Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ved från betesmark  (läst 1330 gånger)

Abysseri

  • Inlägg: 40
    • Södermanland
Ved från betesmark
« skrivet: 01 apr-15 kl 15:57 »
Hej!

Bonden som jag ärenderar en plätt mark hos har nyligen röjt upp på gammal betesmark. Mesta dels trädbuskar av sort jag inte kan namn på.
Där växer det björk, gran, en eller något som liknar en och något mer som växer i kluster lite som hassel, men växer grövre och krokigare än den hassel jag sett.
Barken är lädrig med små skåror eller snitt.

Det finns hur mycket som helst o jag vill använda detta som annars bara ligger. Om det inte går elda så gärna till gärdsgård.

Någon som har en aning om vad det kan vara för något?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Ved från betesmark
« Svar #1 skrivet: 01 apr-15 kl 18:13 »
Svårt att säga utan bild men det skulle kunna vara stubbskottsbuskar av al, de växer gärna så efter att ha blivit nedsågade. Gråvide är också vanligt som stora, breda buskage i gammal hagmark. Allt går att elda, inga problem.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Ved från betesmark
« Svar #2 skrivet: 01 apr-15 kl 19:23 »
Det är ju ändå bara ek, en och gran som duger till gärdsgård, resten kan ju användas till ved oavsett vad det är för arter!

Abysseri

  • Inlägg: 40
    • Södermanland
SV: Ved från betesmark
« Svar #3 skrivet: 01 apr-15 kl 21:38 »
Tack för svaren! Då vet jag att det kan eldas iaf

Måste de alltid klyvas för att torka bra till hösten eller kan jag bara kapa dem i rätt längd o stapla?
Tjocka som underarmar ungefär.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Ved från betesmark
« Svar #4 skrivet: 01 apr-15 kl 21:42 »
Jag brukar börja klyva pinnar när de är runt 5cm. Det beror på längden också, desto kortare, desto bättre torkar det även utan att man klyvt. Om man kapar med motorsåg kan man dra svärdet upp och ned längs stammen ett par gånger om man vill, för att få hål på barken och därmed snabbare torkning


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

316 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser