Jag tänkt börja kläcka lite kycklingar i liten skala och har läst de flesta trådar om det här, men har ändå en flock frågor kvar.
SÅ -
- Hur vet säljaren av avelsägg att de är befruktade? Kan man riskera att få obefruktade ägg? Och hur länge kan de ligga hos en säljare och sedan skickas till mig. Som jag förstått det så ska jag också ha dem liggande någon dag innan jag stoppar dem i kläckaren, eller? Alltså - hur länge överlever embryot utan värme?
- Ska man plocka ut kycklingarna ur kläckaren efterhand de kläckts, eller ska man vänta in till alla kycklingarna är ute?
- Ingen mat förrän efter ett par tre dagar har jag förstått, men om de inte kläcks samtidigt då - har man dem då i olika "flockar" tills alla är gamla nog att äta?
- Värmetak eller värmelampa? Ska man först ha tak när de är pyttiga och sedan lampa när de blir lite större, eller kan man ha lampa hela tiden?
- Vilken temperatur ska de små ha under taket / lampan? Går väl att reglera med höjden över dem, eller?
- Tänkte bygga ett eget litet hus för kycklingarna - behöver de ha en liten utegård, eller släpper man ihop dem med de stora när de börjar behöva gå ut?
Jag tänkte köpa en covatutto 16, en ägglysare och en värmekälla - behöver man något mer som underlättar för en nybörjare?
Vore jätteglad om någon har lust att svara - och jag kommer säkert att bombardera er med fler frågor innan jag fått kläm på detta