Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  baggen går med  (läst 2333 gånger)

pel

  • Inlägg: 47
    • Värmland
baggen går med
« skrivet: 04 apr-07 kl 01:25 »
Jag vet inte om jag är en oansvarig fårägare men min bagge går ihop med nyfödda lammungar.han har aldrig visat någon agg till dom tvärsom
Man hör att man måste dela på dom.Är det så,isåfall varför?
Dom går nu i en ganska liten lammninshage i väntan på att lammningen ska bli klar sen väntar betessläpp. Baggen har alltid gått med flocken,så han skulle nog bli frustrerad om han inte fick det.Gute är rasen jag har.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:baggen går med
« Svar #1 skrivet: 04 apr-07 kl 05:12 »
Jag hade samma system och hade aldrig några problem med aggressivitet mot egen avkomma, eller för den delen grannens.  Men nu får jag väl på skallen av någon!  Nåja, att djuren ger sig på varandra har ganska säkert med för trånga utrymmen att göra i första hand.  De vilda djuren klarar ju av det, åtminstone att skydda den egna avkomman.  Men de har det inte trångt, hur många andra problem de än har.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ninna b

  • Gäst
Re:baggen går med
« Svar #2 skrivet: 04 apr-07 kl 07:28 »
Jag har gotlandsfår 27 tackor, en kastrerad bagge och en `vanlig´bagge. Dom går tillsammans året om. Inga konstigheter med det.
Däremot får vi sära på bockarna och getterna men det beror inte på att handjuren är elaka utan för att damerna brunstar ganska snart efter förlossningen och en kull om året räcker länge.
Man får väl göra som man vill och som man tycker fungerar bäst hos en själv, eller....?

javill

  • Inlägg: 11410
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:baggen går med
« Svar #3 skrivet: 04 apr-07 kl 08:41 »
Jag har också gotlandsfår och mina tre baggar gick ihop med tackorna tills för en vecka sen. Anledningen att jag delade på dem var att den vuxna baggen snodde åt sig för mycket kraftfoder. Han hann nog sätta i sig tre-fyra ransoner av kraftfodret och det blir han bara tjock av. Så för att tackorna ska få mer av sitt kraftfoder och lite lungare så flyttade vi de tre herrarna och det har gått bra än så länge. Vi har inte fått några lamm ännu.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

leifhh

  • Gäst
Re:baggen går med
« Svar #4 skrivet: 04 apr-07 kl 09:25 »
Min plan var att jag detta år skulle ha behållit baggen. Men den djäkeln började stånga tackorna strax innan det var dags för lammning. Så ham hamnade i frysen istället. Jag hoppas på bättre utgång nästa år.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:baggen går med
« Svar #5 skrivet: 04 apr-07 kl 11:19 »
 Hos mina får funkar det inte med bagge året runt eftersom det då blir två omgångar lamm från många av tackorna, och det tycker jag är lite väl hårt mot dem...
 Mina raser är Åsenfår och Finullskorsningar.
                              Mvh
                           Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Milla0

  • Gäst
Re:baggen går med
« Svar #6 skrivet: 04 apr-07 kl 16:33 »
Jag har min bagge och en kastrerad ("baggett" ;D) som går ihop med tackorna året runt. Enda gången vi särar på djuren är under betäckningssäsongen OM vi har flera baggar.
Det har fungat bra och baggen är snäll mot allt och alla.
Baggarna brukar jag hålla undan när tackorna får kraftfoder.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:baggen går med
« Svar #7 skrivet: 04 apr-07 kl 18:17 »
Ja, feta baggar kan få urinsten.  Men va skönt att man inte va ensam om att bara låta dom göra som dom ville för det mesta.

Du med både får och getter:  Brukar baggar och bockar reagera olika på varandras damers brunst?  Det gjorde mina.  Jag hade alla i samma hage.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:baggen går med
« Svar #8 skrivet: 04 apr-07 kl 22:11 »
Jag trodde visst att med lantaraserna ordnar det sig självt.. att dom bara brunstar på hösten. Rätta mig om jag har missuppfattat..?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:baggen går med
« Svar #9 skrivet: 05 apr-07 kl 08:35 »
Har baggen ihop med tackorna, men eftersom det är min första fårsäsong, så har jag inga erfarenheter att tillföra. Han har blivit väldigt hoppig nu på våren, baggen.  Stegrar sig, skuttar etc. Vårkänslor?

Stångar väl inte direkt tackorna, men placerar man in ngt främmande föremål i hagen, så är han där och "flyttar på det". Tackorna lutar han sig mest mot för att skuffa undan vid fodertråget.

Tycker mest det är tackorna som stångar varandra av och till. De vågar väl inte ge sig på baggen. Han är ... större. Lite skillnad mot när de kom som halvåringar och han var lika stor som tackorna...

Hornen har börjat arbeta sig framåt igen på honom, kommer bli så vackert. Bra vakthund mot svampplockarna till hösten. Pedagogiskt foto på honom med horn, utskrivet och laminerat med "varning för baggen" och uppsatt på grinden till "svamphagen". Får se om ngn kommer syna bluffen...

Nåja, vilken vecka som helst har jag nya hagar klara... Då kanske jag kan separera baggen om det behövs. Idag kan jag det inte.

Fårstängsling... Pust.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:baggen går med
« Svar #10 skrivet: 05 apr-07 kl 13:54 »
Jag trodde visst att med lantaraserna ordnar det sig självt.. att dom bara brunstar på hösten. Rätta mig om jag har missuppfattat..?
I  alla fall Åsen och Värmlandsfår vet jag att de ofta får två "kullar" om man har baggen med hela tiden...
De lammar gärna i dec/jan och sedan någon gång i juli/augusti, inte alla tackorna men många.
                                        Mvh
                                    Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Milla0

  • Gäst
Re:baggen går med
« Svar #11 skrivet: 05 apr-07 kl 17:25 »
Jag trodde visst att med lantaraserna ordnar det sig självt.. att dom bara brunstar på hösten. Rätta mig om jag har missuppfattat..?
Så trodde jag också det var!
Jag köpte tre nya tackor i feb. som inte var dräktiga. Tänkte att det gör inget om de går tomma i år.
Men baggen tyckte annat. Hm!!
Så nu kommer det troligen lamm mitt i sommaren om mina misstankar stämmer. Det var inte vad jag önskade mig.
Men får väl se vad som händer. Hoppas jag har fel!

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:baggen går med
« Svar #12 skrivet: 05 apr-07 kl 18:30 »
 Förmodligen beror "Dubbelbetäckningar" och andra problem på att det egentligen inte är naturligt för baggen att vara med tackorna hela året....
 I "det fria" bildar oftast de vuxna baggarna egna flockar och hålls bara med tackorna i betäckningstider. Flocken med "familjegrupper" bygger på hondjur som är besläktade med varandra. Det är fascinerande att se att "Gammelmormor" tex ofta är med och kollar lammningar i familjegruppen.
 En av mina ungtackor miste sitt lamm och sedan lammade hennes mamma ett par dagar efter, det tacklammet fick dia båda tackorna och de turades om att locka med sig lammet, gissa om ungen blev tjock och präktig av all mjölk :)?
                                    Mvh
                                Charlotte
« Senast ändrad: 05 apr-07 kl 18:39 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

ninna b

  • Gäst
Re:baggen går med
« Svar #13 skrivet: 06 apr-07 kl 06:56 »
Gotlandsfår är bra på det viset att dom bara brunstar på hösten. Hur det är med Gutar som frågan gällde vet inte jag men det är säkert andra som kan svara på det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

340 gäster, 2 användare (1 dolda)
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser