Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Storlek på hage för utegrisar  (läst 5542 gånger)

Caligari

• Dada
    • Östergötland
Storlek på hage för utegrisar
« skrivet: 29 mar-15 kl 12:06 »
Vi har tre linderödsgrisar som går ute hela året, två suggor och en galt. Nu läste jag i Landtsvinets häfte "Du och din gris":

"Linderödssvin mår bäst av att vara utomhus större delen av året. I hagen, som bör vara minst 400 m² per vuxen gris ..."

Våra grisar skulle alltså behöva 1200 m². Det känns jättestort, och vi börjar få ont om ytor. Vet någon här hur tanken bakom siffran 400 ser ut? Kan det räcka med mindre om man är beredd att fodra ordentligt året om, eller behöver de ändå den ytan med tanke på parasiter osv?

harstorp4.se

Znibban

• Skåne
SV: Storlek på hage för utegrisar
« Svar #1 skrivet: 29 mar-15 kl 13:44 »
Grisar bökar och vänder upp och ner på jorden, så det smartaste är nog att ha flera hagar. Varför inte låta grisarna böka rent på ogräset och ingå i växtföljden  ;D, så har du bara att harva inför nästa växtsäsong. Platsen har ju gödslats och bearbetats.
Grisarna får nya ställen att gå på och kanske det gör att de vill hålla sig till inhägnaden, annars är ju grisar rätt svåra att hålla instängda.....byter man hage med jämna mellanrum så minimerar man ju risken för att upp föröka  inälvsparasiter m.m.

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 29 mar-15 kl 15:53 »
Det är så vi har gjort hittills, men det fungerar nog inte i år. Därför funderar jag på hur stora ytor grisar behöver om man skulle ha dem i samma hage ett helt år, utan att flytta runt dem, och på hur siffran 400 m2 är beräknad. Minskar den om man fordrar rejält, eller behöver de ändå så mycket plats?
harstorp4.se

Weasel

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 29 mar-15 kl 16:32 »
Det är så vi har gjort hittills, men det fungerar nog inte i år. Därför funderar jag på hur stora ytor grisar behöver om man skulle ha dem i samma hage ett helt år, utan att flytta runt dem, och på hur siffran 400 m2 är beräknad. Minskar den om man fordrar rejält, eller behöver de ändå så mycket plats?

Siffran har nog inget med födosöksområde, alltså hur mycket mat de behöver. Gott om mat behöver de i vilket fall som helst. Det bör ha att göra med att de ska slippa stå i en lerhage som det blir om de får gå för trångt.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 1 användare
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser