Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bil som går på luft (komprimerad)  (läst 13956 gånger)

hasteus

Bil som går på luft (komprimerad)
« skrivet: 09 aug-04 kl 19:57 »
Läste några gamla trådar med gengasbilar och kom och tänka på en sak.

Har någon här bilar hört talas om en bil som går på komprimerad luft? 110 km/h och en räckvidd på 30 mil?  som kostar runt 75.000, ny. Vissserligen laddas den upp med el, dvs man har en (inbyggd) kompressor som fyller på lufttankarna men som lokalt miljöalterantiv är det ju intressant.
http://www.theaircar.com/

Måste erkänna att jag är nyfiken, ok kräver ju att du är inkopplad på fasta elnätet men vad tror ni? Som personlig bil om man inte åker allt för långa sträckor?  Misstänker att det tar en stund att tanka så man måste ju klara sig på 30 mil om dagen, men som pendlarbil till jobbet, jobbpoooler etc borde ju skattesubventioneras som tjänstebil  ;)

Mikael

« Senast ändrad: 09 aug-04 kl 19:59 av hasteus »

AntiUrban

• Backwoods Home
Re:Bil som går på luft (komprimerad)
« Svar #1 skrivet: 10 aug-04 kl 09:37 »
Den här går på hästskit!
http://selectmotors.net/steambike.htm

apeman

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 sep-04 kl 21:04 »
Tycker att den bilen verkar grymt spännade,
hoppas på att få jobb snart så man kan skaffa
sig en AirCar.

Har räknat ut att kostnaden per mil blir mellan
53 och 125 öre ;D.
Grymt driftsnål alltså.
Häftigaste med bilen är att
man kan andas luften som kommer direkt ut från
avgasröret.

läste om bilen i ett nummer av Illustrerade vetenskap.
« Senast ändrad: 25 sep-04 kl 21:06 av Gimli »

red

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 06 okt-04 kl 20:19 »
Hur kommer det sig att bilarna inte fått större spridning? Jag menar, en bil som går billigt och rent, som dessutom är billig i inköp - varför inte? Kunde man tanka som vanligt på stationerna skulle det inte vara några problem att åka långt heller. Verkar fuffens, eftersom man aldrig hört talas om detta.
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 21 sep-05 kl 22:42 »
Räkna ut hur stort tryck eller stor tank som behövs.
Räkna ut vad kompressorn tar för att få upp lufttrycket.
Det hela verkar som ett skämt!
Liknar det som att använda en generator driven av en bilmotor som går på vätegas, för att sönderdela vatten, och köra på vätet, altså tanka med vatten. Det går för den optimistiske blåögde att köpa en ritning på nätsajter.

Jag betvivlar inte att det går att köra en bit med tryckluft, men då måste t.ex ett vindkraftverk trycka in luften, fartvinden räcker inte.

Jag ger mig först när jag är motbevisad!
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

skipper

« Svar #5 skrivet: 22 sep-05 kl 06:49 »
jo, det var så vitt jag vet ett bedrägeri... Funkar tyvär inte!

// lasse

Rizz

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 24 sep-05 kl 15:58 »
Jag är ganska säker på att jag hört att det här inte fungerar. Om jag minns rätt (Det var flera år sedan jag hörde detta) så backade ett land i europa (Minns inte vilket) ur i sista stund då de kom fram till att det fungerar riktigt dåligt (Fungerar knappt alls). Sen försökte de få med Brasilien i projektet också (Tror jag). Sidan såg jag för flera år sedan och om jag ska vara ärlig så känns den ganska oprofessionell.

Citera
How it works

Our engines have attracted much curiosity and prompted many questions. For various reasons, one of which is industrial secrecy, we haven´t published all technical details on this site.

However, over the coming months, just before we begin serial production, we´ve decided to reproduce an unprecedented amount of information and data on the famous "MDI Air Car".
Just det här har jag för mig stod där då också.
« Senast ändrad: 24 sep-05 kl 16:01 av Rizz »

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #7 skrivet: 10 okt-05 kl 21:33 »
Hehe.

Bryter man ned det här i bitar: Om man driver en kompressor med el varför inte driva hjulen i stället. Går ju bort en del energi i den "extra utrustningen".

Jan M Hedlund

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 20 okt-05 kl 19:43 »
Den här går på hästskit!
http://selectmotors.net/steambike.htm

Otroligt den skulle man vilja ha en ritning på, vilken pryl att  komma åkande på.

norse

• -
« Svar #9 skrivet: 21 jan-06 kl 00:35 »
På TVNorge (en norsk kanal) ble "luftbilen" presentert i kveld.
Det var i programmet Beyond Tomorrow episode 17.

www.beyondtomorrow.com.au/stories/ep17/frenchaircar.html  
(www.theaircar.com)
 Denne er tidligere omtalt i norske Dagbladet:
www.dagbladet.no/kunnskap/2002/10/30/352595.html

Det ble også vist et australsk kjøretøy/fordon som gikk på luft.Motoren i dette var mye lik en wankelmotor.
www.beyondtomorrow.com.au/stories/ep17/aussieaircar.html
(www.engineair.com.au)

Interessant!

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 21 jan-06 kl 12:23 »
Komprimera luft genom nedkylning kostar energi, luften blir bärare av denna energi. Man slipper utsläpp där man kör, men miljökostnaden gömmes. Dessutom är detta en lätt bil, långsam dessutom, närmast en moppebil, med en räckvidd som i prospektet är överdrivet(En ultralätt bil kan gå på långsamt på slätan med solceller, exempel finns i Australen).
En bra diesel på några hästkrafter, ger en liten farkost lång räckvidd, och lätt kan köras på miljöbränsle.

Tanken måste ha såväl styrka som isolering, för att lagra luft i så låg temperatur, sådant är bara ekonomiskt med jättetankar.  Tror att det är en bluff eller ett experiment, som har små möjligheter att realiseras och efterfrågas.

Priset på bilen  eller driften är inte särskillt realistiskt, om inte milliontals tillverkas i ett låglöneland och alla skatter tas bort på bilen och luften.

Man har hört talas om luftaffärer förrut!
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

hasteus

« Svar #11 skrivet: 21 jan-06 kl 13:05 »
Japp är fortfarande skeptisk, men hoppfyllt nyfiken eftersom tekniska terorin bakom måste vara tillräckligt bra för att fortfarande övertyga bidragsgivarnas tekniska stab. Den kan tydligen inte kan avfärdas direkt, kritikernas agrument är ju inte starkare än bilens egen reklam och gamla bidragsgivare har inte stämt dom ;)

Men visst är man skeptisk, först och främst är komprimerad luft inte särskilt högvärdig energi, kostar mycket energi att komprimera och tankarna väger mer än blybatterier. Problemet är ju att  även om man idag kan göra fantastiska elturbiner som med 300 bars tryck kanske kan "göra en elbil" så  kördu inte bilen till tanken är tom som med bensin, du kör den till trycket är för lågt och 300bar har du bara just precis när den är nytankad....

Problem nummer två är att den borde ju vara färdigutvecklad sedan länge ...   :P

Richard

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 21 jan-06 kl 21:21 »
Komprimera luft genom nedkylning kostar energi, luften blir bärare av denna energi. Man slipper utsläpp där man kör, men miljökostnaden gömmes. Dessutom är detta en lätt bil, långsam dessutom, närmast en moppebil, med en räckvidd som i prospektet är överdrivet(En ultralätt bil kan gå på långsamt på slätan med solceller, exempel finns i Australen).
En bra diesel på några hästkrafter, ger en liten farkost lång räckvidd, och lätt kan köras på miljöbränsle.

Tanken måste ha såväl styrka som isolering, för att lagra luft i så låg temperatur, sådant är bara ekonomiskt med jättetankar.  Tror att det är en bluff eller ett experiment, som har små möjligheter att realiseras och efterfrågas.

Priset på bilen  eller driften är inte särskillt realistiskt, om inte milliontals tillverkas i ett låglöneland och alla skatter tas bort på bilen och luften.

Man har hört talas om luftaffärer förrut!
det låter iaf bättre än en bensinmotor som blåser 70% av bransle rakt ut i luften... ;D

Filip Skräplund

« Svar #13 skrivet: 21 jan-06 kl 21:50 »
Det verkar vara svårt att åstadkomma några underverk i den Newtonska världen.
Kanske är det bättre att gå och cykla lite mer i väntan på att man lyckats med teleportation i makroskala.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

ollebolle

« Svar #14 skrivet: 21 jan-06 kl 22:20 »
Dessutom blir man glad av motion.

Sur blir man av att folk försöker luras. Det här är ett exempel på bondfångeri. Bilen går nog inte särskilt långt.

Richard

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 22 jan-06 kl 09:38 »
Du betalar 25% moms på energiskatt,nånting som är helt olagligt ...
Vem blir nu lurad?

MDI använder precies samma som en elbil ingen energi när den står i ko,du kan tanka när du jobbar eller söver.

Bo

Inte nödvändigtvis
« Svar #16 skrivet: 22 jan-06 kl 11:30 »
Det finns väl kompressionsmetoder som inte ger dessa förluster.

Jag vet om en.

Jesper

« Svar #17 skrivet: 04 jun-07 kl 18:45 »
En spegling (på svenska)  http://www.theaircar.se/

loy

« Svar #18 skrivet: 10 jun-07 kl 14:42 »
Hej
Jag blev också intresserad av artikeln. exakt hur den fungerar förstår jag inte riktigt kanske någon här kunde förklara. Avgaserna var ju bara kall ren luft på minus 10 till 20 grader och det passar ju perfekt för att motverka den globala uppvärmningen. Kvävgas är ju en restprodukt vid destillering av luft så den finns ju det ett överskott av det är ju bara att fylla lufttankarna med det.Enda minuset med bilen skulle ju vara vad som händer i fall tryckluftstankarna med luft exploderar. Har även läst en artikel om en tryckluftsdriven motorcykel. Som fungerade på en liknande princip.Mycket intressant!!

loy

« Svar #19 skrivet: 10 jun-07 kl 17:52 »
Har funderat på energiåtgången i luftbilen. Det är ju helt riktigt att när jag komprimerar luft till flytande form kyls den mesta energin bort. Men omvänt gäller också sk fasomvandlingsenergi. Alltså när flytande luft återgår till gasform återvinns energin. Är det detta som utnyttjas i luftbilen?  

Dela detta:

* Inloggade just nu

408 gäster, 2 användare (1 dolda)
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser