Det ser ut som en gammal tvättmaskinsmotor, omkopplingsbar för två olika varvtal. Den är enbart avsedd för 220 V enfas, och precis som de flesta enfas asynkronmotorer kräver den en startkondensator vilket står på den bruna typskylten. Tyvärr verkar den vara skadad där kapacitansen ska vara angiven, men jag gissar att det är 10 eller 16 uF. Om du har kvar resten av tvättmaskinen som motorn kommer ifrån så är det väl bäst att du tar vara på kondensator och en bit av kabelstammen därifrån, så har du också ett passande kontaktdon på en gång. Tänk på att i äldre tvättmaskiner (tillverkade före ca 1973) kan startkondensatorn vara fylld med PCB-olja, som är mycket otrevlig (cancerframkallande, bildar extremt giftiga dioxiner om den utsätts för brand mm). Skulle det vara en sådan gammal plåtkapslad kondensator så föreslår jag att du lämnar den till en bemannad miljöstation och talar om för personalen vad det är för otrevligheter i den, skaffa sedan en modern plastfolie (polypropylen) -kondensator med motsvarande data och använd den istället.
När det gäller inkoppling så syns det, om än något kryptiskt, på den blå skylten vid kontaktdonet. Om du vill köra motorn med det högre varvtalet, så anslut nollan till Vb , kondensatorn mellan Ub och Wb , fas till antingen Ub eller Wb beroende på önskad rotationsriktning. För det lägre varvtalet, koppla på samma sätt till Ua, Va, Wa istället.
En extra kontroll du kan göra är att ohmmäta mellan U och V respektive V och W på den lindning du ska använda, de båda resistanserna bör bli ungefär lika. Om du mäter mellan U och W bör resistansen bli ungefär dubbelt så stor. Det skulle möjligen kunna tänkas att nollan ska läggas på en annan bokstav än V, som jag har antagit ovan.
Tänk på att även anslutningarna till den lindning som för tillfället inte används kan vara spänningsförande när motorn går.
Om du inte lyckas reda ut vad startkondensatorn ska ha för värde så kan du prova dig fram med olika kondensatorer (använd t ex faskompenseringskondensatorer från gamla lysrörsarmaturer), det går utmärkt att parallellkoppla flera mindre kondensatorer för att nå önskat värde. Om kondensatorn har för litet värde så får motorn dåligt startmoment och kommer kanske inte igång alls, om den har för stort värde så brummar motorn och blir onödigt varm då den går lätt belastad.