Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Återinförande av skatter?  (läst 5203 gånger)

Gröfre Slissing

• -
Återinförande av skatter?
« skrivet: 23 mar-15 kl 09:34 »
Hej!
Regeringen hotar med att återinföra arvsskatten och värnskatten. Hur lång tid kan det ta att sätta dessa hotelser i verket ; hur länge kan man ge sina barn några kronor utan att staten tar en del?

Hälsning!
G S
« Senast ändrad: 23 mar-15 kl 13:15 av Gröfre Slissing »
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Ett svart får

• Bohuslän
SV: Återinförande av skatter?
« Svar #1 skrivet: 23 mar-15 kl 09:47 »
Jag vet inte men det går nog undan. Staten är i desperat behov av pengar för att finansiera alla sina dumheter.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #2 skrivet: 23 mar-15 kl 09:48 »
Med dagens regering så kan det gå fort och det är inte helt säkert att det blir en övergångsperiod där man fortfarande kan ge bort gåvor till sina barn
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

kurt

« Svar #3 skrivet: 23 mar-15 kl 10:20 »
Hej!
Regeringen hotar med att återinföra arvsskatten och värnskatten. Hur lång tid kan det ta att sätta dessa hotelser i verket ; hur länge kan man ge sina barn några kronor utan att staten tar en del?

Hälsning!
G S

Och vart finns referensen? Vad jag vet så har ju aldrig värnskatten ens avskaffats, hur kan den då återinföras?

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 23 mar-15 kl 11:02 »
Men har regeringen majoritet i riksdagen för att återinföra skatter? Eller räknas det som budgetfrågor och går under decemberöverenskommelsen? I sådana fall kanske det kommer redan i vårbudgeten som väl snart skall presenteras

Beppo

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 23 mar-15 kl 11:46 »
Det du refererar till är troligen LO och SACOs förslag om att återinföra arvs- och gåvoskatt, samt slopning av värnskatt (värnskatten finns idag).

Socialdemokraterna har inte på agendan att återinföra arvs- och gåvoskatt, så du behöver inte oroa dig för dig under de kommande :)

http://www.dn.se/debatt/slopa-varnskatten-och-infor-arvs-och-gavoskatten-pa-nytt/

kurt

« Svar #6 skrivet: 23 mar-15 kl 12:21 »
Det du refererar till är troligen LO och SACOs förslag om att återinföra arvs- och gåvoskatt, samt slopning av värnskatt (värnskatten finns idag).

Socialdemokraterna har inte på agendan att återinföra arvs- och gåvoskatt, så du behöver inte oroa dig för dig under de kommande :)

http://www.dn.se/debatt/slopa-varnskatten-och-infor-arvs-och-gavoskatten-pa-nytt/

Men jag kan ju inte tänka mig att TS skulle kunna blanda ihop regeringen med två av de största fackföreningarna (varav det ena dessutom är borgerligt)?

Gröfre Slissing

• -
« Svar #7 skrivet: 23 mar-15 kl 12:38 »
Hej!
Jo, jag hade fel, och jag har rättat till det. Värnskatten finns ju, det var väl den som skulle bort. Det var bara arvsskatten jag är rädd skall snabbinföras.

G S
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #8 skrivet: 23 mar-15 kl 12:41 »
Om du ändrar ditt första inlägg så ser den följande dialogen konstig ut.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #9 skrivet: 23 mar-15 kl 12:41 »
LO driver folk i döden med hot om kommande arvsskatt  ::)

Gröfre Slissing

• -
« Svar #10 skrivet: 23 mar-15 kl 13:19 »
Hej igen!

"Anders S ", Du har rätt, visst ser det konstigt ut om jag ändrar! Jag HADE  ändrat när Du påminde mig om att det ser "konstigt ut" i fortsättningen, så jag ändrade tillbaka! Ett sådant fel kan man ju dras med.
Men vid ett annat tillfälle, flera år sedan, fick jag en utskällningsvariant som gjorde att jag med ett enkelt "handgrepp" ändrade mitt grundinlägg, och fick på så sätt kommentarerna att bli till min fördel!
Torde vara preskriberat!  (Undrar om det inte förut varit så att man kunde ändra sina inlägg lång tid efteråt?

Hälsning!

G S

malarmaster

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 23 mar-15 kl 13:54 »
några nya skatter går inte att införa så länge alliansbudgeten finns. (fram till höstens budget läggs). Ramarna är ju satta enligt riksdagen.
kommande höstbudget blir däremot regeringens första egna och det återstår att se hur den blir.Dock har alliansen redan varnat för om regeringen lägger stora skattehöjningar så kommer de att opponera sig.december överenskommelsen gäller ju att sittande regering skall ha en chans att få igenom en minoritetsbudget men regeringen måste ta hänsyn till oppositionen i riksdagen. stora skattehöjningar som riskerar vår välfärd måste därmed förhandlas om de skall gå igenom.(alliansen viker sig)
I min mening är DÖ ett skitprojekt som löfven nappade på som sista utväg. Enl. min mening hade ett nyval varit bättre trots alliansens problem.
det största problemet är löfven själv som inte lärt sig politikens rävspel. Det avspeglar sig ju i deras politik som minst sagt är rörig. höger handen vet inte var vänsternäven är och då blir det som det blir. Ulf

Tompa01

« Svar #12 skrivet: 23 mar-15 kl 15:12 »
Jag är inte så politiskt bevandrad, men en sak är jag rätt så säker på, och det är att om gåvoskatten skulle återinföras så kommer det inte att förannonseras. Den skatten kommer av skatteplaneringsskäl att medelas samtidigt som den börjar gälla, dvs vid ett årsskifte sannolikt. Innan dess kommer ansvariga att neka till sådana planer. Skulle de göra på annat sätt skulle många skatteplanera genom att ge bort stora förmögenheten i förtid. Detta skulle motverka önskad effekt av skatten. Så om den kommer eller inte vet vi nog aldrig förrän efteråt. Eftersom ev gåvoskatt är närbesläktad med arvsskatt så får man anta att även denna skatt skulle hållas hemlig om det finns planer på återinförande.

malarmaster

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 23 mar-15 kl 15:18 »
hur skall du hålla det hemligt? Det måste först behandlas i utskottet och därefter beslutas i riksdagen efter debatt. Jag tror nog inte du förstår processen i riksdagen,regeringen kan inte ta några beslut. besluten tas i riksdagen. Ulf

Gröfre Slissing

• -
« Svar #14 skrivet: 23 mar-15 kl 15:47 »
Hej, "malarmaster!"

Du rätar ut mitt EKG, ja, inte helt förstås, men Du lugnar ned mig!
Säkert skall det gå den rätta vägen. Det betyder inte att jag har en mängd penningar att ge bort!
Jag har i alla fall lovat min dotter att jag skall  lämna så mycket efter mig så att det räcker till att låta städa huset!

Hälsning!

G S

malarmaster

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 23 mar-15 kl 16:32 »
då debatten om dessa improduktiva skatter med jämna mellanrum kommer upp,denna gång av några fackförbund tycker jag att dessa fackpampar bör läsa på varför dessa skatter avskaffades. När de fanns fick folk gå krokvägar för att undvika beskattning,de rika placerade sina pengar utomlands och det var nästan omöjligt för ett familjeföretag att drivas vidare av arvingar då skatten tog det mesta av företaget. sedan dessa skatter avskaffats arbetar istället dessa pengar i näringsliv och samhälle och genererar jobb istället för att användas till bidrag.
Förstår att det är frestande att lägga skatt på de "rika" men att jaga iväg kapitalet utomlands gynnar inte Sverige. Pengarna som kommer in är dessutom peanuts i budgeten och fusket frodas istället ute bland folket.
typiskt vänsterförslag som är totalt inproduktivt då det motverkar det man vill i praktiken. Nog skall mormor få ge sitt barnbarn pengar om hon vill utan att det skall beskattas ytterligare en gång (hon har ju redan betalt skatter på sina egna inkomster) Ulf

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #16 skrivet: 23 mar-15 kl 20:10 »
Jag är inte så politiskt bevandrad, men en sak är jag rätt så säker på, och det är att om gåvoskatten skulle återinföras så kommer det inte att förannonseras. Den skatten kommer av skatteplaneringsskäl att medelas samtidigt som den börjar gälla, dvs vid ett årsskifte sannolikt. Innan dess kommer ansvariga att neka till sådana planer. Skulle de göra på annat sätt skulle många skatteplanera genom att ge bort stora förmögenheten i förtid. Detta skulle motverka önskad effekt av skatten. Så om den kommer eller inte vet vi nog aldrig förrän efteråt. Eftersom ev gåvoskatt är närbesläktad med arvsskatt så får man anta att även denna skatt skulle hållas hemlig om det finns planer på återinförande.

Inte en chans att det kan hållas hemligt då det måste dras genom riksdagen där det måste godkännas.
Men det kan gå fort.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tompa01

« Svar #17 skrivet: 24 mar-15 kl 12:03 »

Inte en chans att det kan hållas hemligt då det måste dras genom riksdagen där det måste godkännas.
Men det kan gå fort.

Om regeringen kan klara sig utan läckor kan de förbereda och sedan på nolltid köra det genom riksdagen för införande på mycket kort tid, så det är svårt att hinna reagera och planera.. Så skedde vid avskaffandet. Riksdagen tog beslut den 16 dec och gällde från nyår. Det tog alla på sängen och ingen var förvarnad. Att de sedan pga tsunamikatastrofen även lät det gälla retroaktivt visar på flexibiliteten som regeringen har här.

kurt

« Svar #18 skrivet: 24 mar-15 kl 12:28 »
LO driver folk i döden med hot om kommande arvsskatt  ::)

Menar du att det inte lever några människor i länder som t ex Storbritannien och USA?

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #19 skrivet: 24 mar-15 kl 13:12 »
Menar du att det inte lever några människor i länder som t ex Storbritannien och USA?

Du menar helt seriöst att du har gått på myterna att Storbritannien och USA är bebodda?
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Dela detta:

* Inloggade just nu

617 gäster, 1 användare
carusogugge

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser