Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färg släpper från taket - Dolda fel?  (läst 17732 gånger)

KorvGrisen

• Södermanland
Färg släpper från taket - Dolda fel?
« skrivet: 20 mar-15 kl 14:37 »
Jag köpte en lägenhet för cirka 8 månader sedan. Personen som sålde den har en målarfirma och målade om alla väggar och taken i alla rum i lägenheten.
Nu har det börjat lossna färg i taket i hallen, sprickorna blir fler och fler och växer hela tiden. Just nu är det bara i hallgången men det är inget som säger att det inte kommer hända i andra rum eftersom det är samma takfärg överallt.

Jag funderade på att kolla upp om detta kan anmälas som ett dolt fel? Jag tycker att en person som driver en målerifirma borde kunna sin sak och fixa så att färgen sitter kvar längre än ett par månader. Även om jag lagar alla sprickor som finns just nu så tvivlar jag på att det duger eftersom det dyker upp nya hela tiden. Kanske måste hela taket i lägenheten målas om och då måste man väl ta bort den gamla färgen vilket blir ett rätt stort jobb.

Vad säger lagen om det här egentligen?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Färg släpper från taket - Dolda fel?
« Svar #1 skrivet: 20 mar-15 kl 14:52 »
Är det en bostadsrätt? Jag gissar att problemet är inträngande fukt, kanske i kombination med dåligt grundarbete eller fel färgval. Troligen ligger fuktkällan utanför din lägenhet, så det är föreningen eller annan medlem som har ansvaret (om det är BRF). Jag vet dock inte hur detta i så fall regleras, då de inte är säljande part, men de har skyldigheter gentemot dig som medlem i föreningen. Om säljaren målat över kända problem (som han borde känt till) utan att upplysa om detta eller försöka åtgärda dem, t.ex. genom kontakt med föreningen, så kanske även säljaren har ett ansvar för detta.

Om säljaren brustit i sitt målningsarbete så förmodar jag att säljaren är ansvarig eller delansvarig.

Hör efter med föreningen, säljaren och mäklaren, om ni hade sådan.

Jag har lite vag koll på juridiken här. Andra har förhoppningsvis mer precisa besked.

TW

• Finland
« Svar #2 skrivet: 20 mar-15 kl 14:57 »
Jag tror också att det handlar om mer än bara målfärg.

Juridiken i Sverige känner jag inte till i detalj men om det är en fuktskada som säljaren har dolt med målfärg så borde du ju rimligtvis ha rätt till ersättning. Det brukar verkligen inte vara lätt att få sådana ersättningar men du kan ju inte låta en bandit köra över dig.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

KorvGrisen

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 20 mar-15 kl 15:02 »
Det är en bostadsrätt det gäller.

Hallen där mest färg släppt ligger precis utanför badrummet så att färgen släpper beror säkert på fukt som kommer från badrummet.
Men rent spontant känner jag att en som jobbar som målare borde ha koll på vad som ska göras och vilken sorts färg som ska väljas.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 20 mar-15 kl 15:11 »
Har färgen släppt närmast badrummet menar du?

Om det kommer från badrummet, så kan det hänga samman med flitigt duschande, dåliga tätskikt, läckande rör, felaktig ventilation. Viktigt är att ta reda på om det är pågående eller avstannad fuktskada.

malarmaster

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 20 mar-15 kl 17:44 »
tror knappast att det handlar om fukt ifrån duschen,normala takfärgen tål tillfälliga högre fukthalter.
Normalt spricker inte heller takfärg utan troligen är det underlaget som spricker. Orsaken kan vara flera.
1: det är en gammal bostadsrätt/lägenhet ( före -60) ,då kan taken vara målade med limfärg i botten och det är den som ger sig. det brukar bli sprickor och färgen flagar sig.
har någon flaga ramlat ner kan man känna på baksidan på den,kritar den,känns mjölig är det nog så att det är en gammal limfärg i botten.

2: det är fukt ovanifrån,dvs ett ev. badrum i ovanvåningen som läcker men då bör även taket i det egna badrummet ha börjat röra sig. troligtvis är det i så fall ett dåligt tätskikt i grannens badrum,ett vanligt problem eller något rör som inte håller tätt.
En fuktmätning kan ge besked,det finns billiga fuktmätare att köpa på typ Jula eller Biltema,färgaffärerna brukar också låna ut.
Om fukt förekommer är det en försäkringssak och bostadsrättsstyrelsen bör kontaktas. Om det beror på ett dåligt tätskikt hos grannen är det främst hans försäkring som det handlar om.är det ett rör så är det föreningens problem. upplagt för problem med andra ord vilket försäkringsbolag som skall ta smällen.

3: det är målat med en dålig färg med högt kritinnehåll typ färg från lågprisvaruhus men även de brukar hålla i tak.

Normalt målas alla tak numera med vanlig matt takfärg,även i kök. (dock kan man välja en färg med glans om man vill ha den tvättbar) I badrum målas med våtrumsfärg pga de högre fukthalterna.

OM det är limfärg som är problemet (man stöter fortfarande på sådana tak) blir det jobb. Normalt målar man ett sådant tak med en penetrerande oljefärg och därefter med en vanlig vattenbaserad takfärg.Efter några år kanske det åter målas om men ju fler skikt med färg desto större tyngd för limfärgen att bära och till slut funkar det inte utan det ramlar ner. Så ett tak som är rätt behandlat t.ex på 70-talet och ommålat tre-fyra gånger sedan dess har nog nått sin hållfasthetsgräns.
Kan vara det som hänt men som sagt det beror på hur gammal lägenheten är. Efter -70 är limfärg extremt ovanligt.

Är lägenheten nyare (betonghus)kan det istället vara själva ytskiktet på betongtaket som ger sig,taken brukar vara sprutspacklade och samma problem uppträder här som med limfärg,för många färglager gör att spacklet lossar från betongen och det flagar. Dock brukar det inte uppträda sprickor utan det lossar i form av flagor och ren betong kommer fram.

Till ansvarsfrågan: Vid fukt beror det ju på var fukten kommer ifrån,underifrån är det en försäkringssak,beror det på flitigt eget duschande får man kolla ventilation.
blir det hög fukthalt i hela lägenheten efter duschning kan man nog inte skylla på varken färg eller målaren utan mest på lägenhetsinnehavaren som då visar ovarsamhet.
Har målaren vetat om fuktproblem och ändå målat kan man nog få det till dolt fel men problemet är ju här var fukten kommer ifrån.

Mitt råd: kolla underlaget på taket, låna/köp en fuktmätare och utgå från det resultatet. Ulf

KorvGrisen

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 11 maj-15 kl 15:17 »
Tack så mycket för alla svar!  :)

Tydligen så berodde färglossningen på att min lägenhet har sandgrängade tak vilket gör att färgen ofta släpper. (enligt en man som jobbade på en färgbutik som kände till huset jag bodde i.)

Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser