Rengöra damm

Startat av Gille, 11 Apr-15 kl 09:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Gille

Om vi någon gång ska fixa i ordning dammen på tomten, och skaffa liten flock ankor, så vill jag veta. HUR rengör man vattnet och behvös det göras ofta?
Kaninuppfödare och pelargontant.

Själv är bäste dräng

Vi har haft myskankor i fyra år tror jag, och låtit dem bada i det mesta, från 60x40cm backar upp till dammen som är ca 6 x 15 meter och har genomflöde av ett dike som torkar ut ibland. Ankor är duktiga på att skita ned och grumla upp. Endast vid bra flöde håller sig dammen fräsch, och en avskuren 1000 liters plasttank skitar 4 st ned på en dag.

Jag kommer att fixa ett mer permanent ställe för ankorna där avelsankorna får en liten damm på ca 5 m2 med ca 30cm djup utom i en mindre håla där det får vara en knapp meter. I botten sätter jag en tvåtumsslang som jag leder ut i åkerkanten, och ventilen får sitta där också. Då kan jag släppa en lagom mängd skitigt bottenvatten som sedimenterat under natten, och fylla på fräsch uppe vid kanten, via en balja som fungerar som dricksvattenhål.

Gille

Citat från: Själv är bäste dräng skrivet 12 Apr-15 kl 21:43
Jag kommer att fixa ett mer permanent ställe för ankorna där avelsankorna får en liten damm på ca 5 m2 med ca 30cm djup utom i en mindre håla där det får vara en knapp meter. I botten sätter jag en tvåtumsslang som jag leder ut i åkerkanten, och ventilen får sitta där också. Då kan jag släppa en lagom mängd skitigt bottenvatten som sedimenterat under natten, och fylla på fräsch uppe vid kanten, via en balja som fungerar som dricksvattenhål.
Tack!
Kaninuppfödare och pelargontant.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

1 025 Gäster, 1 användare
Oskari