Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Få ordning på orörd mark för odling  (läst 4933 gånger)

Nikenik

• -
Få ordning på orörd mark för odling
« skrivet: 24 mar-15 kl 20:45 »
Bor nu ett tag framöver på en gammal gård. Tror ingen bott här sedan -98, och hagar och marken runt bodarna har fått växa fritt sedan dess...
Jag undrar hur ni skulle göra för att "få ordning" på marken? Jag skulle t.ex gärna vilja ha höjda odlingsbäddar och en gång i mitten upp till utedasset (se bild).

Vill gärna ha en liten "hobbyodling" på permakultur/Sepp Holzer-vis. Örter, sallad, rotfrukter och jordförbättringsväxter blandat om vartannat.
Det ser ju så fint ut på bilderna i böckerna, men hur börjar jag när marken ser ut såhär?  ???

I bodarna finns nog alla gamla trädgårdsverktyg man kan tänka sig. Har också hittat en jordfräs och en gräsklippare...
Jag gör gärna det mesta för hand då jag ser det som terapi och egentligen inte har någon brådska med det. Vore trevligt att få lite grönska runtom. Ställen där fåglar, bin och insekter kan leva så man har något att titta på, om ni förstår vad jag är ute efter.

Märker jag går och snubblar hela tiden på alla tjocka tuvor överallt...

• Gäst
SV: Få ordning på orörd mark för odling
« Svar #1 skrivet: 24 mar-15 kl 21:48 »
Vårt hade stått sen -75. Vi började med lie, slåtterbalk och trimmer för att slakta tuvorna. Sen gick det att klippa sakta och försiktigt med motorgräsklippare. Nu har vi ganska mycket gräsmatta med allt möjligt mer än gräs i. Tror det är rätt bra att i alla fall börja med att ha gräsmatta och sedan göra odlingar. Gräsmattan trycker ner tistlar och annat så att de blir svagare om man klipper ofta. Sen när vi startat odling har vi vänt ner gräsmattan och handrensat. Strunta i jordfräsen. Vet inte vad man ska ha en sådan till. Vi får tillräckligt med grönmassa från gräsmattan för att kunna täckodla ett par hundra kvadrat ungefär. Resten tar vi från vallen. Vi har sparat en hög kant utåt för att det är trevligt att ha kvar lite av det vilda. Fjärilar och insekter.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 24 mar-15 kl 22:11 »
Skall man ha upphöjda bäddat måste man ju tillföra jord. Men om man vill odla direkt i marken så måste man som sagt bli kvitt tuvorna. Har man gott om tid kan man täcka med någon tjock presenning eller liknande. Utan ljus dör gräset och rötterna förtvinar så tuvorna inte blir så sega. Då kan man köra igenom jorden med jordfräs för att luckra upp. Annars kan man gå ut med spade och gräva upp tuvorna och vända på. Då dör det mesta av gräset också. Gör man det nu och låter tuvorna ligga till början på maj så är nog gräset dött, då är det lagom att fräsa och så.

Nikenik

• -
« Svar #3 skrivet: 24 mar-15 kl 23:54 »
Jord finns det lite. Uppskattningsvis 2m3 liggandes i gödselstacken. Sedan finns det en stor jädra kvisthög, en bod smockfull med ved (från -98 gissar jag) och ett gäng halmbalar på loftet i ladan.
Funderar på att göra en såndär "hugelkultur" av dom sakerna, på ett litet ställe iaf... 

Men det är rätt mycket mark kvar, och även om jag skulle dra igång halmbalsodling och en massa hugelkulturer så är det ändå två stora hagar kvar. Och eftersom gården inte är min känner jag nog inte för att riva upp varje tuva för hand där...
Har läst att om man skaffar grisar plöjer ju dom upp vad som helst inom någon månad, men blir ett rätt stort projekt att skaffa grisar.

Hur skulle ett gäng kaniner trivas i hagen på bilden? Om man bygger en "kanintraktor" man flyttar runt. Eller höns...

Eller kan jag t.ex gräva 2-3 hål per m2 i hagen där jag vänder på tuvorna, lägger dit några frön och lägger på lite jord? Tänker om man kunde få lupiner, solrosor, senap, bönor och andra gröngödselgrödor att växa och sprida sig har jag bra jord jag kan plöja nästa år och under tiden kommer det blommor, bin och fåglar. Skulle det funka?

kurt

« Svar #4 skrivet: 25 mar-15 kl 07:25 »
Du kan aldrig få något som konkurrerar ut gräset utan att vända jorden (eller täcka över allt!)

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #5 skrivet: 25 mar-15 kl 09:26 »
Du kan aldrig få något som konkurrerar ut gräset utan att vända jorden (eller täcka över allt!)

Med extra gödning så är det ganska lätt att få nässlor eller kirskål att konkurrerar ut vanligt gräs. Är man en riktig Alternativare så är det helt självklart att äta nässlor och kirskål. Är jorden rätt så är även jordärtskockan duktig på att hålla nere ogräset
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 25 mar-15 kl 15:41 »
Jag skulle lägga ut tidningar eller papp, sen skulle jag lägga den brunna gödseln ovanpå ( minst ett par decimeter) och så i den. Du får ett land att odla i redan i år, och du får en bra bearbetning av dina jordtorvor, för det sköter maskarna. Var bredd på att du får vattna ganska mycket första året.
kretslopp

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #7 skrivet: 25 mar-15 kl 15:59 »
Platsen ser bra ut för odling, men det kommer ta ett tag att få ordning på den. Med tanke på att du inte äger och ska bo där "ett tag framöver" föreslår jag att du odlar upp lagom mycket. Ta lite efterhand, så att du å ena sidan bidrar till att förbättra tomten, å andra sidan inte gör orimligt mycket på ett ställe som du kanske ska lämna om t.ex. ett par år.

Jag föredrar normalt att etablera bäddar genom täckning. Som jag gör det tar det två år. Andra går snabbare fram. Jag har gjort så också ibland och fått det att fungera, men då har jag fräst först.

Eftersom det är så tuvigt bör du börja med slåtterbalk och få lite hävd på gräset, som Rubensgården skrev.

Det är inte helt nödvändigt att ha extra jord för att göra upphöjda bäddar. Till pallkragar är det nog nästan nödvändigt, men om du kupar upp bäddar så kan du utvinna jord på platsen efterhand, dels genom att ta lite från kanterna, dels genom att jorden blir luckrare och luftigare efterhand.

Nikenik

• -
« Svar #8 skrivet: 24 apr-15 kl 18:48 »
Har precis startat en liten halmbalsodling brevid "uteplatsen" (stället jag har min trästol på brevid vattenslangen). Kanske återkommer med uppdatering om den, om det blir bra. :P

Några meter från min uteplats finns en putsad murad stenvägg i rakt söderläge som får väldigt mycket sol. Där växer det nu bara gräs, maskrosor och några nässlor.
Funderar på att odla lite majs där längs väggen. Är det bara att vända på gräset närmast väggen, lägga på lite matjord och plantera några majskorn?

Tännlappen

• -
« Svar #9 skrivet: 24 apr-15 kl 19:54 »
... :) Till utedasset blir det nog en naturlig stig .... Längs den murade väggen kan du gräva typ i små fyrkanter så du lätt får upp tuvorna och kan ruska dom sedan rota igenom jorden efter ogräs med en klohacka eller typ kultivatorhacka. Torkad hästdynga går ju bra att blanda ner. Vid större odling använd jordfräsen...fräs ordentligt...vänta en vecka fräs igen...gå igenom den frästa ytan med kultivator eller räfsa...odla potatis där. Fungerar inte jordfräsen så får man gräva små fyrkanter och ruska tuvorna där också.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #10 skrivet: 24 apr-15 kl 20:09 »
Ett par kanintraktorer på ängen är skitbra.
Dock skulle jag nog först gått över med en röjsåg för att slå ner allt som står upp, om du inte får igång kaninerna direkt så får du köra så ett par varv under sommaren.

Ett ganska lättvindigt sätt att bryta mark är faktiskt att inte bryta den alls.
Du har juh halm och sånt gammalt skrev du.
Skaffa en massa kartong spika ihop en odlingsram som är 25-30 cm hög lägg pappen i botten och fyll på med halm till kanten. Skall du odla redan i år så lägg ett lager jord i botten och potatis ovanpå. Sedan halmen. När potatisen tittar upp så täcker du med gräsklipp då det måste vara väl solskyddat.
Efter 1 år så är det lätt att gräva om jorden.
Annars så fyller du på med löv och grejer till hösten på med ett lager halm över vintern så kan du odla potatis ett år till.

Bäddar till annan odling blir jobbigare om du vill igång redan i år.
Men utrustar du dig med en stallgrep så är det ganska lätt att gräva och det är lätt att få upp rötterna och dela på tuvorna. Har du skaffat höns så är dom givna spekulanter på detta.
Dom älskar sånt. Gör dessa bäddar långa och smala ta av jorden från gödselstacken för att förstärka och odla morötter eller vad du nu gillar.
Squach funkar bra i gödseljorden.
Och gräsklipp det använder du till att täcka all jord som är öppen och outnyttjad.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Nuffield

• Västerbotten
« Svar #11 skrivet: 24 apr-15 kl 22:44 »
Slåtterbalk för att få bukt med tuvorna? Jag tycker det låter lite som att rekommendera fårsaxen till att klippa ner en vildvuxen häck. Tuvor är besvärliga även om man kör med rotor- eller trumslåtter. Med balk är det i princip hopplöst enligt min erfarenhet. Även plöjning är ett elände om det är tuvigt. Jag hade kollat om det fanns en bonde i närheten som äger en sån här: https://www.google.se/search?q=slagsl%C3%A5tter&biw=1920&bih=969&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=Kak6VcLrLsiP7AaphIGABQ&ved=0CAcQ_AUoAg Har lite olika namn: vertikalklippare, slagklippare, betesputs, slagslåtter osv. Sen hade jag bett samma bonde att plöja marken. Ju färre skär plogen har desto bättre när det kommer till mark som inte brukats på länge. Eller som skogsvilde skriver att inte bryta marken alls.

Inte i linje med din önskan om att göra det "mesta för hand", men det snabbaste och mest rationella sättet  :-[

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #12 skrivet: 24 apr-15 kl 22:54 »
När jag tänker efter lite noggrannare så har Nuffield rätt. Detta är min erfarenhet. Jag har fått ordning på en stor tomt (1,3 ha=avstyckat småbruk) där det var mycket tuvor. Nu använder jag självgående slåtterbalk där, men i början gick det knappast. Det blev alldeles för mycket stopp och maskinhaverier när jag försökte använda slåtterbalk. Det som funkade var en s.k. släntklippare eller slyklippare. Det är en extremt kraftig "walk-behind"-maskin, i princip en betespuits med en halvmeters arbetsbredd. Efter att ha tuktat tuvorna med den maskinen i några år gick det att slå med slåtterbalk. Jag försökte först få dit någon bonde med jordbrukstraktor och betesputsare, men lyckades inte. Annars hade det troligen varit mer rationellt, men eftersom tomten är kraftigt kuperad och de gamla åkerlapparna är mycket små, så hade allt inte gått att slå med jordbrukstraktor.

Nikenik

• -
« Svar #13 skrivet: 24 apr-15 kl 23:10 »
Inte i linje med din önskan om att göra det "mesta för hand", men det snabbaste och mest rationella sättet  :-[

Har aldrig påstått jag skulle vara särskilt rationell. ;)

Jovisst, en sådan skulle ju göra susen. Men har redan bett mina "bondbekanta" om så många tjänster när jag byggde vagnen jag drar mig lite för att fråga. Tar ju säkert en halv dag att köra upp allt.
Och om jag odlar upp allt och gör för fint här på gården kommer nog ägarna på bättre tankar och vill sälja, och då måste jag flytta!  :o

Tror att min odling nu första året inte blir så mycket mer än 3-5 halmbalar med örter och tomater, lite majs där vid stenväggen och eventuellt ett litet potatis/grönsaksland jag anlägger med kartong, gräsklipp och tidningar för att testa. Kanske ändrar mig i mitten på sommaren och plöjer upp större delen och sår gröngödsling inför nästa år.
Har ju inte riktigt gjort vagnen klar än. Behöver kanske först ett riktigt kök med köksluckor jag kan laga maten jag tänkt odla. :)

Tännlappen

• -
« Svar #14 skrivet: 24 apr-15 kl 23:13 »
...Man ska även titta efter spår eller tecken var dom tidigare boende har odlat någonstans....Kan säkerligen vara ett bra Place att röja upp.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #15 skrivet: 24 apr-15 kl 23:23 »
...Man ska även titta efter spår eller tecken var dom tidigare boende har odlat någonstans....Kan säkerligen vara ett bra Place att röja upp.

Ja - bra.

Fler metoder mot tuvor:
Getter lär kunna få bukt med tuvor.
Elda tuvorna tidig vår tror jag man kan komma långt med, med vederbörliga säkerhetsåtgärder. Att sätta igång och elda gräsmark som inte slogs eller betades ifjol ska man dock vara mycket försiktig med. Eller ens att elda i närheten av sådan mark.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #16 skrivet: 25 apr-15 kl 14:16 »
Jag hade nog också försökt börja med att elda små partier i taget. Men, då behöver man veta vad man gör och väderförhållandena ska vara bra. Perfekt om du känner någon som är van som kan vara med och hjälpa till. Sen är det lättare att se vad som är vad. Efter det hade jag nog kört gräsklippare över allt och valt ut några ställen att odla på och då helst där det varit trädgårdsland tidigare.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Nikenik

• -
« Svar #17 skrivet: 10 maj-15 kl 21:55 »
Lite uppdatering.

Hittade en lie i ladan. Efter två timmars sandpapprande, slipande, smörjande och polering gav jag mig ut och gjorde denna lilla gång upp till rishögen på under 10min.

Inte så snyggt, och kanske lite svårt att se vilken skillnad det blev, men gick från "puckelpist" till "lång gräsmatta" med lien. Får man bara upp tekniken så kan jag nog slå ned alltihop på några timmar. Rätt jobbigt var det, men ändå skönt att gå ute i lugn och ro i sitt "anletes svett". :)

Nu är planen att bygga en "hugelkultur" av rishögen och gräset jag slår. Funderar på att göra några sådana där "seed bombs" med senapsfrön, ärtor och klöver och kasta ut efter jag slagit gräset på resten av marken.
Vad tror ni om det?

Tuvorna var rätt tjocka.

be11man

« Svar #18 skrivet: 10 maj-15 kl 22:03 »
Jag hade lagt ut presenningar som får ligga ett tag, vilket dödar växtligheten, sen hade jag kört med jordfräsen.

be11man

« Svar #19 skrivet: 10 maj-15 kl 22:05 »
Gäss är också väldigt effektiva på att bearbeta gräsmark. Då får du gödslat på köpet, samt några goda middagar till hösten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 2 användare
evigheten, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser