Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Receptsamling färg kitt mm.  (läst 1494 gånger)

Skytten

• Skåne
Receptsamling färg kitt mm.
« skrivet: 04 apr-07 kl 07:38 »
Inför vårens arbete på huset, ta i beaktande att mycket färg, kitt mm kan tillverkas hemma, gamla beprövade saker, fritt från plast och annat elende. Desutom blir det inte särskillt dyrt.

En receptsamling finns på:
http://www.byggnadsvard.skansen.se/
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Receptsamling färg kitt mm.
« Svar #1 skrivet: 04 apr-07 kl 09:13 »
Tack för bra länk! Jag gjorde eget kitt förra året och det blir onekligen -mycket- billigare än att köpa. I år ska jag göra igen men, denna gången ska jag blanda i cayennepeppar för småfåglarna åt upp kittet.  >:(

Har dock en fundering angående kalkfärg (som jag tänkte måla insidan av stallet med) i receptet står det att man ska använda våtsläckt kalkpasta, var hittar man det? Har en säck med tekniskt släckt kalk, kan man använda det?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 04 apr-07 kl 13:44 »
Visst kan du använda släckt kalk, om det inte är för gammalt, och har reagerat med luften!  Blanda det i god tid gärna flera veckor innan, du får då pasta. Det ska stå under vatten.

Det är mycket billigare!
« Senast ändrad: 04 apr-07 kl 13:45 av Skytten »

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 04 apr-07 kl 15:11 »
Vad bra! Visste inte att den släckta kalken reagerar med luften. Gör krita också det?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 04 apr-07 kl 15:14 »
Med krita menar man vanligen malen kalk (Kaliciumkarbonat) och det är beständigt, duger inte till kalkvatten, men väl som pigment i färg med bindemedel.

Kalken genomgår en cykel, man bränner kalksten(krita) och sen när man släcker den fås kalken som man färgar med, denna reagerar med luftens koldioxid tillbaka till kalk(krita).
« Senast ändrad: 04 apr-07 kl 15:17 av Skytten »

Dela detta:

* Inloggade just nu

636 gäster, 2 användare (1 dolda)
Häggblomma

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser