Om du ska använda många jordspett så håll rejält avstånd mellan dem. Om marken har dålig ledningsförmåga så är fem spett i en liten klunga inte bättre än ett enda. Det kan vara bra att ha kanske två eller fem meters avstånd mellan spetten.
60 cm tycker jag känns lite väl grunt, man brukar vilja slå ner dem drygt en meter om det går. Jag har för mig att de jordspett som Alfa Laval sålde på 90-talet var 120 cm långa.
Var noga med att använda samma material i alla jordspett. Om man blandar material (t ex har några förkopprade och några galvade spett) så riskerar man att få galvaniska problem - de spett som har en mindre ädel yta fräts bort och de andra får en isolerande beläggning så att inte heller de gör någon nytta.
Om det är riktigt torra och besvärliga förhållanden kan det vara idé att dra en jordtråd från stängselapparaten längs med stängslet och slå ner några jordspett här och var längs det, så att man så att säga får jordning i närheten av det ställe där djuren ska känna av strömmen.