Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En massa basic-frågor  (läst 1634 gånger)

Zojp

• -
En massa basic-frågor
« skrivet: 24 mar-15 kl 11:18 »
Jag tänkt börja kläcka lite kycklingar i liten skala och har läst de flesta trådar om det här, men har ändå en flock frågor kvar.

SÅ -
-  Hur vet säljaren av avelsägg att de är befruktade? Kan man riskera att få obefruktade ägg? Och hur länge kan de ligga hos en säljare och sedan skickas till mig.    Som jag förstått det så ska jag också ha dem liggande någon dag innan jag stoppar dem i kläckaren, eller? Alltså - hur länge överlever embryot utan värme?
-  Ska man plocka ut kycklingarna ur kläckaren efterhand de kläckts, eller ska man vänta in till alla kycklingarna är ute?
-  Ingen mat förrän efter ett par tre dagar har jag förstått, men om de inte kläcks samtidigt då - har man dem då i olika "flockar" tills alla är gamla nog att äta?
-  Värmetak eller värmelampa? Ska man först ha tak när de är pyttiga och sedan lampa när de blir lite större, eller kan man ha lampa hela tiden?
-  Vilken temperatur ska de små ha under taket / lampan? Går väl att reglera med höjden över dem, eller?
-  Tänkte bygga ett eget litet hus för kycklingarna - behöver de ha en liten utegård, eller släpper man ihop dem med de stora när de börjar behöva gå ut?

Jag tänkte köpa en covatutto 16, en ägglysare och en värmekälla - behöver man något mer som underlättar för en nybörjare?

Vore jätteglad om någon har lust att svara - och jag kommer säkert att bombardera er med fler frågor innan jag fått kläm på detta  ;)

olivia.k

• Jämtland
SV: En massa basic-frågor
« Svar #1 skrivet: 24 mar-15 kl 11:47 »
Bäst måste väl vara att ha en värmelampa ganska nära, men ändå göra det möjligt så att kycklingar kan gå ifrån om de tycker det är för varmt. De ska inte behöva ligga och stekas under värmen hela tiden.

När de kläcks så klarar de sig utan mat något dygn, och lär inte äta om de inte vill ha. Det finns ingen anledning att vänta med att servera mat. Även om man har naturruvade kycklingar så kan vissa kläckas 2 dygn senare än den första så lika bra att ställa fram mat på en gång annars lär du väl få kycklingar som svälter ihjäl om du tänker vänta i 3 dagar med att servera mat. Vatten ska de ha också, men se till så de inte drunknar.

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 24 mar-15 kl 13:27 »
Säljaren av avelsägg vet aldrig om äggen är befruktade men kan förhoppningsvis (om det är en seriös säljare) med stor sannolikhet säga att de är det eftersom hen antingen ruvat egna ägg från flocken nyligen och dessa varit befruktade eller knäckt en större mängd ägg och sett att de var befruktade. I båda fallen är det ju inte de aktuella äggen som kontrollerats men har befruktningen varit god i de ägg man tittat på är de förmodligen detsamma i alla ägg från gruppen.

Utvecklingen av kycklingen startar inte förrän ägget läggs i kläckaren så även om äggen värpts olika dagar kommer de att kläckas med bara någon dags intervall.

Du kan välja antingen värmelampa eller värmetak. Båda hissas upp (vissa värmetak har även tempreglering) vartefter kycklingarna inte behöver så mycket värme. Jag använder bara värmetak då det är smidigare på många sätt (blir inte lika varmt=> ingen brandrisk, mycket mer energisnålt, inget ljus som kan störa under natten).

Du reglerar temperaturen under lampa/tak genom att höja och sänka. En bra regel är att om kycklingarna ligger i en hög mitt under lampan/taket är det för svalt och om de sprider ut sig utanför lampan/takets område är det för varmt. De ska ligga lagom (vilken tydlig instruktion, eller hur) tätt under lampan/taket men inte på varandra.

Tänk verkligen efter hur stor kläckare du vill ha. En för 16 ägg kan tyckas alldeles lagom i början men, tro mig, aptiten växer. Glöm inte att du nog aldrig får ett 100 % lyckat kläck, alltså att alla ägg blir kycklingar. Jag brukar vara nöjd med 75-80%. Och då har jag egna ägg. Ska man ta ägg som transporterats, kanske t.o.m. med post, så minskar kläckbarheten. När dina kycklingar sedan är framme så är minst hälften tuppar. Säg att du i ett lyckat kläck med bra ägg där inget går speciellt på tok får 5 hönor från din 16-äggskläckare. Sedan kan det hända saker med kycklingarna under uppväxten osv. osv..... Tänk igenom ordentligt om du verkligen inte ska ha en större kläckare. Man behöver ju inte fylla kläckaren helt om man vill kläcka färre ägg men du har möjlighet att kläcka fler.
« Senast ändrad: 24 mar-15 kl 15:30 av Kanin-Eva »
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Weasel

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 24 mar-15 kl 15:12 »
Utvecklingen av kycklingen startar inte förrän ägget läggs i kläckaren så även om äggen lagts olika dagar kommer de att kläckas med bara någon dags intervall.

För att förtydliga vad kanineva sa så ska du alltså inte lägga in äggen i kläckaren efterhand som de värps, utan man samlar ett gäng först, sen lägger man in alla på samma gång och startar kläckaren. Kycklingarna ska kläckas samma dag, eventuellt två dagar efter varandra, det blir inte bra om de är utspridda över många dagar.

Och så håller jag med om att en 16-äggskläckare är poå tok för lite, även om man inte vill ha så många kycklingar.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Zojp

• -
« Svar #4 skrivet: 25 mar-15 kl 16:28 »
Hmmm, många tycks vara överens om att man inte ska köpa för liten kläckare ...
Men man kan väl kläcka flera gånger på ett år, eller?
Jag tänkte att om jag kör en kläckning så snart jag köpt mojängen, och sedan ytterligare en direkt när de första är klara, så kanske  man kan ha sådan tur att det blir tillräckligt många för att jag ska klara både återväxt för äggproduktion, höken och t o m eventuellt något i frysen. Jag vill inte ha mer än fem-sex hönor över vintern, och det är vad jag redan har nu.

Tänker jag fel? Kan man inte kläcka typ hela tiden? (Förutsatt att jag har ett tillräckligt stort kycklinghus där de kan växa till förstås.)

Weasel

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 25 mar-15 kl 17:03 »

Tänker jag fel? Kan man inte kläcka typ hela tiden? (Förutsatt att jag har ett tillräckligt stort kycklinghus där de kan växa till förstås.)

Jo visst kan man det. men man blir beroende... kanske du slipper det beroendet :-[
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

poze

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 25 mar-15 kl 21:10 »
Enda svåra med att "bygga" en kläckare är att slita sig från datorn och göra det.. det finns relativt billiga termostater (200-800:-) datorfläkt och en transformator med ett par glödlampor i en låda. Detta kan göras på hur många sätt som helst.. priset på hobbykläckare är inte motiverat, lika tokhögt som "avelsägg" av hobbyraser..

Bifogar en bild på min.. får plats med ca 400 ägg om man inte packar dom och det är en byggfläkt så jag kan torka saker i den, den går att ställa på vedspisen eller ta in varmluft från extern källa typ sol om man inte vill använda elen.. 100 till 950 w termostat och hygrostat.. kostade mig 290:- för termostaten resten är hittat återbrukat och tillverkat.. kan pula ihop en om du vill, kostar lite docl för jag har slut på en del delar.....
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #7 skrivet: 25 mar-15 kl 21:24 »
Glödlampor??? Finns väl inte längre?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

698 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser