har jag inte mellan maj och sept. Jag förvarar maten i kallfarstun.
Jag har jordkällare undre huset, och egen brunn och avlopp. Jag använder bara 2 rum i huset, med vedspis i köket, kakelugn i kammaren.
Jag har utedass, men är osäker på om det är godkänt att ha så. Jag har el.

Det enda jag saknar med att bo så här är en tvättmaskin.

Annnor

• Gästrikland
« Svar #6 skrivet: 16 apr-15 kl 12:35 »
Om du inte vet hur man bygger hus, så kanske det är lättare att bara köpa ett torp utan el, kostar dessutom mycket mindre och de flesta lösningar är väl utprovade sedan hundratals år!

En del av poängen är att jag vill ha det som jag vill, därav vill jag gärna bygga själv. Sedan så tycker jag att det skulle vara kul att bygga själv. Men att titta på befintliga torp gör jag redan för att få inspiration och idéer.

Annnor

• Gästrikland
« Svar #7 skrivet: 16 apr-15 kl 12:47 »
Jag bor ungefär så, och det finns massor av hus i enkel standard som blir billigare att köpa än att bygga nytt. Det är dyrt att bygga timmerhus.

Jag har inte tilläggsisolerat någonstans. Jag förstår inte vad det ska vara bra för. Timmerhus är varma på vintern, svala på sommaren.

Något behov av kylskåp (eller frys) har jag inte mellan maj och sept. Jag förvarar maten i kallfarstun.
Jag har jordkällare undre huset, och egen brunn och avlopp. Jag använder bara 2 rum i huset, med vedspis i köket, kakelugn i kammaren.
Jag har utedass, men är osäker på om det är godkänt att ha så. Jag har el.

Det enda jag saknar med att bo så här är en tvättmaskin.

Låter ungefär som jag har tänkt  ;D

Timmerhus alltså. Jag hade funderingar kring en murad vägg som skulle löpa ut en bit på båda sidorna av kakelugnen, som skulle värmas upp när man eldar och sedan avge värme en längre tid - men det kanske inte fungerar och istället blir ett kylelement? En rejäl murstock har jag i alla fall räknat med där kakelugnen "går in" på ena sidan och vedspisen från den andra. Kyl/frys hade jag endast tänkt som ett lyxtillägg, det är främst jordkällaren som ska användas. Hur fungerar det med jordkällare under huset? Hur kommer kalluft in? Eller räcker det med kyla från marken? Läste att vid "vanliga" jordkällare så är det viktigt med någon typ av hål längst ned vid dörren för att ta in kalluft som sedan ska "trycka ut" varmluften genom ventilationen i taket. En källarlösning är lite mer tilltalande och jag kommer ihåg att min mormor hade det. Har bara inte förstått hur man får den tillräckligt kall.

Ang tvättmaskin, mm så har jag inte tänkt att denna stuga ska ligga långt ut i skogen utan jag vill ha tillgång till stan där jag bor och arbetar på ett enkelt sätt, dvs cykelavstånd. Tvätt tänkte jag att jag skulle lämna in och få tvättat (bekvämt). Ang dusch som blir lite provisoriskt så tränar jag ofta och mitt gym har dusch så där löser jag det när jag inte skulle tycka att hinkvarianten räcker till. Som sagt så är det inte främst det billiga som lockar.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 16 apr-15 kl 13:27 »
Kyl/frys hade jag endast tänkt som ett lyxtillägg, det är främst jordkällaren som ska användas. Hur fungerar det med jordkällare under huset? Hur kommer kalluft in? Eller räcker det med kyla från marken? Läste att vid "vanliga" jordkällare så är det viktigt med någon typ av hål längst ned vid dörren för att ta in kalluft som sedan ska "trycka ut" varmluften genom ventilationen i taket. En källarlösning är lite mer tilltalande och jag kommer ihåg att min mormor hade det. Har bara inte förstått hur man får den tillräckligt kall.

Jag har dörren till jordkällaren i torpargrunden på utsidan och så går men ned några trappsteg och där nere är ett rum, med ytterligare ett rum innanför. I det rummet är det hål i torpargrunden för ventilation, eller så är det för att man ska kasta ned potatisen?. Det är möjligt en sådan jordkällare inte är optimal. På gården där min syster bor har de exempelvis både vanlig jordkällare i en "kulle" samt en jordkällare under huset med ingång utifrån, och i den andra mangårdsbyggnaden är det lucka i golvet i köket så man kan förvara mat där vilket också är ett alternativ.
Jag använder inte min jordkällare eftersom jag odlar så lite, så jag kan inte säga om den fungerar och vad temperaturen är där på sommaren.

Annnor

• Gästrikland
« Svar #9 skrivet: 16 apr-15 kl 13:49 »
Eller läser du under rubriken "Vägar till Självhushållning" så får du ta del av andras liknande drömmar och genomförda projekt/byggen  :D

Tack för tipset - hittade mycket intressant där!

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #10 skrivet: 16 apr-15 kl 14:45 »
Tipsar om tråden "Idéer för småhus".

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=11465.0
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #11 skrivet: 16 apr-15 kl 15:50 »
En bra jordkällare är som en brunn, ventilerad uppå och tät nedåt. Källaringången bör vara med en trappa ned som håller kvar kylan. Det ska också gärna vara en mindre fastu så man kan stänga ytterdörren innan man öppnar den inre.
kretslopp

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 16 apr-15 kl 17:45 »
De torp och stugor som byggdes för hundra år sedan fyller visserligen funktionen att hålla kylan och vätan ute, men idag har vi möjlighet att bygga på helt andra sätt. Och vi har ekonomi till det. Idag byggs det sommarstugor som är bra mycket bekvämare än vad torpen var för hundra år sedan.

Ensamma trädet

• We are all one
    • Värmland
« Svar #13 skrivet: 16 apr-15 kl 19:33 »
Du skriver att kostnaden inte är det avgörande. Dock tycker jag du ska söka på Anders Krasse. Han har ingen hemsida men tydligen en Facebook-sida. Mycket inspirerande herre. Han renoverade ett hus som var dömt att jämnas med marken och detta helt utan förkunskaper. Och till en mycket låg kostnad dessutom. För ett badrum han byggde blev materialkostnaden 618 kr! Han har enligt utsago tränat upp sitt "recycling-öga". Var det än byggs är han där och tar reda på överblivet material och gammalt material som ska kasseras, fast det är funktionsdugligt. Ja, bara en tanke...
Orakad ensamvarg som ännu ej funnit sig till rätta i livet. Önskar bygga ett organiskt hus och leva självförsörjande med min (ännu inte funna) själsfrände. Äter mestadels veganskt men är konkrescent...

torbjorn

• Medelpad
« Svar #14 skrivet: 17 apr-15 kl 00:08 »
Man bör tänka sig för en gång till innan man bestämmer sig för att ge sig på en egen off-grid-elanläggning, och det i synnerhet om man inte redan har goda elkraftkunskaper.
Om man äger en sådan anläggning måste man ju så att säga ta över alla ansvarsroller själv, och vara sin egen driftingenjör. Man kommer hela tiden att råka på oväntade problem som måste lösas på lämpligt sätt, och det duger inte att hoppas på att få gratishjälp via forum varenda gång. Och att anlita avlönad personal blir orimligt dyrt.

Om man inte har så att säga gott elkraftomdöme och försöker sätta ihop en anläggning ändå så kommer det säkerligen att sluta med en anläggning som är många gånger dyrare än nödvändigt och ändå varken fyller sin funktion till belåtenhet eller uppfyller gällande säkerhetsbestämmelser.

En bra början om man ska göra en off grid-anläggning är att tänka igenom mycket grundligt vilka effekt- och energibehov man har. T ex innebär ju kyl och frys, som ska stå och gå ständigt och jämnt, en ur offgrid-synpunkt stor energiförbrukning även om effekten inte är så hög.  Man bör tänka hur produktionen från solcell och vindkraftverk kan väntas variera med årstiderna och stämma av detta mot sina energibehov under olika årstider.  Vintertid kanske man kan stänga av kylskåpet och förvara maten i en kallfarstu istället, när det är som kallast kan man även stänga av frysen.
Räkna med att saker kommer att haverera då och då - mekaniska haverier i vindelverk, solcellsregulatorer som skadas av åska etc etc -  och att du alltid måste kunna få fram nödfallsström för att inte riskera att stå med en djupurladdad batteribank som förstörs pga sulfatering om den inte får laddning med det snaraste.

Någon person med installatörsbehörighet måste också finnas i bakgrunden för att ta elsäkerhetsansvaret enligt gällande bestämmelser.

Svart

• tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 17 apr-15 kl 08:31 »
Känner du någon som bor på ett lämpligt ställe som du kan bygga bredvid? Då kan du kanske tulla lite på deras el, via mätare för grannsämjans skull, och dessutom ha sällskap nära till hands om du behöver hjälp.

Det kommer gå en del ved för att hålla värmen så glöm inte en bra vedbod. Fuktig ved är inte roligt :) Sen ska vedboden fyllas också, kanske det är något att ta med i beräkningarna när du letar platsen att bygga på? En sjysst granne som säljer ved?
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Annnor

• Gästrikland
« Svar #16 skrivet: 17 apr-15 kl 08:46 »
Du skriver att kostnaden inte är det avgörande. Dock tycker jag du ska söka på Anders Krasse. Han har ingen hemsida men tydligen en Facebook-sida. Mycket inspirerande herre. Han renoverade ett hus som var dömt att jämnas med marken och detta helt utan förkunskaper. Och till en mycket låg kostnad dessutom. För ett badrum han byggde blev materialkostnaden 618 kr! Han har enligt utsago tränat upp sitt "recycling-öga". Var det än byggs är han där och tar reda på överblivet material och gammalt material som ska kasseras, fast det är funktionsdugligt. Ja, bara en tanke...

Mycket inspirerande- tack för tipset! Jag är inte ute efter "billigast möjliga" men självklart får det gärna vara billigt. Min tanke är främst att det ska vara hållbart, dvs stugan ska kunna gå i arv, den ska fungera även om elen slås ut, det ska vara så bekvämt det är möjligt med de förutsättningar som finns. Jag har inte tänkt självhushåll utan självständighet. Jag ska inte säga upp mig från mitt jobb och jag vill ha den lyx jag har råd med, men jag ska inte vara "fastlåst" vid något. Blir jag av med jobbet tex så ska det inte finnas så mycket fasta utgifter.

Annnor

• Gästrikland
« Svar #17 skrivet: 17 apr-15 kl 08:52 »
Man bör tänka sig för en gång till innan man bestämmer sig för att ge sig på en egen off-grid-elanläggning, och det i synnerhet om man inte redan har goda elkraftkunskaper.
Om man äger en sådan anläggning måste man ju så att säga ta över alla ansvarsroller själv, och vara sin egen driftingenjör. Man kommer hela tiden att råka på oväntade problem som måste lösas på lämpligt sätt, och det duger inte att hoppas på att få gratishjälp via forum varenda gång. Och att anlita avlönad personal blir orimligt dyrt.

Om man inte har så att säga gott elkraftomdöme och försöker sätta ihop en anläggning ändå så kommer det säkerligen att sluta med en anläggning som är många gånger dyrare än nödvändigt och ändå varken fyller sin funktion till belåtenhet eller uppfyller gällande säkerhetsbestämmelser.

En bra början om man ska göra en off grid-anläggning är att tänka igenom mycket grundligt vilka effekt- och energibehov man har. T ex innebär ju kyl och frys, som ska stå och gå ständigt och jämnt, en ur offgrid-synpunkt stor energiförbrukning även om effekten inte är så hög.  Man bör tänka hur produktionen från solcell och vindkraftverk kan väntas variera med årstiderna och stämma av detta mot sina energibehov under olika årstider.  Vintertid kanske man kan stänga av kylskåpet och förvara maten i en kallfarstu istället, när det är som kallast kan man även stänga av frysen.
Räkna med att saker kommer att haverera då och då - mekaniska haverier i vindelverk, solcellsregulatorer som skadas av åska etc etc -  och att du alltid måste kunna få fram nödfallsström för att inte riskera att stå med en djupurladdad batteribank som förstörs pga sulfatering om den inte får laddning med det snaraste.

Någon person med installatörsbehörighet måste också finnas i bakgrunden för att ta elsäkerhetsansvaret enligt gällande bestämmelser.

Någon eldragning hade jag inte tänkt att ge mig på själv - där inser jag min begränsning. Kyl/frys är främst tänkt för sommarhalvåret och min tanke var då att solpanelerna skulle räcka långt. Att elen räcker för att titta på TV och ladda mobil/dator är mest en bonus och inte nödvändigt. Hur mycket solceller/vindkraft som behövs för att driva en kyl/frys har jag inte den blekaste aning om och det är sådant jag får ta reda på först naturligtvis. Måste man alltså generera ström till batteribanken hela tiden för att den inte ska gå sönder (sulfatering)? Det visste jag inte. Mycket att ta reda på inser jag.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 17 apr-15 kl 15:19 »
Tycker du verkar ha rätt inställning till din egenproducerade el och behovet därav. Torbjörns varningar kan kännas överdrivna, men det finns alltid folk som tror att de skall kunna ha full lyx till samma kostnad och arbetsinsats som om de hade elleverans från ett bolag, så de är inte fel.

Du kan ha skydd som slår ifrån så du slipper vara rädd för sulfatering. Att ha egen elproduktion i det lilla, och att tåla strömavbrott medan man införskaffar en reservdel, gör att det inte behöver bli vare sig dyrt eller speciellt krångligt. Men du får inte kilowatt-timmarna lika billigt som om du köpte dem från någon annan.

Enklast är om tar hjälp av en intresserad kompis, men så svårt är det inte egentligen.

xlab

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 18 apr-15 kl 22:46 »
En fråga som jag själv haft. Nu har jag gjort en hel del själv Gratis uppvärmning/tappvarmvatten och förhoppningsvis även elen är gratis om jag får fram min prototyp.
Jag har byggt vårt sommar bostad som är på ca 50 Kvm och vinter isolerad, med fönster dörrar el,vvs och vent  samt ett konvektor element på 2 kw har jag betalt ca 120,000 kr för allt, då ska det åxådeklareras att jag gjort allt själv el vvs och vent.
Den stora biten för att bygga biligt är att göa allt rätt från början, t ex börja med att ta reda på vart du har närmastesågverk och kolla om du får handla virket från dom (typ 40% av priste mot bygghandeln. Sen rnger du runt och talar med bygghandlare gällande ytterdörr och balkongdörr utgående modeller får man ibland riktigt bra pris på. Fönster anser jag att du skall kolla med PVC-fönster här kan du kolla lite zodiak.se (häls från robban) sen vad det gäller fasad så sikta på träfasader, enkla att sätta upp själv och snygga.
När det sen kommer till färg så välj INTE alcro/beckers eller någon av dom andra skit produkterna, jag har jobt på Dickersbyfärg under 80-talet och kumlins valde den produkten före alla dom andra för attt den höl som utlovat, idag är det ThermoGaia som är herren på täppan har målat med den själv och en funkar mkt bra.www.thermogaia.se tala med Olle eller Berit (hälsa från Robban) sen har vi biten med vent och underhålls värme där rekommenderar jag solarventi SW 14 som förvärmer ventilations luften inan den blåser in, vilke gör att du kan miska uppväemnings kostnaden lite men till en bra kostnad ( jag bet 7200 kr för min och slår jag ut det på 25 år så är det bra spenderade pengar General agenten: Peter Mobil: 073-993 0305
Med detta som jag givit dig här kan du enkelt bygga ditt hus biligt och bra samt eco effektivt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser