Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konservera i pet-förpackningar ?  (läst 1789 gånger)

Skald

• Västergötland
Konservera i pet-förpackningar ?
« skrivet: 04 apr-07 kl 22:06 »
Jepps, som det står i ämnesraden..
Funkar det att konservera i pet-flaskor/burkar eller blir dom missformade av värmen ?

Skälet att jag frågar är att jag har en hel del 150ml oanvända kosmetikaburkar från förra företaget, skulle dom gå att konservera marmelad och liknande i vore det ju lysande..

Marieberg

• Gäst
Re:Konservera i pet-förpackningar ?
« Svar #1 skrivet: 04 apr-07 kl 22:24 »
Är dina kosmetikburkar tillverkade av PET?

Det finns något som kallas "kemisk migration" och som man ska vara försiktig med i livsmedelssammanhang. Om livsmedel kommer i kontakt med plaster som ej är lämpade för livsmedelsändamål, så kan det hända att farliga kemikalier migrerar, vandrar över, till livsmedlet.

Skald

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 05 apr-07 kl 12:13 »
Jepps, återvunna flaskor uppenbarligen :)

Det var det jag tänkte på, vad händer om pet upphettas? Nånstans känns det ju som att flaskor och dylikt tvättas vid väldigt höga temp (kanske rent av autoklaveras), och skulle dom då släppa ifrån sig farliga ämnen så känns det ju lite knäppt..
En grej till ang värme..
Har nån gång hällt kokande vatten på pet-flaska (fråga mig inte varför, skulle nog göra rent den ordentligt), det som hände var att plasten drog ihop sig och blev rejält tillskrynklad.. Det var dock en sån tunn pet-flaska, finns ju tjockare med.. Undrar om det är beroende på tjocklek på plasten om sånt händer, och om det gör det, migrerar ämnen ut ur plasten då ?

jenses

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 apr-07 kl 17:40 »
Problemet är nog att PET inte klarar av så höga temperaturer:
Wikipedia:PET
kolla speciellt länken: Glastemperatur

Skald

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 06 apr-07 kl 21:00 »
Det där var ju helt lysande :) 40 grader och det börjar knasa sig.. Tackar jenses :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

311 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser