Nykläckta ällingar - flytta från flocken??

Startat av Nyfikenskåne, 22 Mar-15 kl 09:08

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Nyfikenskåne

Min Löpankshona har till min stora glädje legat på ägg och i morse tittade det fram några små fjun!!
Jag har både Löpankor och Blå ankor i gruppen så jag är medveten om att det blir korsningar, men är lika glad för det!
Jag har många ggr tänkt på att honan egentligen skulle ha haft sitt rede lite mer avskilt, men blev ju så glad att hon bestämde sig för att ruva, hon är bara ett år.

Så nu har ällingarna börjat kläckas inne hos stora flocken. Jag har även just nu snefördelning av könen så flocken består till största delen av drakar.
Törs jag nu ha ällingarna boendes med flocken?
Just nu är flocken ute över dagen och honans kläckning pågår bakom stängda dörrar. Men hur gör jag till kvällen? Kan jag lita på att alla de andra vuxna är snälla mot småttingarna?
Löpankshonan är ju inte speciellt tam så för den delen känns det ju bäst att hon får ligga kvar i lugn och ro...men naturligtvis är jag vansinningt rädd om ällingarna..

Nyfikenskåne

Ingen som har någon teori om de vuxna ankorna är snälla mot ällingar, eller om de bör säras på??

flax

Jag skulle ha försökt ge honan och ällingarna lite lugn och ro. Några kompostgaller för att få lite avskildhet. Vissa drakar är supersnälla, andra inte, enligt min erfarenhet.

Lycka till och grattis till tillökningen!  :)
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Nyfikenskåne

Tack så mycket!

Ja, min stackars ankflock blev första kvällen infösta att tillbringa natten hos hönsen... :P
Allt för att Löpankan skulle få lugnt, hon låg fortfarande kvar, så kläckningen var väl inte klar.

Idag klev hon däremot upp och visade sina små godbitar, en stackare dog under kläckning, men det blev fyra underverk!! :D
Jag bestämde mig för att låta den lilla familjen bo i ett annat utrymme än i ankhuset. Så slipper jag vara orolig över hur alla hanarna kommer att bete sig mot bebisarna.  Då har jag även möjlighet att styra när jag tycker de kan få börja gå ute utan att det påverkar hela ankflocken.
Mamma anka var väl inte jätteglad när vi fångade henne, men hon lugnade sig när hon insåg att småttingarna flyttade med henne.

Jag har haft ällingar rätt många gånger nu men jag slutar aldrig förundras över hur vaaansinnigt söta de är!!!! :-*

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

1 025 Gäster, 1 användare
Oskari