Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ruvande höna och ljus  (läst 1034 gånger)

Jess79

Ruvande höna och ljus
« skrivet: 29 mar-15 kl 13:48 »
Vi har nu flyttat vår ruvande höna till ett eget boende, granne till de andra. Det nya boendet är dock inte värmeisolerat så det kan bli rätt kallt där, på natten speciellt. Vi har både belysning med timer där, men sen också en värmelampa. Nu kom vi ju på att den behövs ju dygnet runt och den avger ju ljus... Kommer hönan bli helt bortvillad nu med ljus dygnet runt...? Keramiklampa har jag läst om här på forumet, i hurdana butiker köper man sådana?
Hönan vår blev först lite uppskärrad när vi flyttade henne men la sig andra gången snällt på äggen igen och verkar nu vilja fortsätta ruva. Tummen upp att vi har kycklingar på torsdag! :)

sonja på slätten

• Halland
SV: Ruvande höna och ljus
« Svar #1 skrivet: 29 mar-15 kl 14:42 »
Hönmamman tar in kycklingarna under sig till natten, de behöver alltså ingen värmelampa då, åtminstone inte så länge alla får plats under hönan.
Jag köpte min keramiklampa på Willab tror jag.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Vivvi88

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 30 mar-15 kl 08:28 »
Jag har sett keramiklampor på Tradera för ca 100kr, vet dock inte om detta är "bra" pris...
Tänker mig att hönan påverkas av konstant ljus, kanske tappar hon grepp om hur länge hon har ruvat om det inte blir mörkt. Å andra sidan finns det ju höns som kan ruva i en evighet.. En tanke bara!

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 30 mar-15 kl 08:57 »
Ni vet jag ju inte var Jess bor, men inte behöver ruvhönor någon extravärme den här årstiden. De ligger ju väl inbäddade i sin bale.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Jess79

« Svar #4 skrivet: 30 mar-15 kl 11:48 »
Jag bor i österbotten, Finland. Så här kan ännu vissa nätter bli några minusgrader. Just den här veckan är nätterna runt 0. Men vi flyttade henne från ett värmeisolerat ställe till ett icke-värmeisolerat så då tänkte vi att vi köper en värmelampa till för säkerhets skull. Och så tänkte vi ha också ifall hon på nåt sätt inte skulle sköta sin uppgift som mor. ;) Första gången det här för både oss och henne. :)

Vivvi88

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 13 apr-15 kl 17:26 »
Hej igen :) blev det några kycklingar? Använde du värmelampan?

Dela detta:

* Inloggade just nu

631 gäster, 1 användare
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser